Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Tesla Model S jednoho Němce už najela 1.000.000 km

30.11.2019, Milan Šurkala, aktualita
Elektromobily jsou často spojovány s tím, že jejich akumulátory nic nevydrží a za dva roky jsou zralé do šrotu. Jeden Německý řidič ale se svou Teslou Model S najel už jeden milion km. Je však pravdou, že toho dost vyměnil.
Kritikové elektromobilů často argumentují tím, že po dvou třech letech jsou jejich akumulátory na odpis. Německý řidič Hansjörg Freiherr v rozhovoru pro Auto Bild nicméně ukázal, že situace není tak špatná a akumulátory sice mohou odejít časově docela rychle, ale především jde o najeté kilometry a ve skutečnosti vydrží opravdu obrovské porce. Jeho Tesla Model S z roku 2013 totiž najela 1.000.000 km, což můžeme přepočíst na 25 objetí Země nebo 2,6násobek vzdálenosti Měsíce od Země. To nicméně znamená, že vůz každý den ujede v průměru přes 450 km, sám Freiherr pak říká, že ujede obvykle 600 km (patrně tolik nejezdí o víkendu).
 
Tesla Model S
Tesla Model S, ilustrační foto
 
Sám se snaží jezdit co nejúsporněji, takže jen zřídka překonává rychlost 120 km/h a jeho průměrná spotřeba činila naposledy 16,6 kWh na 100 km, což je na takto silné a velké auto výborná hodnota. Je pravdou, že tento milion se nepovedlo najet s jediným akumulátorem. Ten první byl už v rámci záruky vyměněn a stávající druhý akumulátor má i po 476.000 km stále 61,9 kWh, což znamená přes 82 % původního množství energie (75 kWh). Stále tak na jedno nabití ujede okolo 330 km, což ale znamená denně dvě nabíjení. Zhruba 40 % z nich je na Superchargerech a tento akumulátor byl nabit už 1613krát. Nabíjení na Superchargerech je zdarma, Freiherr se také snaží používat veřejné bezplatné stanice a vlastní energii ze solárních panelů. Tesla se mu takto hodně vyplácí, srovnatelné benzínové auto by na benzínu na milionu km projelo odhadem 3-3,5 mil. Kč, naftové o něco méně.
 
I když se elektromobily považují za velmi jednoduché stroje, což platí zejména o jejich elektromotorech, je také dobře známo, že ty od Tesly rozhodně nebyly zejména z počátku výroby vzorem spolehlivosti. Freiherr tak má ve voze už čtvrtý elektromotor, ten poslední zatím drží nejlépe a vůz pohání posledních 300 tisíc km. Všechny byly opět vyměněny v rámci záruky. Poněvadž brzdění zajišťuje rekuperace, brzdy mění jen každých 400 tisíc km, pneumatiky pak každých 50 tisíc km. Z dalších oprav tu máme výměnu přední nápravy, novou dotykovou obrazovku a nové zadní tlumiče. Celkově ho opravy vyšly na 13 tisíc EUR (0,4 Kč/km). Freiherr dále doufá, že bude první, kdo překoná milion mil (1,6 mil. km) a 2 miliony km.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama