Volvo s NTU vyvinulo 12metrový autonomní elektrobus
10.3.2019, Milan Šurkala, aktualita
Autonomní vozidla pro přepravu většího množství pasažérů byla zatím většinou jen menší shuttle busy. Volvo a NTU si však troufli na víc. Autonomní technologie zapracovali do 12metrového autobusu Volvo 7900.
Autonomní doprava se blíží mílovými kroky a vypadá to, že první nasazení plně autonomních technologií úrovně SAE Level 5 budou shuttle busy, které se budou pohybovat v náročném prostředí, nicméně na předem definovaných trasách. Také proto jsme v této oblasti viděli už několik pokusů o autonomní dopravu. Společnost Volvo a Nanyang Technological University (NTU) si však troufají na větší sousto v podobě 12metrového autobusu Volvo 7900 s kapacitou až 80 pasažérů.
Jde o elektrobus, tedy vůz poháněný elektřinou, který byl doplněn o všechny potřebné senzory. Najdeme zde např. stereo kamery pro rekonstrukci 3D scény, k témuž poslouží i lidar a jsou zde i vícenásobné GPS moduly pro zisk souřadnic polohy s přesností na centimetr. Tato data má pak zpracovávat systém umělé inteligence, u něhož se tvůrci hodně soustředili nejen na samotný výkon a spolehlivost, ale i na bezpečnost, aby autonomní elektrobus nikdo nehacknul. Podporováno je i velmi rychlé 300kW nabíjení.
První autobus bude otesován v Singapuru na Centre of Excellence for Testing and Research of Autonomous vehicles at NTU (CETRAN), kde je umělá dráha se všemi typickými prvky města, přechody, semafory, zastávkami a dokonce zde bude možné simulovat nepříznivé počasí včetně částečně zatopených silnic. Druhý autobus se bude prohánět v autobusovém depu, rovněž v Singapuru. Tam se bude zkoumat, zda je schopen správně vjíždět do myčky nebo na nabíječku.