Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Porsche uvádí systém elektrických 800V rychlonabíječek

20.9.2018, Milan Šurkala, aktualita
Porsche chce pomoci svým elektromobilům také systémem nabíjecích stanic. Ty budou podporovat 800V napětí a k dispozici budou také modely s integrovanou baterií, aby nepřetěžovaly elektrickou síť.
Na přelomu července a srpna představila automobilka Porsche svůj nový elektrický sedan Taycan. Ten je zajímavý např. tím, že podporuje nabíjení s napětím 800 V (obvykle to bývá 400 V). Aby ale vůbec bylo možné tímto systémem vozy nabíjet, je potřeba vyrobit také takové nabíječky. Porsche se zde trochu inspirovalo Teslou a hodlá podpořit výstavbu 800V nabíječek díky vlastnímu systému, který je modulární a snadno konfigurovatelný. Díky tomu jej lze instalovat téměř kamkoli.
 
Porsche Pit Stop
 
Vtipem je to, že rozděluje jednotlivé části celého systému do více bloků, které pak lze různě pozicovat, aby co nejméně obtěžovaly řidiče, který si nabíjí svůj elektromobil. FlexBox je tak základní vstupní součástí z elektrické sítě, má rozměry 120×120×130 centimetrů a jde v podstatě o transformátor z napětí až 36 kV. Zajišťuje také galvanickou izolaci, která je řešena jen na jednom místě, což šetří místo (ve srovnání s tím, pokud je v blízkosti každého stojanu). Porsche udává 95% efektivitu.
 
PowerBox může být umístěn až 200 metrů od FlexBoxu a stará se o konverzi střídavého proudu na stejnosměrný. Díky tomu může být stejně jao FlexBox umístěn třeba za budovou a nemusí tak být zákazníkům na očích. Může mít dva systémy pro dva nabíjecí stojany. Další částí je CoolingBox pro kapalinové chlazení veškeré elektroniky, nicméně i toto může být separátní část mimo dohled zákazníků. V případě, že není místa nazbyt, je možné použít ComboBox, který kombinuje CoolingBox a PowerBox dohromady. Ten pak zajišťuje konverzi proudu i chlazení pro jedno nabíjecí místo.
 
Porsche ChargeBox
 
ChargeBox je pak cílové nabíjecí místo, které může být až 100 metrů od PowerBoxu. Tím pádem je veškerá podpůrná elektronika daleko od stojanu, takže zákazník pak není obtěžován např. hlukem chlazení a podobně. ChargeBox může mít i vlastní baterii, aby nepřetěžoval elektrickou síť, resp. mohl nabízet rychlé nabíjení i tam, kde by elektrická síť nestačila. Baterie má 70 kWh a nabíjí se tehdy, když se zrovna nenabíjí žádný vůz. Nabíječka pak poskytuje 160kW nabíjení. V případě, že je provoz na stanici větší, bude k dispozici i 140kWh verze s dvěma 160kW přípojkami.
 
Výsledkem je, že v nejlepším případě s dostatečným zásobením elektřinou bude možné nabít energii na ujetí 400 kilometrů za zhruba 20 minut. Výhodou systému je, že je kompatibilní s vozy jiných značek a ne jen Porsche. K dispozici je tak CCS1/CCS2 a s úpravami i CHAdeMO a GB/T. Nabíjecí stojan je pak vybaven 10" dotykovým displejem.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama