Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Tesla znatelně zvyšuje cenu nabíjení na Superchargerech

21.1.2019, Milan Šurkala, aktualita
Tesla se zoufale snaží zůstat v zisku, a tak v posledních týdnech přistoupila k několika dramatickým opatřením, které snižují náklady, nebo zvyšují příjmy. Jedním z nich je i dramatické zvýšení cen nabíjení na rychlonabíječkách Supercharger.
Automobilka Tesla měla letos po dlouhé době ziskové čtvrtletí a Elon Musk se zoufale snaží, aby se to podařilo i tentokrát. V posledních týdnech tak přišla s několika opatřeními, které mají za cíl zlepšit hospodaření společnosti. Zapracovalo se jak na snížení nákladů, tak i na zvýšení příjmů. Pokud jde o náklady, tam je to ohlášení ukončení provizního systému a propuštění 7 % zaměstnanců. Na straně příjmů to pak má být znatelné zdražení nabíjení na rychlonabíječkách Supercharger. Zatímco první majitelé Tesel ho mají mít zdarma, všichni majitelé vozů Model 3 a noví majitelé Modelů S a X pak musí za nabíjení platit. A právě tato platba se má znatelně navýšit.
 
Tesla Supercharger
 
Elon Musk sice tvrdí, že Superchargery nemají být místem, kde chce Tesla vydělávat, faktem ale je, že v napjaté situaci společnosti není logické ani toto vše dotovat a být zde ve ztrátě. Pokud budeme hovořit o USA, tak doposud zde byly ceny stanoveny pro každý stát zvlášť, nyní se to bude lišit stanice od stanice na základě lokálních cen elektřiny. Připomeňme, že Tesla chce mít Superchargery nezávislé na lokálních dodavatelích elektřiny a všechny by v budoucnu měly být napájeny vlastní solární energií, to však ještě na mnoha místech neplatí.
 
Např. v New York City donedávna platila cena $0,24 za kWh (v přepočtu 5,4 Kč), nyní se ale obvyklá cena pohybuje o třetinu výše na $0,32 za kWh (7,2 Kč), V Kalifornii cena stoupla z původních $0,26 za kWh na nynějších $0,32 až $0,36 (tj. až 8,1 Kč). Pokud si to spočítáme, ujetí 100 km dnes v Tesle při spotřebě okolo 21 kWh na 100 km vyjde až na $6,7 až $7,6, se ztrátami při nabíjení a samovybíjení bychom mohli počítat se zhruba $7,5 až $8,5. Za benzín v USA zaplatíte cca $0,7 za litr, což u srovnatelného auta znamená spotřebu okolo 12 až 13,5 litrů benzinu na 100 km, což by znamenalo $8,4 až $9,5 na 100 km. Cenový rozdíl při provozu elektromobilu se tak nyní výrazně smrskává.
 
U nás v Evropě je to ale mnohem větší rozdíl, elektřina má sice cenu na podobné úrovni, benzín je ale 2krát tak dražší než v USA, takže evropské Tesly jezdí za méně než polovinu toho, co srovnatelná auta v EU s benzínovými motory. Pro zajímavost, v Norsku se zvýšila cena z 1,4 NOK na 1,86 NOK za kWh (4,9 Kč), v Německu je to 0,46 EUR za minutu nabíjení (60kW+), resp. 0,23 kWh za minutu (pomaleji než 60 kW), nicméně ve většině evropských zemích jde o 0,27 až 0,32 EUR za kWh.
 
Česká republika má pak 7,02 Kč za kWh, což máme 147 Kč na 100 km, se ztrátami asi kolem 170 Kč. Srovnatelné benzínové auto při cenách benzínu okolo 31 Kč za litr by na 100 km mělo náklady 370 až 420 Kč a ani naftový vůz by se nedostal níž (cca 260 Kč na 100 km)
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama