Solární auto Sono dostane baterii bez kobaltu i niklu: životnost 900 tisíc km
30.6.2021, Milan Šurkala, aktualita
Solární elektromobil Sono Sion už znovu mění svou podobu. Design se opět posunul trochu dále a máme zde další změnu v akumulátoru. Ten dostane 54 kWh, bude bez kobaltu, niklu i manganu a má vydržet na 900 tisíc km.
O solárním elektromobilu Sion od Sono Motors nepíšeme poprvé. Vývoj si ale žádá svůj čas (obzvlášť když se do toho vloží "korona"), a tak přestože byl vůz oznámen v roce 2017 a o rok později byla oznámena změna specifikace akumulátorů, nyní je tu rok 2021, akumulátor se mění znova a dodávky čekejme až v roce 2023. Co se tedy nyní mění? Jak už bylo naznačeno, budeme tu mít jiný akumulátor, který pojme 54 kWh a s tím se prodlouží i dojezd na mnohem lepších 305 km. Jen připomeňme, že v úplně první verzi se počítalo se základní 35kWh variantou a naposled se ještě hovořilo o 255km dojezdu pro verzi s delším dojezdem (90 % zákazníků zvolilo větší akumulátor). To zdaleka není vše.
Akumulátor neobsahuje kontroverzní prvky jako kobalt, nikl nebo mangan, což je nejčastější připomínka odpůrců elektromobilů. Zůstává však lithium. Další výhodou má být nehořlavost akumulátoru a životnost na 3000 nabíjecích cyklů, což znamená, že s ním majitelé ujedou až 900 tisíc km. Zde by bylo dobré podotknout, že za nabíjecí cyklus se považuje 100 %, tedy 5 nabití 20-100 % = 5×80% = 400 %, což jsou 4 cykly a ne 5. Každopádně kapacita akumulátoru časem klesá, takže ve výsledku by měl výrobce uvádět spíše okolo 800 tisíc km. I tak je to více než dost.
Zní to až příliš dobře, aby to byla pravda? Ono to až tak nereálné nemusí být, rozhodně ne z technologického hlediska. Nejde totiž o žádné zázračné baterie, které se možná někdy objeví. Sono Motors jednoduše sáhlo k akumulátorům LFP (LiFePO), což je naprosto standardní technologie už roky používaná např. pro úložiště k solárním střechám, tedy vůbec nic nového. A tam víme, že jsou skutečně více odolné proti požáru ve srovnání s běžnými akumulátory v elektromobilech, mají také velmi dobrou životnost.
Mají však jiné problémy, kvůli kterým se v EV až tak moc nepoužívají (vedle o něco nižší hustoty je to např. výraznější zkrácení dojezdu při nízkých teplotách). To však neznamená, že by se nepoužívaly vůbec, mají je např. některé Tesly vyráběné v Číně. Další výhodou nových akumulátorů je podpora 75kW nabíjení místo 50kW. Samozřejmostí je kapalinové chlazení akumulátoru. Zajímavostí je i možnost nabíjet jiná zařízení včetně jiných elektromobilů, a to buď s 3,7 kW nebo dokonce 11 kW.
Jde nicméně o solární auto, takže se částečně dokáže nabíjet i samo. Solární panely mohou generovat až 1,2 kW za nejlepších podmínek, ty ale nastanou jen zřídka. Podle firmy při jasném počasí dokážou vyrobit energii pro ujetí 70 až 245 km týdně (podle měsíce v roce), za zamračeného počasí má jít o 21 až 77 km a průměrně by mělo jít o 35 až 168 km za týden. Ročně by tak mohlo jít téměř o 6000 km. Zaparkujte v garáži, ve stínu,... a dojezd ze sluneční energie pochopitelně znatelně poklesne.
Auto má délku 4470 mm, šířku 1830 mm a výšku 1660 mm. Jeho rozvor je 2830 mm, světlá výška 165 mm a objem zavazadlového prostoru činí 650 litrů (1250 litrů se sklopenými sedadly). Sion má 120kW elektromotor s točivým momentem 270 Nm, může jet rychlostí do 140 km/h a na stovce je za cca 9 sekund. Spotřeba by se měla pohybovat okolo 16 kWh/100 km.
Nechybí standardní bezpečnostní prvky jako ABS, ESP a airbagy. Hmotnost vozu činí 1730 kg, uveze pak 450 kg. Vůz bude vyráběn v Trollhättanu ve Švédsku v bývalé továrně automobilky Saab. Výrobce má prozatím okolo 13 tisíc předobjednávek, cena činí 25.500 EUR (650 tisíc Kč včetně DPH). K dispozici bude i s pronájmem akumulátoru, pak bude auto za 16.000 EUR (410 tisíc Kč).
Zdroj: sonomotors.com