Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Tyto Tesly Model S najely skoro 700 tisíc km na původní baterii a jedou dál

24.6.2024, Milan Šurkala, aktualita
Tyto Tesly Model S najely skoro 700 tisíc km na původní baterii a jedou dál
Lithiové akumulátory mají více či méně omezenou životnost. Akumulátory NCA patří spíše k těm slabším, přesto dokážou najet i obrovské porce kilometrů. V Británii jsou má jeden taxikář dva kusy, které míří k 700 tisícům km.
Mnoho lidí má obavy z výdrže lithiových akumulátorů v elektromobilech, praxe nicméně ukazuje, že to zdaleka není tak hrozné. Jsou pochopitelně případy, kdy mají vozy vadnou baterii, a pak to může být opravdu špatné, ale z takových případů se nedá usuzovat obecný stav. Nedávné statistiky např. ukázaly, že prozatím má akumulátor vyměněno 2,5 % aut, což je ale dáno i tím, že jsou velmi mladá. U nejstarších vozů to míří i ke třetině, nicméně i zde jsou pro moderní EV neaplikovatelné vlivy jako např. chemické složení, které se dnes už většinou nepoužívá a které vycházelo ještě částečně z baterií v elektronice, také tyto vozy měly obvykle krátký dojezd, takže se daly poměrně rychle ucyklovat.
 
 
Tesly Model S mají nepříliš tradiční typ NCA, který je ohledně tohoto spíše v podprůměru, přesto se ukazuje, že i ten dokáže dosahovat velmi vysoké životnosti. U vozů taxislužeb se často uvádí výměny po 400-500 tisících km, Němec Hansjoerg von Gemmingen-Hornberg s Modelem S najel už 1,9 milionu km, a to i na repasované baterie (v průměru měnil po 585 tisících km), a Paul Curzon, provozovatel taxislužby Eco Executive Travel, která dopravuje lidi na letiště pomocí poslední generace Modelu S, má na jednom voze 430 tisíc mil, což je přes 690 tisíc km. Druhý podobný vůz má docela podobně. Je však pravdou, že jeho vůz už z původního dojezdu už ztratil zhruba 19 %. Přitom polovina nabíjení probíhá na Superchargerech, a to i několikrát denně.
 
 
Vozy jsou zhruba 8 let staré, mají původní motory, což se liší od výše zmíněného Němce, který jich vyměnil už 13. Tam byl ale zásadní problém v tom, že používal repasované motory. Pro Brita je využívání Modelu S pro taxislužbu výhodné i proto, že má auta z doby, kdy ještě bylo nabízeno doživotní nabíjení na Superchargerech zdarma, takže ročně ušetří zhruba 200-300 tisíc Kč. Zklamal ale např. autopilot, a to v prvních letech provozu, kdy vletěl do kuželů a vytvořil škodu za více než 7 tisíc liber.
 
Tento vůz nyní bude testovat redakce AutoTraderu. Ta už vyzkoušela dojezd, který se zprvu nezdál být vůbec špatný, ale přišlo špatné počasí, což kvůli většímu odporu pneumatik na mokré silnici i nutnosti topení zvýšilo spotřebu a vůz nakonec zůstal stát doslova pár metrů před nabíječkou. A dotlačit auto ke stojanu se také neobešlo bez potíží.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama