U další tragické nehody Tesly Model 3 byl aktivní autopilot
21.5.2019, Milan Šurkala, aktualita
Počátkem března se na Floridě stala tragická nehoda, při níž vůz Tesla Model 3 vjel do nákladního auta a řidič na místě zemřel. Vyšetřování NTSB potvrdilo, že při jízdě byla aktivní funkce autopilota.
Autonomní řízení má stále své mouchy a nelze na něj plně spoléhat. I proto mají vozy Tesla autopilota pouze ve verzi splňující SAE Level 2 vyžadující neustálou pozornost řidiče a častou interakci zkoušející, zda je řidič připraven případně reagovat (musí se dotýkat volantu). I proto se nehody vozů, které mají systémy autonomního řízení, vyšetřují i z pohledu toho, zda byly tyto systémy v době nehody aktivní, což se týká i nehody z počátku března, kdy vůz Tesla Model 3 z roku 2018 vjel do návěsu tahače a usmrtil svého řidiče. Automobilka Tesla pochopitelně spolupracovala na vyšetřování s NTSB, poskytla záznamy jízdy a vyšetřování už přineslo první předběžné výsledky.
Ukázalo se, že řidič aktivoval funkci autopilota 10 sekund před nehodou a systém nedetekoval interakci řidiče vozidla s volantem vozu celých 8 sekund před nehodou. Řidič tedy aktivoval autopilota (navíc poprvé za celou jízdu), sundal ruce z volantu a ani on, ani vůz nevyvinul jakoukoli snahu zabránit nehodě, která nastala jen pár sekund poté. Otázkou je pochopitelně proč. Zajímavé je i to, že na silnici, kde byla stanovena maximální rychlost 55 mph (88 km/h) jel vůz 68 mph (109 km/h). Nejde navíc o první nehodu, kdy Tesla vrazila do návěsu (ta první se stala v roce 2016) a opět jde o tragickou nehodu, která stála řidiče život.
Zdroj: autonews.com, jalopnik.com