Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Navilock NL-206C CF GPS (starší označení BC-307)

10.2.2005, Falco, recenze
AKTUALIZOVÁNO: Už jste se asi všichni dostali do situace, kdy jste bloudili po cizím (nebo i rodném) kraji a nemohli najít příslušnou vísku či ulici. Mapu nemáte, kohokoliv se zeptáte, odpoví buďto německy, nebo jen pokrčí rameny a čas i trpělivost pomalu dochází. Takže příště si buďto dáte do auta knihovnu s mapami všech větších měst, vedle sebe posadíte proškolenou osobu schopnou navigace - a nebo si pořídíte ke svému PDA miláškovi GPS modul. Třeba Navilock NL-206.
Když jsme minulý rok při jednom z našich rodinných výletů totálně zakufrovali, přetekl pomyslný pohár trpělivosti a začal jsem se zabývat otázkou dostupnosti navigace. Přístroje do auta jsou sice efektní, ale pro našince mimo finanční dosah, nemluvě o tlupách nenechavců, které tato technika za oknem uzamčeného vozu neodolatelně láká. Notabene bych chtěl využívat možností GPS i mimo silnice a dálnice (když zabloudíte v lese, světýlko neuvidíte, ale GPSka by se chytit mohla :-) ). Takže jsem se rozhodl pro mobilní GPS přijímač. Jednoúčelová zařízení jsem zavrhl, stejně jako BT krabičky (znáte to - ve chvíli kdy je potřebujete, jsou určitě vybité) a různé "wire" škatulky. Pro můj Loox 720 jsem zvolil CF kartu a prstem v pravém sloupci nabídky (cena s DPH) začal hledat "to pravé". Nakonec jsem zaparkoval u zařízení Navilock NL-206C. Po objednání a drobných trampotách s dodáním, dovezla mi Česká Pošta nepoškozenou (!) lepenkovou krabici ve které se schovávala o poznání menší krabička s vlastní GPS.


Tak copak jsme to dostali?


Krabička je neuvěřitelně lehká a měl jsem z počátku obavu že je snad i prázdná. V levné plastikové formě je vložena CF karta s "nádorem" (ve kterém je celkem důležitá součást GPS - anténa) a pod bílým plastikem, v průhledném obalu, 8cm CD s drivery, externí anténa (vhodná pro instalaci do auta) a CF-PCMCIA redukce (spolu s CD není na obr.). Užitečnou drobností je malinká přísavka s klipem, která při instalaci v autě udrží externí antenu na místě které ji určíte (viz obr. č.4). To je vše co za své bezmála 3 000 Kč dostanete.




Instalace - nastavení


Po zasunutí karty do PDA se nestane nic. :-) Je nutné nainstalovat potřebné drivery a testovací aplikaci z přiloženého CD. Instalace za použití ActtiveSync proběhla standardně a bez problémů. V menu "Programy" přibyla, dle mého názoru nevzhledná, ikonka s názvem "GPS Info". Spuštěním prográmku si jednak můžete nastavit komunikační parametry karty a pak také vlastní komunikaci otestovat. Po stisku tlačítka "Scan COM Port", prohledá aplikace všechny dostupné a nalezne-li na některém z nich GPS CF kartu, označí jej jako "CF_CARD-GENERIC". Komunikační rychlost je doporučeno nastavit na 4800. Pak už zbývá jen stisknout "Start GPS" a je-li vše správně nastaveno, začnou se v okně zobrazovat hodnoty získané z GPS modulu. Co se týče ostatních nastavení v tomto okně: Cold start - využijete v případě "zamrznutí" GPS (nestalo se mi) Power Save - by mělo trošku uspořit energii PDA - nepozoroval jsem VTG - některé mapové podklady vyžadují komunikaci v tomto módu WAAS/EGNOS - zvýší přesnost snímané polohy - bez zvláštního efektu



Na posledním obrázku-mapce je vidět rozmístění dostupných satelitů. Od zhora: Date: - Datum přijatý ze satelitu Time: - Čas přijatý ze satelitu - čas UTC - pro naše pásmo +1h (porovnejte se systémovým časem na horní liště Direction: - Směr pohybu Speed: - Naměřená rychlost Status: - Typ měření pozice 2D/3D HDOP/PDOP: - Horizontální/vertikální přesnost měření Lat/Lon: - Zeměpisná šířka/délka Modré bary v dolní části zobrazují sílu signálu z toho kterého satelitu. Bary mohou být také červené, resp. zelené a korespondují s červeným, resp. zeleným kroužkem na mapě. V případě červeného značí satelit, jehož pozice je známa, není však zaměřen, zelený pak je zaměřen, ale není v danou chvíli použit pro určení aktuální pozice. Takový případ je na předposlední mapce.


Karta do slotu, PDA do držáku


Po zasunutí CF GPS do slotu, se z PDA stane celkem slušný macík. Díky tomu, že je karta v "útlé" části trošku delší než její paměťové sestřičky, půjde celý modul zasunout i do PDA kde je slot trošku zapuštěný do nitra přístroje. Anténa je nesklopná a celou sestavu je nutno umístit tak, aby měla anténa co nejlepší "výhled" z okna. Hledal jsem nějaký držák, kterým by se GPS dala pevně uchytit k palubce. Nejvhodnějším (no, spíš jediným nalezeným) se mi zdál Keeper 1 od firmy Dicota. Lze jej upevnit jak přímo šrouby na palubku, tak přísavkou na sklo - a divte se - ta přísavka opravdu drží! GPS modul má na boku konektor pro připojení externí antény. Toto vidím jeko jednu z největších bolístek zařízení. konektor je totiž velice titěrný a náchylný k vylomení. Myslím, že šlo vyřešit připojení elegantněji, ale to by se určité podepsalo na ceně. Naštěstí ext. anténa není až tolik zapotřebí.




Jedeme najisto


Po nainstalování držáku a upevnění PDA do něj, můžeme vyrazit. V současné době jsou na našem trhu nabízeny dva mapové podklady. Společnost Aponia (děkuji za upozornění čtenáři "eter"), má ve své nabídce SmartMaps (Autoatlas ČR). Navilock GPS jsem testoval se softwarovým řešením PocketKim (pro připojené z PDA je zde verze pro PDA), který vyvíjí spol. Tranis. Verze 2.7, kterou jsem měl k dispozici, obsahuje krom automapy ČR také uliční plán 140 měst ČR (nepočítal jsem je - tvrdí to výrobce). Vzhledem k faktu, že celá instalace zabere v PDA pouze cca 8MB, čekal jsem shluk nicneříkajících čar. PocketKim mne však mile překvapil podrobností mapy a uliční síť je prostě skvělá! Celá mapa je koncipována jako vektorová a z toho plynou jistá omezení. Stane se, že (obzvláště u velkého měřítka) autem/šipkou "vyjedete" ze silnice. Je to způsobeno jednak chybou GPS (po dobu testování byla průměrná horizontální odchylka cca 1,5m) a pak právě vektorovým zpracováním (podobné výsledky jsem dosáhl i na notebooku se SW InfoMapa od společnosti PJSoft). Bohužel na mapě není vidět aktuální měřítko, není tudíž zřetelné kolik metrů je odchylka ve skutečnosti. Většinou odchylka nevadí, ale jsou situace, kdy Vás může přivést do rozpaků (viz. noční režim, obr. č.5)



Jak jsem již napsal, odchylky jsou minimální a situací kdy by mohla výrazně ovlivnit výsledný efekt je minimum. Více než nepřesnost mne trápila zdánlivá maličkost - šipka/kurzor detekující aktuální polohu. Šipka respektuje aktuální směr pohybu, ale Vaše pozice není na hrotu šipky (jak by bylo logické), ale uprostřed! Takže v případě výskytu několika odboček těsně po sobě a při volbě nevhodného měřítka se může stát že odbočíte příliš brzy. Bohužel jsem v okolí nenarazil na vhodnou ukázku.


Což takhle dát si VGA


Jelikož patřím k těm šťastlivcům, kteří vlastní PDA s VGA rozlišením, nemohl jsem nevyzkoušet GPS na VGA. Je to o něčem jiném - posuďte sami. Záměrně jsem zvolil stejné místo jako na předchozích QVGA výřezech. Snad jediné co lze zde vytknout je už příliš malý ukazatel polohy - kdyby se dal zvětšit, nevadilo by. Na vlastní navigaci nemá přepnutí do VGA žádný vliv.




Když je bílá opravdu bílá...


...máte problém. Rozsvícená obrazovka PDA je srovnatelná se špatně seřízeným světlometem protijedoucího vozidla, což v noci radost neudělá. Velmi jsem uvítal přepnutí do "Nočního režimu", kdy se barvy v podstatě invertují a PDA přestane oslňovat, bez toho aby mapa ztratila na čitelnosti. Přepnul jsem zpět do QVGA, aby obrázky korespondovaly s běžným rozlišením. Zároveň jsem vyzkoušel vypínání/zapínání ovládacích panelů PocketKimu ("Pomůcky", "GPS Trasa", "Panel GPS"). v podstatě bude asi plně dostačovat nastavení, kdy jsou všechny panely schované a aktuální rychlost/zbývající čas a vzdálenost jsou zobrazovány přímo v mapě. Bohužel se mi nepodařilo nalézt funkci, která by přepla do fullscreenu a zvětšila tak viditelný výřez mapy. Škoda, je to jedna z věcí která by potěšila.




Co říci na závěr


Navilock NL-206C je jednoduchá a levná navigace, která rozhodně uspokojí většinu zájemců o služby GPS. Ve spojení s PocketKimem je to nástroj, který je schopen nahradit ve vozidle nesrovnatelně dražší navigační systém. Spotřeba energie není nijak závratná. Po 2,5h provozu, ubyla cca polovina kapacity akumulátoru PDA. Pro jistotu bych ovšem doporučil pořídit si cigaretovou nabíječku PDA - pokud ji ještě nemáte. Škoda že kalendářová pouzdra se netěší oblibě výrobců, neboť pro použití s tímto GPS modulem by bylo optimální - pouzdro překrývající v zavřeném stavu šachtu pro CF, Vás donutí PDA zcela obnažit a vystavit ho tím nelítostným zákonům p. Murphyho.

Navilocku NL-206C bych vytkl následující:
  • Nešťastně řešený konektor pro připojení ext. antény
  • Nesklopná anténa

PocketKimu by pak slušely následující vlastnosti:
  • Propracovanější mapový podklad (stále je co zdokonalovat)
  • FullScreen
  • Úprava kurzoru GPS
  • Hlasová navigace
  • Navigace "z ulice do ulice"
reklama