Samsung TouchWiz: uživatelské rozhraní a přehled aplikací

23.10.2009, Pavel Koza, recenze
Společnost Samsung, stejně jako většina ostatních výrobců mobilních zařízení se systémem Windows Mobile, výrazně zapracovala na vzhledu i užitnosti základního systému od Microsoftu. Své řešení nazvala Samsung TouchWiz.

Fotoaparát a ovládací aplikace

Samsung jako výrobce mobilních zařízení si na kvalitě svých miniaturních digitálních fotoaparátů dost zakládá. Pravda, první generace Omnie s pětimegapixelovým fotoaparátem bohužel vypadala lépe na papíře, nežli ve skutečnosti, ale druhá generace foťáčků pro zařízení s Windows Mobile už je na tom o dost lépe. A to nejen u vyššího modelu OmniaPRO B7610, ale i základního třímegapixelu v OmniaLITE B7300. Některá zařízení navíc nabízejí i sekundární foťáček pro videohovory, ale vzhledem k jeho úzkému změření a sporadické kvalitě se mu nebudeme věnovat.

Dobrá ovládací aplikace pro foťák je v dnešní době nutností. Samsung pro svá zařízení vytvořil skutečně povedený kousek, se kterým je ovládání i focení příjemné a rychlé. Aplikace předpokládá přítomnost hardwarového tlačítka pro focení, jinak než tlačítkem snímek nepořídíte. Vše ostatní je ale plně dotykové a snadno ovladatelné prsty. Po spuštění aplikace stiskem tlačítka nebo ikonkou v nabídce Start se objeví hlavní uživatelské rozhraní. Hlavní plochu zabírá reálný obraz toho, co se děje před objektivem, s několika stavovými ikonkami v horní části displeje a s ostřícím bodem uprostřed. Po stranách jsou černé pruhy, tedy pokud používáte zařízení se širokoúhlým displejem. Samsungy, alespoň ty mě známé, totiž fotí striktně v poměru 4:3, bez možnosti širokoúhlého focení. Protože se ale širokoúhlé fotky na mobilech tvoří vesměs prostým oříznutím klasického formátu, a tedy nevratnou ztrátou informací, není to na závadu - oříznout se dá obrázek vždycky. Po tapnutí na displej se v místech černých okrajů objeví dvě řady ovládacích ikonek a na jejich základě se pak zobrazují další a další volby.

Nejdříve si představíme výchozí obrazovku. Uprostřed najdeme rámeček určiující místo ostření, ve kterém je přesně uprostřed i ikonka udávající způsob měření expozice - kolečko signalizuje středové měření, bod udává bodové měření a pokud tam není nic, bude se expozice měřit maticově. Pod horní lištou svítí několik stavových ikonek lišících se podle aktuální situace. V našem případě tam najdeme například pětivteřinový časovač, pevně nastavené ISO 50, nastavené vyvážení bílé na denní světlo a zapnutou elektronickou ochranu proti rozmazání. Na druhé straně je pak odhadovaný počet fotografií, které se ještě vejdou na zvolené úložiště (nebo čas v režimu videokamery) a dvě systémové stavové ikonky - místo ukládání dat a stav baterie.

Nyní si probereme grafické menu. Celkem je ve dvou sloupcích k dispozici 10 ikonek; některé po tapnutí vyvolají akci okamžitě, jiné pouze zobrazí další, podrobnější nabídku. Nabídka se rovněž trochu liší podle toho, jestli jsme v režimu fotoaparátu nebo videokamery, my si ukážeme nabídku pro fotoaparát. V levém horním rohu je ikonka určená k přepínání mezi režimem fotoaparátu a režimem videokamery. Pod ní je ikonka pro změnu režimu focení, změnu režimu scény, dále ikonka pro změnu velikosti snímku a nakonec ikonka pro zobrazení podrobného textového nastavení. V pravém sloupci je zcela nahoře ikonka pro ukončení aplikace, pod ní ikonka představující stav blesku, nastavení automatického ostření, ikonka pro zobrazení korekce jasu a nakonec ikonka pro rychlé zobrazení nafocených snímků. A jen pro úplnost doplním, že při nahrávání videa nejsou k dispozici volby pro ostření a změnu režimu scény, a místo ikonky pro změnu režimu focení je k dispozici ikonka pro změnu režimu nahrávání.

Všechny možnosti nastavení si nyní popíšeme podrobně.

Režim fotografování

Aplikace pro focení nabízí celkem šest různých režimů. Základem je klasický jednoduchý režim jednoho snímku na jedno zmáčknutí spouště. Pokud chcete rychle vyfotit víc fotek najednou, můžete použít režim Spojitý, který vyfotí na jedno zmáčknutí spouště hned 6 fotek v rozlišení 640 x 480 bodů. Jestli máte problém zachytit ten správný okamžik při focení lidí, určitě se vám bude líbit režim Úsměv, který vyhodnocuje záběr a automaticky stiskne spoušť ve chvíli, kdy se všichni v záběru usmívají. Režim Mozaika umí rychle vytvořit ze 2 nebo ze 4 fotek "umělecké" dílo v podobě fotomozaiky. Těžko říct, k čemu je to dobré.

To režim Panorama je mnohem zajímavější, už kvůli tomu, že je plně automatický. A i když je panorama jen velmi tenké (panorama se skládá z fotek v rozlišení 640 x 480 bodů), jsou takto vyfocené záběry skutečně povedené. Princip focení je jednoduchý, prostě namíříte objektiv na místo začátku záběru, stisknete spoušť a pak pomalu a plynule začnete pohybovat záběr jedním ze základních směrů (vertikálně i horizontálně). Jakmile aplikace zjistí, co chcete fotit, začne vyhodnocovat sledovaný záběr a "napovídat" vám zobrazením rámečku, co bude objektem další fotografie. Celkem může být panorama složeno až z 8 fotek a protože se vše celkem složitě počítá v zařízení, vytvoření finálního výsledku trvá řádově 30 vteřin. Poté ale máte k dispozici finální fotografii.

Takovým speciálním panoramatickým režimem je i Akce. Zde je také focení automatické, od klasického panoramatu se ale liší v tom, že fotíte pohybující se předmět, například auto. Namíříte na něj a vyfotíte první snímek, pak už jen stačí sledovat focený předmět virtuálním "hledáčkem" a aplikace postupně fotí sérii snímků, které nakonec složí do jednoho velkého, takže například to focené auto tam bude tolikrát, kolk fotek jste vyfotili.

Změna režimu scény

Skutečným hitem pro sváteční fotografy je bezesporu nabídka celkem 13 předdefinovaných režimů pro focení v různých situacích a světelných podmínkách. Výběrem vhodného režimu získáte perfektní fotografie, naopak výběrem nevhodného režimu vytvoříte fotky vhodné tak akorát k rychlému smazání.

Podle focené scenérie se automaticky přednastaví hodnoty jako ISO, vyvážení bílé, způsob měření expozice a další. Některé další parametry ale zůstanou volitelné i nadále, například kvalita fotografie, GPS informace či časovač.
  • Na výšku - Fotografování osoby
  • Na šířku - Fotografování vzdálené scenérie
  • Západ slunce - Fotografování západu slunce
  • Soumrak a úsvit - Fotografování západu slunce nebo svítání
  • Noční záběr - Fotografování statických obrázků v noci nebo v temných podmínkách
  • Text - Fotografování dokumentu
  • Sport - Fotografování rychle se pohybujících objektů, například dětí
  • Osvětlení zezadu - Fotografování portrétu s osvětlením zezadu
  • Večírek uvnitř - Fotografování uvnitř místnosti
  • Pláž a sníh - Fotografování oceánu, jezera, pláže nebo zasněžené scenérie
  • Podzimní barvy - Fotografování živých barev spojených s ročním obdobím
  • Ohňostroj - Fotografování ohňostroje
  • Přítmí - Pořídit snímek při tlumeném světle svíčky s pochmournou náladou

Velikost a Blesk

Změna velikosti výsledné fotografie je přístupná přes další tlačítko. Dostupná nabídka se bude samozřejmě lišit podle toho, jaký snímač má zařízení implementovaný. V tomto případě byl k dispozici pětimegapixelový snímač, takže maximální velikost snímku je 2560 x 1920 bodů, přičemž na výběr jsou i velikosti menší. Vzhledem k velikostem paměťových karet i naprosto dostatečné rychlosti snímání je ale focení v jiném než maximálním rozlišení až na výjimky zbytečné.

S bleskem je to jednoduché. Může být trvale vypnutý a tedy během focení nepoužívaný. Nebo může být trvale zapnutý a použitý při každém snímku, bez ohledu na světelné podmínky. A nebo můžete jeho použití nechat na vyhodnocení aplikací při každém snímku. Pokud ale použijete jeden ze třinácti přednastavených režimů, režim blesku bude nastaven jím.

Zaostření a Jas

Pokud nabízí zařízení fotoaparát s možností ostření, je k dispozici i tato nabídka. Na výběr je ze tří možností. Automatické ostření dělá to, co se od něj očekává - po namáčknutí se pokusí zaostřit na vybranou scénu a pokud se mu to povede, oranžový rámeček uprostřed displeje zezelená a zachycená scéna bude pěkně ostrá; v opačném případě rámeček zčervená. Pro focení velmi blízkch objektů slouží druhý režim nazvaný Makro. Poslední režim ostření nejlépe vynikne ve spolupráci s režimem focení Úsměv, kdy se automaticky ostří na obličeje v záběru.

V některých situacích budete možná chtít ručně upravit nastavení jasu. K tomu slouží stejnojmenný panel, díky kterému je možné změnit hodnotu jasu v rozmezí -2 až +2.

Nastavení

Pokud patříte mezi náročnější fotografy a plná automatika vám nevyhovuje, můžete si zkusit pohrát s manuálním nastavením. Zde se ale bude konkrétní konfigurovatelnost lišit celkem výrazně podle toho, jaký model zařízení s konkrétním typem fotoaparátu vlastníte. Nastavení je rozděleno na dva logické celky - nastavení fotografií a nastavení fotoaparátu jako takového.

V nastavení fotografií máte možnost upravit vyvážení bílé (automatický režim, denní světlo, oblačno, žárovka, zářivka), barevný efekt (černobílá, hnědá, negativ, starožitná, zelená a modrá), ISO úroveň (automatická hodnota, 50, 100, 200 a 400), přizpůsobení obrazu v rozmezí -2 až +2 (kontrast, sytost a ostrost), časovač (vypnutý, 2 vteřiny, 5 vteřin a 10 vteřin), již zmiňované měření (bod, střed a matice) a kvalita fotografií i videa ve třech úrovních.

U možnosti nastavení ISO citlivosti bych se rád trochu zastavil. Stručně řečeno, čím je číslo vyšší, tím je při stejných světelných podmínkách kratší čas expozice (a větší šance na pořízení ostrého snímku), ovšem za cenu vyššího šumu fotografie. U takto fyzicky malých snímačů, jaké se v mobilních zařízeních používají, nemá moc smysl fotit na ISO 400 nebo dokonce vyšší, protože šum je prostě příliš vysoký a dramaticky snižuje kvalitu fotky. Pro představu nabízím pár fotek s ISO 200, kde se šum dá ještě s trochou vůle snést, je ale již velmi zřetelný.

Byla by ovšem škoda zapomenout na poslední dvojici nastavení fotografií. Stabilizace obrazu je sice jen elektronická, ale pokud se vám trochu chvěje ruka nebo pokud fotíte rádi v ne zcela ideálních světelných podmínkách, bezesporu to kvalitě výsledných fotografií pomůže. Poslední možnost nastavení je WDR neboli Wide Dynamic Range, což je režim pro zvýšení dynamického rozsahu fotky, takže se vám na fotce lépe prokreslí hodně světlá nebo naopak hodně tmavá místa.

V nastavení fotoaparátu máte k dispozici možnosti nastavení kontrolní obrazovky po každé vytvořené fotografii, zapnutí vodících linek pro rovné focení horizontu, možnost přiřadit k fotkám aktuální pozici z GPS. U videí se zase můžete rozhodnout, zda nahrávat se zvukem nebo bez. Rovněž máte k dispozici volbu místa, kam ukládat vytvořené multimediální soubory a na výběr i ze tří zvuků spouště; bohužel pokud chcete zcela tichý režim, je nutné ztišit celé zařízení.

Rychlé zobrazení

Pokud si chcete rychle prohlédnout vyfocené snímky nebo natočená videa, stačí tapnout na ikonku v pravém dolním rohu a zobrazit si Rychlé zobrazení. Ovšem nenechte se zmást názvem, je toho k dispozici totiž mnohem, mnohem více, nežli jen prosté zobrazení. To je nicméně základem, včetně možnosti pořádně si prohlédnout detaily ve zvětšení. Zajímavou drobností je i možnost posouvat mezi fotografiemi prostým nakloněním zařízení do strany, zde jsem ale byl trochu zklamaný plynulostí pohybu obrázků, od takto výkonného zařízení bych čekal přeci jen víc.

Mezi hlavní vlastnosti tohoto modulu patří možnost poznamenat si k fotografii důležité informace, uložit ji na web přímo ze zařízení (Facebook, Flickr, Friendster, MySpace, Photobucket a Picasa, viz. později), zpětně přiřadit obrázku GPS souřadnice, prohlédnout si podrobnosti o fotografii, poslat soubor přes WiFi (Connected Home), MMS, Email či Bluetooth, nastavit si obrázek ke kontaktu nebo jako pozadí, a v pokud se vím obrázek znelíbí, jednoduše ho můžete smazat.

Shrnutí

A tím máme nástroj pro fotografování na zařízeních značky Samsung popsaný od A do Z. Dovolil bych si ale upozornit na to, že toto je skutečně jen technický popis aplikace. Pokud jde o samotné focení a hlavně výsledky, jsou mé zkušenosti s jednotlivými zařízeními popsány vždy v příslušné kapitole recenze, případně v samostatných článcích. Protože ať je aplikace pro ovládání fotoaparátu jaká chce, to hlavní je samozřejmě schopnost zařízení fotit a natáčet. Pokud tohle zařízení neumí nebo umí špatně, je krásná a sofistikovaná aplikace k ničemu.