Renault chce prodávat emisní kredity jako Tesla, má velmi nízké emise
13.10.2020, Milan Šurkala, aktualita
Automobilka Renault je se svými elektromobily dosti úspěšná, což se projevuje i v tom, že její emisní průměr je daleko pod tím, co vyžaduje Evropská unie. Chce si tak pomoci prodejem emisních kreditů dalším.
Evropská unie vyžaduje splnění emisních limitů u nově prodaných vozů, které jsou opravdu hodně striktní. To vše tlačí na vývoj elektrických nebo alespoň elektrifikovaných vozů. Komu se nedaří dostat pod požadovaný průměr, musí platit opravdu vysoké pokuty. EU nicméně umožňuje, aby automobilky, které jsou pod požadovaným průměrem, prodávaly své emisní kredity jiným automobilkám. Ty se tak mohou těmto pokutám vyhnout. Je jednodušší zaplatit stovky milionů EUR jiné automobilce než miliardy EUR úřadům EU.
Je dobře známo, že kredity takto prodává např. Tesla koncernu Fiat Chrysler a jde o významný zdroj příjmů, který pomáhá Tesle k zisku (jde o stovky milionů USD). Např. za poslední čtvrtletí měla Tesla příjmy 6,04 mld. USD, z čehož emisní kredity tvořily 428 mil. USD. Zisk dle GAAP činil 104 mil. USD, takže bez kreditů by Tesla byla ve ztrátě (dle non-GAAP to bylo 451 mil. USD, takže Tesla by byla jen ve velmi mírném zisku).
Automobilce Renault se daří prodávat tolik úsporných vozidel (např. elektromobilů Zoe), že je hluboko pod potřebným průměrem a nyní tak zvažuje prodej emisních kreditů jiným automobilkám. S 51200 vozy v Západní Evropě je jedničkou na trhu s elektrickými vozidly. Jednou z takových automobilek by mohl být např. Mercedes-Benz. Původně to mělo být Mitsubishi a Nissan, se kterými byl v jednom koncernu a automobilky byly brány jako jedna.
Zdroj: autocar.co.uk