Windows Marketplace for Mobile pouze pro zařízení s Windows Mobile 6.5 (?!?)
2.4.2009, Pavel Koza, aktualita
Někdy mi připadá (přesně řečeno asi poslední tři roky, bohužel čím dál tím častěji), že v Microsoftu v mobilní divizi sedí na rozhodujících místech nějaký zlomyslný skřítek, který má za úkol Windows Mobile platformu nenápadně pohřbít.
Poslední čin plně podporující mé obavy je ze včerejšího dne. Microsoft totiž oznámil, byť zatím pouze neoficiálně, že jeho připravovaný obchod Windows Marketplace for Mobile bude k dispozici pouze pro zařízení s Windows Mobile 6.5!!! Ne, to není posunutý aprílový žertík, to je v tuto chvíli finální rozhodnutí. Jinými slovy se bez mrknutí oka, dle Microsoftu "z obchodních důvodů", rozhodne nejen vzdát hlavní a v tuto chvíli možná jediné konkurenční výhody proti Apple Store a dalším, již plně funkčním obchodům, tedy množství reálně existujících zařízení v řádu desítek milionů kusů, ale zároveň OPĚT a zcela zřetelně dát signál všem majitelům a příznivcům Windows Mobile, že jeho zájem o ně končí okamžikem prodeje a dál už se s nimi nehodlá zabývat. Protože všichni dobře víme, jak to u Windows Mobile funguje s upgrady na novou verzi systému.
Windows Marketplace for Mobile není jen prostředek, jak dostat na zařízení uživatelů co možná nejvíce aplikací. To je dle mého názoru v této chvíli pouze sekundární funkce. Tou klíčovou funkcí je totiž aktuální boj o vývojáře. Aby se nějaká aplikace dala prodávat a / nebo instalovat, musí ji nejdříve nějaký vývojář vytvořit. Mobilních platforem je v tuto chvíli minimálně 5, takže si drtivá většina vývojářů musí vybrat jednu, maximálně dvě platformy, kterým se bude věnovat. Podporovat všechny je prostě pro jednotlivce i malé firmy téměř vyloučené. A v tomto boji nejen, že Microsoft aktuálně ztrácí, ale soudě podle těchto událostí je mu to srdečně jedno.
Poslední rozhodnutí ignorovat obrovské množství potenciálních klientů je dilentantismus nejvyšší kategorie a odpovědní pracovníci by měli být okamžitě vyhozeni. Nejen, že Microsoftu trvá vytvoření elektronického obchodu 2 roky, tedy zhruba 8x déle, než by to samé trvalo malé vývojářské společnosti, ale když už se mu podaří obchod dokončit, zcela dobrovolně a bez jakéhokoliv slova vysvětlení se dobrovolně nesmyslně omezí a reálně tak připraví nejen o spoustu peněz i šance v boji elektronických obchodů uspět, ale především o velké množství vývojářů, kteří se prostě rozhodnou pro jinou platformu.
Těžko hledat slova, jak tento příspěvek optimisticky zakončit. Nic mě totiž nenapadá. Pokud se nestane zázrak a v Redmondu se někdo nechytne za nos, Windows Marketplace for Mobile může skončit paradoxně dřív, než se vůbec dostane k prvním zákazníkům.
Windows Marketplace for Mobile není jen prostředek, jak dostat na zařízení uživatelů co možná nejvíce aplikací. To je dle mého názoru v této chvíli pouze sekundární funkce. Tou klíčovou funkcí je totiž aktuální boj o vývojáře. Aby se nějaká aplikace dala prodávat a / nebo instalovat, musí ji nejdříve nějaký vývojář vytvořit. Mobilních platforem je v tuto chvíli minimálně 5, takže si drtivá většina vývojářů musí vybrat jednu, maximálně dvě platformy, kterým se bude věnovat. Podporovat všechny je prostě pro jednotlivce i malé firmy téměř vyloučené. A v tomto boji nejen, že Microsoft aktuálně ztrácí, ale soudě podle těchto událostí je mu to srdečně jedno.
Poslední rozhodnutí ignorovat obrovské množství potenciálních klientů je dilentantismus nejvyšší kategorie a odpovědní pracovníci by měli být okamžitě vyhozeni. Nejen, že Microsoftu trvá vytvoření elektronického obchodu 2 roky, tedy zhruba 8x déle, než by to samé trvalo malé vývojářské společnosti, ale když už se mu podaří obchod dokončit, zcela dobrovolně a bez jakéhokoliv slova vysvětlení se dobrovolně nesmyslně omezí a reálně tak připraví nejen o spoustu peněz i šance v boji elektronických obchodů uspět, ale především o velké množství vývojářů, kteří se prostě rozhodnou pro jinou platformu.
Těžko hledat slova, jak tento příspěvek optimisticky zakončit. Nic mě totiž nenapadá. Pokud se nestane zázrak a v Redmondu se někdo nechytne za nos, Windows Marketplace for Mobile může skončit paradoxně dřív, než se vůbec dostane k prvním zákazníkům.