Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Tesla Semi je velmi efektivní, v reálném provozu jezdí i za 102 kWh/100km

Včera, Milan Šurkala, aktualita
Tesla Semi je velmi efektivní, v reálném provozu jezdí i za 102 kWh/100km
Tahače Tesla Semi se sice vyrábí ve velmi malých množstvích, pár firem je už ale provozuje v praxi. Ukazuje se, že dokážou být velmi efektivní a mají velmi nízkou spotřebu na úrovni lehčích nákladních vozidel.
Elektrická nákladní doprava zní pro mnohé jako nesmysl. Lokálně to ještě problém není, dálkově je tu ale problém s velmi těžkými bateriemi a prozatím nedostatečnou nabíjecí infrastrukturou. Tu má alespoň v Evropě řešit společnost Milence, která je společným podnikem firem Daimler, Traton a Volvo, přičemž na starém kontinentě otevřela už několik rychlonabíječek, prozatím s výkonem jen 400 kW. Otázkou je pochopitelně dojezd těchto vozů, který je ovlivněn velikostí baterie a pochopitelně spotřebou. A zde se zdá, že Tesla se svými tahači Semi (a nejen ona) ukazuje, že to jde dost efektivně. Abychom si to uvedli nejprve kontext, obvykle se u elektrických tahačů odhadovalo, že budou jezdit za 2,0-2,4 kWh/míli (tedy zhruba 125 až 150 kWh/100 km), v praxi ale dosahují o něco nižších spotřeb spíše okolo 110-135 kWh/100 km, např. zde byl v minulosti silniční test Volva FH Electric, které to zvládlo za 110 kWh/100 km.
 
Pokud jde o Teslu Semi, ukazuje se, že patří k těm efektivnějším. U Pepsi jezdí několik vozů a jejich dlouhodobá spotřeba činí 110 kWh/100km. V případě společnosti NFI je používají na trasách dlouhých 250-450 mil (400-725 km), přičemž 60 % najetých kilometrů je při rychlosti 80 km/h a vyšších. Průměrná spotřeba v jejich případě činí dokonce jen 102 kWh/100 km. To je opravdu velmi pěkné číslo.
 
Nicméně je nutno podotknout, že stejná společnost s dvěma vozy Volvo VNR Electric dokázala dosáhnout dokonce 93 kWh/100 km, to už je ale docela extrém. Elektrický truck eCascadia pak např. při průměrné rychlosti 50-55 mph (80-88 km/h) vykazoval u různých společností 1,5-2,5 kWh/míli, tedy 93 až 155 kWh/100 km, průměr byl okolo 125 kWh/100 km. Alespoň v USA tak elektrické tahače jezdí spíše za nižší spotřeby, než se očekávalo. Nyní zůstává otázka, jak to bude se životností baterií.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama