Vývoj spotřeby aut aneb jak moc nám výrobci "lžou"?
8.10.2018, Milan Šurkala, článek
Papírové údaje spotřeb dnes nejsou už skoro ani orientační. Normy pro měření spotřeby aut se totiž dají hodně přiohnout, a dnes není výjimkou ani o 50 % vyšší spotřeba než v papírech. Jak se tyto "vylhané" spotřeby měnily v čase a co WLTP? Zjistili jsme to.
Kapitoly článku:
Řešením zmíněných problémů má být nová norma WLTP (Worldwide harmonised Light vehicles Test Procedure). Ta se používá už od minulého roku pro nově schválené motory a od září 2018 se uvádí u všech vozů. Oproti 11 km u normy NEDC se nyní jede přes 23 km. Zvýšila se i maximální rychlost při testu ze 120 km/h na více než 130 km/h a především je mnohem vyšší i průměrná rychlost, která vyskočila ze 33,6 km/h na 46,5 km/h.
NEDC norma, zdroj: www.seat.cz
Rozdílem jsou také více variabilní přechody, různé formy akcelerace i snižování rychlosti. Jsou zde čtyři části, kdy každá představuje jiný typ jízdy, takže je zde lépe zastoupeno město, meziměsto i dálniční provoz.
WLTP norma, zdroj: www.seat.cz
Schválně se podíváme, zda je nová norma skutečně reálnější. Pokusil jsem se najít několik aut, u nichž už výrobce používá novou normu WLTP. Současně s tím jsem si našel hodnoty pomocí starší normy NEDC a v některých případech také skutečnou spotřebu dle Spritmonitoru.
Jako první auto tu máme Ford Fiesta, do kterého dnes montují zejména litrový přeplňovaný benzinový tříválec. V nabídce je ale i atmosférická jedenáctistovka a naftová patnáctistovka.
Auto |
město | meziměsto | kombinace | Spritmonitor |
|||
NEDC |
WLTP |
NEDC |
WLTP |
NEDC |
WLTP |
||
Fiesta 1.1 70k |
6,1 |
6,5-6,6 |
3,9 |
4,3-4,4 |
4,7 |
5,1-5,2 |
6,15 |
Fiesta 1.1 85k |
6,1 |
6,5-7,1 |
3,9 |
4,3-4,6 |
4,7 |
5,1-5,6 |
6,2 |
Fiesta 1.0 EB 100k |
5,4 |
5,7-6,0 |
3,6 |
4,0-4,5 |
4,3 |
4,6-5,2 |
6,2 |
Fiesta 1.0 EB 100k AT |
6,9 |
7,1-7,8 |
4,2 |
4,5-5,1 |
5,2 |
5,5-6,1 |
6,95 |
Fiesta 1.0 EB 125k | 5,4 | 5,7-6,1 | 3,6 | 4,1-4,5 | 4,3 | 4,6-5,2 | 6,4 |
Fiesta 1.0 EB 140k | 5,8 | 6,0-6,3 | 3,8 | 4,3-4,6 | 4,5 | 4,9-5,2 | 6,5 |
Fiest 1.5 TDCi 85k | 4,1-4,3 | 4,4-4,8 | 3,1-3,2 | 3,7-4,0 | 3,5-3,6 | 4,0-4,3 | 4,75 |
Na příkladu Fordu Fiesta vidíme, že norma WLTP zvýšila udávané spotřeby v průměru asi o 13 % (bereme v potaz kombinaci). Faktem nicméně je, že pokud se podíváme na skutečné spotřeby dosahované reálnými uživateli, i tyto lepší WLTP hodnoty jsou stále velmi daleko. Zatímco od normy NEDC byla skutečnost vzdálená o opravdu velmi výrazných 38 % v průměru (v některých případech až o 2 litry, což při udávané spotřebě 4,3 litru opravdu není málo), od normy WLTP je to stále i tak 22 %. Je to tedy o něco přesnější, ale zdaleka ne přesné.
Druhým autem bude Opel Astra, který jako první zveřejnil už před lety své WLTP spotřeby. Ten má především přeplňované benzinové motory s objemy 1,0, dále 1,4 a také 1,6 litru. Také je zde naftová 1,6 v několika verzích. Nabídka sice zahrnuje i jiné motory, těm se zde ale nebudeme věnovat.
Auto |
město | meziměsto | kombinace | Spritmonitor |
|||
NEDC |
WLTP |
NEDC |
WLTP |
NEDC |
WLTP |
||
Astra 1.0T 105k | 5,4-5,5 | 5,5-5,9 | 3,9 | 4,1-4,5 | 4,4 | 4,6-5,0 | 6,3 |
Astra 1.4T 125k | 7,1-7,2 | 7,6-8,0 | 4,4-4,5 | 4,8-5,0 | 5,4-5,5 | 5,8-6,1 | 6,95 |
Astra 1.4T 125k S/S | 6,2 | 6,7-7,1 | 4,2 | 4,6-4,9 | 4,9 | 5,4-5,7 | - |
Astra 1.4T 140k | 7,1-7,2 | 7,6-8,0 | 4,4-4,5 | 4,8-5,0 | 5,4-5,5 | 5,8-6,1 | 7,15 |
Astra 1.4T 140k S/S | 6,2 | 6,7-7,1 | 4,2 | 4,6-4,9 | 4,9 | 5,4-5,7 | - |
Astra 1.4T 140k S/S AT |
7,1 | 7,0-7,4 | 4,4 | 4,7-4,9 | 5,4 | 5,5-5,8 | 7,55 |
Astra 1.6T 200k S/S | 8,0 | 8,4 | 4,9 | 4,9-5,4 | 6,0-6,1 | 6,2-6,5 | 7,8 |
Astra 1.6 CDTI 110k | 4,2 | 5,5-5,9 | 3,3 | 3,7-4,1 | 3,6 | 4,4-4,7 | 5,3 |
Astra 1.6 CDTI 136k S/S | 4,4-4,5 | 5,3-5,7 | 3,4 | 3,9-4,2 | 3,8 | 4,4-4,5 |
5,6
|
Astra 1.6 CDTI 136k AT |
5,5-5,7 | 5,9-6,3 | 3,7-3,8 | 3,9-4,4 | 4,4-4,5 | 4,6-5,1 | 6,0 |
I zde došlo díky WLTP k navýšení papírových spotřeb, a to o 11 %. Pokud jde o reálné spotřeby, zde je menší zádrhel, protože benzinové motory 1.4 nelze na Spritmonitoru dostatečně rozlišit (verze bez a se Start/Stop systémem). Není tedy jasné, v jak velké míře uživatelé mají S/S a pokud ho mají, jak často ho používají. Ať tak či onak, výsledky to příliš nezmění. Uvedeme tedy výsledný rozsah při předpokladu, že čísla ze Spritmonitoru jsou všechna se S/S (tedy naměřenou spotřebu postavíme proti té nižší udávané u S/S verze) až že nikdo nepoužívá S/S (tedy proti ne-S/S verzi).
Podle tohoto se skutečnost od NEDC normy liší o 37 až 41 %, v případě WLTP je to pak 24 až 26 %. Jak vidíme, norma WLTP přinesla i zde velmi podobné vylepšení výsledků, nicméně nepřesná je pořád, a to zhruba o čtvrtinu. Ale už to není 40 % jako kdysi.
Poslední tabulku už musíme brát s rezervou, protože WLTP údaje Mazdy 6 jsou po faceliftu a přepracování všech motorů. Tyto hodnoty tedy nelze přímo srovnat (např. 2.5 SkyActiv-G dostal vypínání válců). Přesto se dá předpokládat, že výrobce se snažil o snížení spotřeby a ne naopak, takže řekněme, že nové verze by teoreticky měly mít NEDC spotřebu stejnou nebo nižší.
Auto |
město | meziměsto | kombinace | Spritmonitor |
|||
NEDC |
WLTP |
NEDC |
WLTP |
NEDC |
WLTP |
před FL | |
2.0 Sky-G145 | 7,1 | 7,7 | 4,6 | 5,3 | 5,5 | 6,2 | 6,65 |
2.0 SKy-G165 | 7,5 | 8,1 | 4,9 | 5,4 | 5,9 | 6,4 | 7,25 |
2.0 Sky-G165 AT |
7,7
|
7,3 | 5,0 | 5,4 | 6,0 | 6,2 | 7,4 |
2.5 SKy-G192/G194 AT | 8,5 | 8,8 | 5,0 | 5,4 | 6,3 | 6,7 | 7,95 |
2.2 Sky-D150 | 5,1 | 5,1 | 3,6 | 4,0 | 3,9 | 4,4 | 5,9 |
2.2 Sky-D150 AT | 5,9 | 5,9 | 4,2 | 4,5 | 4,8 | 5,1 | 6,45 |
2.2 Sky-D175/D184 | 5,5 | 5,5 | 3,9 | 4,1 | 4,5 | 4,7 | 6,3 |
2.2 Sky-D175/D184 | 6,0 | 5,9 | 4,2 | 4,5 | 4,8 | 5,1 | 7,1 |
Přestože tak byly nové motory přepracovány a např. 2,5litrová verze by měla mít díky deaktivaci válců nižší skutečnou spotřebou, díky nové normě WLTP je u ní udávána vyšší spotřeba než doposud. V průměru je to u Mazdy 6 o 8 %. To je o něco méně než v předchozích případech, ale opět upozorňuji, jde sice o v základu stejné motory, ale přepracované (u nepřepracovaných by patrně WLTP hodnoty byly o nějaké to procento vyšší). V minulosti tak Mazdy 6 dosahovaly v praxi o 33 % vyšší spotřeby než na papíře (benzinové o 23 %, naftové o 43 %). Pro přepracované verze zatím nemáme čísla, ale dá se očekávat, že s novou normou to bude v průměru někde okolo 20-23 %.