Porsche a Mahle testují 3D tisk pístů: přidávají 30 koní
14.7.2020, Milan Šurkala, aktualita
Společnosti Porsche a Mahle zkouší inovativní metodu výroby pístů do spalovacích motorů. Pomocí 3D tisku lze vyrobit lehčí písty, díky čemuž mohou zvýšit výkon motoru. První testy ukazují nárůst až 30 koní.
3D tisk se už dnes nezřídka používá i k výrobě dílů pro automobily. Např. Bugatti takto tiskne brzdové třmeny. Společnosti Porsche a Mahle se rozhodly, že 3D tisk využijí pro výrobu odlehčených pístů spalovacího motoru. Použili metodu LMF (Laser Metal Fusion), která využívá laserového paprsku a speciální hliníkové slitiny ve formě prášku. Působením laseru se pak jednotlivé vrstvy prášku promění v celý píst. Celkem bylo potřeba 1200 vrstev a tisk trval 12 hodin. Takový píst má bionický tvar umožňující snížit hmotnost pístu až o 20 % při vysoké pevnosti a v horní části je také speciální chladicí kanálek, který u kovaných pístů není možné vyrobit běžnými metodami.
Tuto metodu vyzkoušeli pro výrobu pístů sportovního vozu Porsche 911 GT2 RS, který má sám o sobě výkon okolo 700 koní. Využitím nových lehčích pístů se automobilce podařilo zvýšit výkon o dalších 30 koní při lepší efektivitě (poměr výkonu a spotřeby). Muselo se pochopitelně zjistit, zda jde i o prakticky využitelný koncept a takové písty také něco vydrží. Testy tak zahrnovaly zatížení motoru po dobu 200 hodin s průměrnou rychlostí vozu přes 250 km/h včetně zastávek na dotankování. Celkově tak během testu ujel okolo 6000 km. Motor prošel zatěžkávacími zkouškami i v laboratoři.
Vůz dostal také ještě další součástku vyrobenou pomocí 3D tisku. Tentokrát na ní spolupracovala společnost Trumph a šlo o přídavný chladič vzduchu, který byl umístěn mezi ten standardní a turbodmychadlo. I zde 3D tisk umožnil vyrobit takový tvar, který se nedá vytvořit standardně. Pro zajímavost ještě uveďme, že Porsche už dnes vyrábí 3D tiskem části sedadel pro Prosche 911 a 718, touto metodou se vyrábí i náhradní součástky pro legendární Porsche 959.
Zdroj: mahle.com, porsche.com