Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Šéf Fiatu Chrysler Sergio Marchionne zemřel v 66 letech

25.7.2018, Milan Šurkala, aktualita
Dnes odešla velká legenda automobilového průmyslu, Sergio Marchionne, který ještě před pár dny vedl automobilku Fiat Chrysler. Zemřel ve věku 66 let po komplikacích, které následovaly operaci jeho ramene.
Sergio Marchionne, velký šéf automobilky Fiat Chrysler, dnes zemřel ve věku 66 let. V červenci prodělal operaci ramene kvůli nádoru, ta však způsobila další komplikace a výrazné zhoršení jeho stavu. O víkendu už to bylo natolik vážné, že Marchionne byl odvolán ze všech svých funkcí (tou dobou byl již v kómatu) a společnost oznámila změnu ve vedení firmy. Fiat Chrysler tak převzal Mike Manley z Jeepu. Do vedení Ferrari pak byl dosazen Louis Camilleri. Zdravotní problémy bohužel neustávaly a po několika dnech marného boje ve švýcarském Curychu Marchionne navždy odešel. Stalo se tak o rok dříve, než měl funkci CEO společnosti oficiálně opustit.
 
Sergio Marchionne
 
Autor: Dgtmedia - Simone [CC BY 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by/3.0)], přes Wikimedia Commons
 
Sergio Marchionne uměl velmi dobře restrukturalizovat chátrající podniky. Do Fiatu se dostal v roce 2003, kdy končila zlatá éra této automobilky. Jejím CEO se stal o rok později a během následujících 14 let dokázal spoustu věcí, které mu mnozí automobiloví fanoušci neodpustí, nicméně tyto kroky zachránily rovnou několik automobilek. Bohužel ne všechny.
 
V roce 2009 vytvořil alianci s Chryslerem, čímž tuto americkou automobilku zachránil před takřka jistým bankrotem. Původních podíl v podobě 20 % akcií v roce 2012 navýšil na 58,5 % a později koupil i zbytek, díky čemuž vznikla automobilka Fiat Chrysler. Zároveň z koncernu vyčlenil Ferrari, ve kterém ale i nadále zůstal jako CEO. Především americké části koncernu se pod jeho vedením začalo velmi náramně dařit. Jeep, spadající pod Chrysler, navýšil prodeje ze 320 tisíc vozů v roce 2009 šestinásobně, pro letošek se předpokládá 1,9 milionu.
 
Fiat Chrysler se snažil svézt na vlně SUV, což se povedlo u Jeepu, ale také to znamenalo docela výrazný úpadek Fiatu a pohřbení legendární Lancie, což mu mnozí asi nikdy neodpustí. Ta už vyrábí jen jediný model, Ypsilon pro Itálii. Fanoušci Ferrari pak nelibě nesli informaci o tom, že automobilka chystá SUV. Naproti tomu vlil krev do žil Maserati a Alfě Romeo, byť zde nechvalně proslul neustálým odsouváním uvedení klíčových modelů.
 
Hodnota akcií Fiatu Chrysler po oznámení smrti Sergia Marchionneho klesla o více než 11 %, u Ferrari pak o 1 %.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama