Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Tesla vytírá zrak nepřejícím, je v zisku a prý už vždy bude

1.2.2019, Milan Šurkala, aktualita
Mnozí nepřející nevěřili Muskovi, že dokáže dovést Teslu k zisku a předpokládali brzký krach automobilky. Když to dokázal, nevěřili, že to dokáže zopakovat. A ono se to povedlo. Navíc slibuje, že nyní už bude v zisku napořád. 
Tesle se pod Muskovým intenzivnějším dohledem začíná více dařit. A to i přesto, že musela zaplatit pokutu 20 milionů USD za Muskův tweet o privátní Tesle, kvůli snížení dotací na nákup EV snížila cenu vozů o $2000, nemálo investic si vyžádá také továrna v Šanghaji. I když mnozí předpokládají automobilce brzký krach, faktem je, že Musk dostál svému slibu a ve třetím čtvrtletí dovedl automobilku k zisku. I když mu mnoho nepřejících nevěřilo, že by něco takového mohl dokázat znovu, stalo se tak a zisk zopakoval i ve Q4/18.
 
Tesla Motors logo
 
Příjmy automobilové části společnosti meziročně vzrostly o 134 % z 2,7 na 6,32 miliardy USD a oproti minulému čtvrtletí šly o 4 % nahoru (z 6,1 mld. USD). Energetika (SolarCity, Powerwall) zaznamenala meziročně 25% nárůst z 298 na 371,5 milionů dolarů, takže jde vidět, že tato část zatím tvoří jen zhruba 5,5 % společnosti. Oproti minulému kvartálu nicméně došlo k 7% poklesu (ze 399,3 mil. USD).
 
Tesla Model 3
 
A teď konečně to nejdůležitější, zisky. Provozní zisk se ustálil na 414 mil. USD, což je jen o 3 miliony USD méně než v předchozím čtvrtletí. Spolu s vyššími příjmy to znamená, že se zisk nyní tvoří 5,7 % příjmů, zatímco před čtvrt rokem to bylo lepších 6,1 %. Pokud jde o čistý zisk, tady už situace není tak moc růžová, ale jak již bylo řečeno, Tesla je i tak nadále v nemalém čistém zisku, který tentokrát činil 139 milionů USD. Připomeňme, že v Q3/18 to bylo 312 mi. USD. Elon Musk navíc slíbil že odteď už Tesla nezažije žádné ztrátové čtvrtletí.
 
Tesla Model X
 
Tisková zpráva společnosti nicméně uvádí i několik dalších zajímavých neúčetních informací. Tesla např. řekla, že linky jsou schopny dosáhnout produkce 7000 vozů Model 3 během týdne. Zatím to má ověřeno na jednodenní produkci (přes 1000 vozů za den), což by po extrapolaci mělo dát těchto 7000. I když běžně není takové rychlosti dosahováno, koncem roku by už automobilka měla jet stabilně tímto tempem. K tomu by se měla přidat továrna v Šanghaji, jejíž produkce bude začínat někde kolem 3000 vozů týdně, takže by Tesla chtělo překonat produkci 10000 aut Model 3 za týden. V Šanghaji se budou vyrábět jen levné verze vozu pro čínský trh. Lepší verze sem budou nadále dováženy z USA.
 
Tesla Model S
 
Tesle se daří stále snižovat náklady na výrobu. U Modelu 3 se výrobní doba (a s tím hodinové náklady na pracovní sílu) snížily o 20 % proti Q3/18 a o 65 % proti polovině roku. Zajímavostí je také ten fakt, že Model 3 je nejprodávanějším sedanem své kategorie v USA a tvoří 17 % trhu. Pokud jde o elektromobily jako takové, ty mají v USA 2% zastoupení na trhu s novými vozy. Dalším zajímavým faktem je i to, že Model 3 láká zákazníky napříč všemi kategoriemi. 60 % zákazníků mělo původně nějaké levnější neprémiový vůz a poměrně značná část přesedá do Modelu 3 z velkých SUV nebo větších limuzín.
 
Celkově bylo dodáno 63359 vozů Model 3 do USA, nicméně v Q1/19 se už začnou rozbíhat i dodávky do Evropy a Číny. Pokud jde o Model S a X, zde toto číslo činí 27607 vozů. Přitom se ukončila výroba levnějších 75kWh verzí. Za poslední rok se snížily výrobní náklady na tyto vozy o 15 %.
 
Tesla SuperCharger
 
Zapracovalo se také na síti Superchargerů a dealerů. Bylo otevřeno 27 nových dealerských a servisních poboček, takže jich je po celém světě již 378. Otevřelo se také 69 nových Superchargerů, kterých je tak nyní 1421. Celkově je tak celosvětově k dispozici už okolo 12 tisíc nabíjecích stojanů a přes 21 tisíc tzv. Destination Charging bodů. Začátkem letošního roku by se měly objevovat také první Superchargery V3 s vyšším nabíjecím výkonem a kratšími nabíjecími časy.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama