Porsche Taycan je tady, dostává 761 elektrických koní
7.9.2019, Milan Šurkala, aktualita
Poslední dobou se hodně mluvilo o prvním elektromobilu od Porsche. Nyní se tak oficiálně představuje sportovní sedan Porsche Taycan. Vrcholná verze Turbo S nabídne až 750 elektrických koní a na stovce bude za pouhých 2,6 sekundy.
První elektromobil automobilky Porsche je konečně tady. Po několika letech vývoje a mnoha uvolněných informacích poslední dobou se konečně představila finální verze sedanu Porsche Taycan. Sportovní sedan bude k dispozici ve dvou variantách Turbo a Turbo S, přičemž ani jedna z nich pochopitelně žádné turbo nemá. Jde přeci o elektromobily. Ale není to poprvé, co označení vozu nesouhlasí se skutečností. Výkon elektromotorů dosahuje maximální výše 680 koní (500 kW) v prvním případě a 761 koní (560 kW) ve druhém, točivý moment pak vrcholí hodnotou 850 Nm, resp. 1050 Nm. V obou případech je o hodnotu v overboost režimu, standardem je 460 kW (625 koní).
Pokud jde o akceleraci na stovku, ta se odehraje za 3,2 sekundy, resp. 2,8 sekundy (na 200 km/h to Turbo S zvládne za 9,8 sekundy). Nejrychlejší Tesla Model S s papírovými 2,4 sekundy (na 96 km/h) tak pořád vítězí a cenou jakbysmet. Čtvrt míle mají vozy zvládnout za 11,1 sekundy, resp. 10,8 sekundy. Obě dvě verze mají maximální rychlost limitovanou na 260 km/h.
Rozhodně nepůjde o lehké vozy; hmotnost má činit 2330, resp. 2320 kg. Sám 93,4kWh akumulátor si z toho bere 630 kg. Zajímavostí je uspořádání pohonu. O přední kola se stará jeden elektromotor, o zadní pak druhý, ten je s nimi ale spojen před dvoustupňovou převodovku. To by mělo elektromobilu umožnit efektivnější využití jeho elektromotoru. Samozřejmostí je vektorování točivého momentu, k dispozici je vzduchové odpružení a technologie Porsche Dynamic Chassis Control Sport.
Akumulátor využívá napětí 800 V, což usnadňuje rychlé nabíjení. S 9,4kW wallboxem by se z 5 na 80 % měl dostat za 10,5 hodiny, nicméně 50kW nabíječka už to zvládne za 93 minut a 270kW rychlonabíječka pak za 22,5 minuty. Pokud jde o dojezd, ten by dle normy WLTP měl činit 450 km u verze Turbo (spotřeba 26,0 kWh/100 km) a 412 km u Turbo S (spotřeba 26,9 kWh/100 km). Tomu dopomáhá i vynikající aerodynamika daná koeficientem Cd=0,22. Rekuperace může dávat až 265 kW a vůz tak lze v 90 % situací ovládat jen jediným pedálem (brzda není moc potřeba).
Taycan je i přijatelně praktickým vozem, vepředu má zavazadlový prostor o objemu 81 litrů, vzadu pak s 366 litry. Rozměry vozu činí 4963 mm na délku, 1966 mm na šířku a 1378 mm na výšku, přičemž rozvor má 2900 mm. Vevnitř je 10,9" displej infotainment systému a podporováno je i hlasové ovládání. Varianta Turbo má stát 150.900 USD, Turbo S pak vyjde na 185.000 USD.