Velká recenze zařízení Palm Treo Pro

20.3.2009, Pavel Koza, recenze
Již po mnoho let je značka Palm v mobilním světě významným pojmem. Od doby, kdy v Palmu vzali na vědomí platformu Windows Mobile a začali se věnovat produkci zařízení i s tímto operačním systémem, jsme se Palmu začali věnovat i my na tomto serveru.

Vzhled zařízení

Když pomineme poslední a v prodejní síti zatím nedostupné zařízení nazvané Palm Pre, nepředvedl Palm za posledních několik let v oblasti designu svých chytrých telefonů zrovna velkou invenci. A tak i nový Palm Treo Pro bude jen těžko skrývat svůj příbuzenský vztah se svým předchůdcem, zařízením Palm Treo 750v. To ale v žádném případě není výtka, jen konstatování. Design zařízení je totiž jednoduchý a účelný, protože zařízení je spíš než pro ozdobu svého majitele určeno v prvé řadě k práci a pohodlnému ovládání.

Tělo Trea Pro je vyrobeno čistě z plastu, což mimo jiné znamená příjemně nízkou hmotnost 133 gramů. Povrch zařízení je leskle černý, výrobci mobilních zařízení asi hromadně dostali slevu od výrobce laku pro výrobu koncertních křídel, protože jinak si oblibu této na fotkách sice pěkné, ale z praktického hlediska nevhodné povrchové úpravy nedovedu vysvětlit. Jednak se velmi dobře špiní, ale hlavně je na povrchu ihned vidět každý sebemenší škrábaneček. Výška i šířka nového Trea jsou předchůdci velmi podobné, naopak tloušťka prošla výraznou redukční dietou (rozměry jsou 60 x 114 x 13,5 milimetrů). Tvarem už nové Treo nepřipomíná takové vajíčko, jako 750v, jedná se de facto jen o tenký kvádřík se zaoblenými hranami, díky kterým jsem ale ani v tomto případě neměl zařízení problém držet v ruce a používat delší dobu v kuse. Navíc je zadní hrana zcela rovná a zařízení se tak dá ovládat jednou rukou, i když je položené na stole.

Mechanické zpracování zařízení je vynikající, všechno přesně lícuje, a i když se jedná jen o plast, i ten patří k těm kvalitnějším, protože zařízení se při manipulaci nijak zvukově neprojevuje. Jediná moje výtka k vzhledu tak putuje k tomu leskle-černému povrchu, protože pěkně perleťový pogumovaný plast jako u 750v je mým často mastným prstům jednoduše mnohem bližší.

Pokud už jste někdy nějaké novější Treo zahlédli, bude vám kolmý čelní pohled velmi povědomý. Horní polovinu zabírá čtvercový displej ohraničený tenkým stříbrným rámečkem, nad nímž najdeme malý protáhlý reproduktor pro telefonování a nalevo od něj i matně svítící různobarevnou stavovou LEDku. Pod displejem je umístěno ovládací centrum složené z čtyřsměrového kruhového kurzorového ovladače s odděleným středovým tlačítkem s logem Palmu a šestice programových a systémových tlačítek. Krajní dvojice kruhových tlačítek se zeleným nebo červeným podsvícením slouží k ovládání telefonu, vnitřní čtveřice podsvícená bíle má za úkol spouštět nabídku Start, zavírat aplikace a dialogy, či spouštět kalendář a poštu.

Při pohledu do Nastavení ale zjistíme, že nejen že jsou všechna 4 vnitřní tlačítka bez problémů konfigurovatelná pro libovolnou jinou operaci, ale navíc lze všech 6 tlačítek stisknout i spolu s bílým funkčním tlačítkem na klávesnici, čímž získáme prostor pro dalších 6 operací. Spolu s jedním bočním tlačítkem je tak možné přiřadit jim celkem 10 různých funkcí, což musí potěšit i toho nejnáročnějšího příznivce mobilních zařízení; současný stisk funkčního tlačítka a tlačítka pro ukončení hovoru navíc zařízení okamžitě uzamkne. Jedinou vadou na kráse je tak pro někoho nepříjemná absence systémových tlačítek pro ovládání aplikací, je nutné místo nich ťukat na displej, ale díky jeho umístění v rovině s rámečkem to není nic nepříjemného. Spodní čtvrtinu zařízení zabírající pevnou klávesnici si představíme v další kapitole.

Celou zadní stěnu zařízení tvoří sundavací plastová dvířka, pod kterými najdeme klasickou sestavy místa pro baterii, pod baterií umístěný slot pro SIM kartu a z boku přístupný slot pro microSD kartu. Naštěstí samotné sundání krytu nijak zařízení nevadí, takže pokud neměníte paměťové karty 3x za hodinu, není v tom žádný problém. Když kryt vrátíme zpátky na místo, všimneme si pouze nenápadného objektivu fotoaparátu a mřížku chránící systémový reproduktor. Jako poslední je na zadní straně umístěno malé tlačítko resetu, které je ale velmi nešikovně ukryté pod stylusem. Pokud chcete zařízení restartovat, stylus musí ven a navíc i zadní kryt pryč.

Na rozdíl od mnoha jiných zařízení jsou u Trea Pro zajímavé i boční hrany. Na levé najdeme kromě dvoutlačítka pro nastavení hlasitosti i tlačítko přednastavené ke spuštění a ovládání fotoaparátu. Na pravé hraně je to tlačítko pro ovládání bezdrátového modulu WiFi (to jediné není konfigurovatelné) a - světe div se - senzor infračerveného portu!

Horní hrana nabízí tlačítko pro zapnutí / vypnutí zařízení (dlouhý stisk zapíná / vypíná telefonní modul a nikoliv celé zařízení) a velmi praktický přepínač mezi hlasitým a tichým režimem, jehož funkci bere na vědomí i panel v nastavení upozornění v nastavení zvuku. Spodní hrana je ještě bohatší a najdeme tam konektor pro připojení sluchátek, konektor pro připojení nabíjecího a datového kabelu, mikrofon a malé otvory pro připevnění šňůrky na krk. Zatímco konektor pro sluchátka je skvěle standardní, 3,5 milimetrový stereo jack, datový konektor bude populární především v budoucnosti, protože jde o microUSB.

Celkově se tedy dá říci, že Treo nabízí velmi dobré možnosti ovládání a potěší především náročnější uživatele.