Vědci našli způsob, jak z plastů udělat palivo do aut
11.2.2019, Milan Šurkala, aktualita
Výzkum v pohonech vozů nepokračuje jen v jejich elektrifikaci, ale také ve způsobu, jak uměle vyrábět benzín, naftu nebo jiná paliva a ještě při tom pomoci planetě. Vědci z Purdue University vyvinuli způsob, jak paliva vyrábět z plastů.
Plastový odpad je velkým problémem, který se v poslední době medializuje zejména v souvislosti se znečištěním oceánů. Jiným problémem jsou ale i snižující se zásoby ropy, které sice neubývají tak rychle, jak mnozí už desítky let předpokládají, ale jejich úbytek je skutečností, které bude třeba v budoucnu čelit. Vědci z Purdue Univerzity se rozhodli rozlousknout oba dva problémy jedním společným řešením. Našli totiž způsob, jak z plastů vytvořit produkty, které by se mohly dát použít jako palivo. Konkrétně jde o zpracování polypropylenu, který tvoří téměř čtvrtinu všeho plastového odpadu na Zemi (konkrétně 23 %). Ten tvoří dle odhadů asi 5 miliard tun, takže na polypropylen připadá více než jedna miliarda.
![Reakce polypropylenu se superkritickou vodou](vedci-nasli-zpusob-jak-z-plastu-udelat-palivo-do-aut/7289/img/polypropylen-reakce.gif)
Aby bylo možné polypropylen přetvořit na kapalinu, která by se dala použít jako základ umělého paliva, je nutno použít tzv. superkritickou vodu (teplota přes 374°C a tlak nad 22,1 MPa). V tomto případě ji vědci zahřívají na teplotu 380 až 500 °C při extrémně vysokém tlaku více než 2300krát větším, než je ten atmosférický (23 MPa). V takovém případě dostává voda velmi překvapivé vlastnosti podobné jejímu kapalnému i plynnému stavu. Když je do ní vložen polypropylenový plast, během několika hodin se změní na ony kapalné produkty pro výrobu paliv a další výstupní produkty (až 6 hodin). Když se použije superkritická voda s teplotou přes 450 °C, proces se zkrátí zhruba na jednu hodinu.
Podle vědců by takto mělo být možné konvertovat zhruba 91 % propylenu na palivo. Výsledkem reakce jsou především různé olefiny, parafíny, cyklické a aromatické uhlovodíky. Většina z nich (cca 80-90 %) vykazuje podobné vlastnosti jako nafta a mělo by být možné na jejich základě vyrábět nejrůznější paliva včetně benzínu.