Lenovo ThinkPad Helix: podnikový hybrid

1.8.2013, Jan Vítek, recenze
Po recenzi Fujitsu Stylistic Q702 tu máme další zařízení stejného ražení - ThinkPad Helix od Lenova. Těšit se tedy můžeme také na hybrid mezi ultrabookem a tabletem, přičemž značka ThinkPad slibuje velmi kvalitní zpracování i funkčnost.

LCD displej

Lenovo nám sem namontovalo LCD displej typu IPS, který má rozlišení 1920 x 1080, čili Full HD. Rozlišení je tedy velmi slušné, ovšem na 11,6" displej to bude v některých případech až příliš jemné. Mluvím především o těch aplikacích, které neumožní zvětšení fontů, či kde větší fonty negativně zasáhnou do celého jejich GUI. Čili v prostředí Metro a aplikacích pro Metro je vysoké rozlišení díky jemnější grafice zcela jistě plus, ale pokud používáte i jiné aplikace, jako že nejspíše ano, pak se připravte na titěrné fonty a ikonky, do nichž bude problém se trefit i myší, natož pak prstem na dotykové obrazovce.

- pohled zpříma -

Lenovo se také chlubí vysokým jasem 400 cd/m2 a ten rozhodně je znát, takže displej nezaskočí ani přímé slunce, přičemž zde se využije také jeho světelný senzor. Ten ale samozřejmě můžeme obejít a nastavit si jas dle libosti.

- pohled z boku - foceno stejným časem jako pohled zpříma -

Co se týče podání barev, pak i v tom je použitý displej dle očekávání velmi dobrý, však jde o IPS. Barvy jsou syté a celý obraz není vůbec vybledlý a černá je tu opravdu hluboká, takže s kontrastem to také není špatné. Obraz také vypadá velmi pěkne i z úhlu.

- pohled zespoda - foceno stejným časem jako pohled zpříma -

S displejem tedy můžeme být spokojeni, ovšem přetrvává otázka vysokého rozlišení, který je u takto malého displeje dvousečnou zbraní.

Kamera

Zadní kamera nabídne rozlišení až 5 Mpix, což je 2592 x 1944 pixelů, a také možnost natáčet videa v rozlišení až Full HD. Obě sice zvládne, ale rozhodně by to mohl zvládat lépe. Problémy má už s automatickým ostřením, přičemž se nezřídka stane, že obraz se prostě rozostří, i když se kamera rozhodně má čeho chytnout, a dlouhé sekundy tak zůstane a odmítá znovu zaostřit, což je velmi otravné. V průběhu natáčení videa se obraz také často rozostřuje.

- klikněte pro zvětšení -

Při focení proti silnému světlu jsou výsledky samozřejmě horší a kamera má problémy především s přesvětlenými částmi obrazu. Kresba také není dokonalá, řada detailů se ztrácí v šumu, a tak je potřeba fotografii značně zmenšit, aby se tyto chyby alespoň zčásti ztratily. Při focení po světle je výsledek samozřejmě o mnoho lepší, ale to nám problémy s kresbou nevyřeší.

- klikněte pro zvětšení -

V interiéru kamera ostří daleko lépe, ale často si tím není jistá, takže přeostřuje, kvůli čemuž je lepší pro jistotu tvořit více snímků, aby alespoň nějaký vyšel. Značně se zde již začíná projevovat barevný šum, který dále snižuje celkovou ostrost, a tak je snížení rozlišení naprostou nezbytností, stejně jako další úpravy fotografie.

- klikněte pro zvětšení -

Nicméně fotit se v interiéru dá, pokud tedy kameře zajistíte dostatek světla a pokud možno nehybný objekt.

- klikněte pro zvětšení -

Při natáčení videa jako v řadě jiných případů narazíme na problém nedostatečné snímkovací frekvence a zde se k tomu přidává ještě zmíněné problémy s ostřením. V tomto dokáže být kupodivu lepší tablety či chytré telefony s nesrovnatelně slabším hardwarem, jež umí pořizovat naprosto plynulá videa i ve Full HD, což Helix bohužel neumí.

Testovací video si můžete sami prohlédnout: 23 MB, formát MP4.

Zvukový systém

O zvukovou reprodukci se postarají dva reproduktory umístěné na spodní hraně tabletové části, jež nepůsobí, že by měly ozvučit celou místnost. Překvapení se nekoná, protože jejich zvuk skutečně není příliš silný, takže při sledování videí jej budete mít nejspíše nastavený na stoprocentní hlasitost.

Jeho kvalita však není až tak špatná. Není zcela plochý, takže pokud nebude jiná možnost, můžete pomocí integrovaných reproduktorů poslouchat i hudbu, respektive ji přehrávat proto, aby v místnosti nebylo úplné ticho. Pokud by tedy byly reproduktory o něco silnější, byl bych osobně spokojen.

Ergonomie a stylus

S ergonomií je to u tohoto počítače celkem jednoduché. Buď jej budete používat jako klasický notebook, jako tablet, pak je tu tzv. prezentační režim, kdy je obrazovka tabletu jen otočena na druhou stranu a pak už ji stačí jen zaklapnout a máte před sebou tlustší a těžší tablet, jenž se ale odmění prodlouženou výdrží na baterie a také poskytne navíc jeden port USB 3.0. Jako notebook byl Helix focen v celé druhé kapitole, takže si zbývá jej ukázat ve třech zbylých podobách.

- klikněte pro zvětšení -

V podobě tabletu je Helix příjemně štíhlé a lehké zařízení, jehož výkon je přitom velmi slušný. Pracovat s ním budeme jako s jakýmkoliv jiným tabletem pro OS Windows, takže tu nechybí přední kulaté tlačítko pro otevření hlavní nabídky Start a na pravém boku pak máme tlačítka pro nastavení hlasitosti a také deaktivaci automatického natáčení obrazu dle orientace tabletu.

- klikněte pro zvětšení -

Až na audio výstup v horním pravém rohu pak jsou všechna rozhraní umístěna v dolní hraně, což znamená, že zasunutím tabletu do dokovací stanice je všechny znepřístupníme. A ač tato strana vypadá jako plná rozhraní, máme tu pouze tři, respektive dvě, protože třetím je jen slot pro kartu SIM. Jde tedy o jeden USB 3.0 a mini DisplayPort. Ostatní jsou pouze otvory pro zajištění tabletu v kloubu a záslepky po stranách tabletu, které vypadají jako u čtečky SD karet, jsou pouze "přihrádky pro štítky", jak osvětluje český manuál.

- klikněte pro zvětšení -

V prezentačním režimu tedy tablet v dokovací stanici pouze obrátíme, ovšem osobně tedy nevidím příliš důvodů, proč bychom to měli dělat, snad jen kvůli estetičtějšímu vzhledu. Pak ovšem může nastat ten problém, že pokud tablet nastavíme kolmo, pak za spodním krytem zmizí jeho přední tlačítko s logem Windows. Pak lze sice onen kryt odklopit, abychom se k tlačítku dostali, ovšem to už pak příliš esteticky nepůsobí.

- klikněte pro zvětšení -

A nakonec tu tedy máme už lepší možnost, jak využít opačně nasazený tablet. Společně se základnou získáme počítač s velmi dlouhou výdrží na baterie, jedním USB 3.0 navíc a také o trošku posíleným chlazením díky přídavným ventilátorům. Nevýhodou pak je samozřejmě větší a těží tělo.

K tabletu dostanete také stylus, o němž Lenovo uvádí, že jeho výrobcem je firma Wacom. Tento stylus tedy není pouze tupým hrotem, ale aktivním nástrojem, s nímž se samotného tabletu ani nemusíme při ovládání ani dotknout (reaguje už od vzdálenosti nějakých 2 centimetrů), samozřejmostí je zde detekce přítlaku, která se bude hodit především při malování, a pak tu je jako obvykle jedno tlačítko. A na rozdíl od Fujitstu Stylistic Q702 tento stylus detekoval přítlak i ve Photoshopu.

Zde bych se také ještě rád zmínil o problému s touchpadem a trackpointem, který jsem dle všeho neměl pouze sám. Obě tato zařízení totiž náhle přestávala bez zjevného důvodu fungovat a k nápravě pomohl pouze restart počítače. Na druhou stranu se mi ale vyhnul jiný problém s dotykovou obrazovkou a stylusem.