Podbike, norský elektrický velomobil již příští rok
5.11.2017, Milan Šurkala, aktualita
Norové jsou horliví zastánci ekologické dopravy, a tak není divu, že zde sídlí společnost Elpedal, která stojí za kapotovaným čtyřkolovým velomobilem Podbike. Člověk sice musí pořád šlapat, ale elektrický pohon mu dost pomůže.
V Norsku je nepřirozeně vysoký počet elektromobilů daný vysokými daňovými úlevami na elektromobily (takřka nulové daně včetně DPH). Velké množství automobilů, ať už klasických nebo elektrických, nicméně stále způsobuje dopravní zácpy a problémy s parkováním. Norská společnost Elpedal se tak rozhodla zkombinovat elektromobil a klasické kolo. Výsledkem je tzv. velomobil Podbike, který by měl vyřešit problémy norské dopravy.
Velomobil je vozidlo, které je poháněno samotným člověkem, v podstatě jakési kapotované čtyřkolové šlapací kolo. V případě velomobilu Podbike tak člověk bude pořád šlapat a směrem šlapání ovlivňovat směr jízdy, toto vše ale bude doplněno o elektrický pohon, který člověku pomůže dosahovat vyšších rychlostí při větším pohodlí a menší námaze zejména v kopcích. Uvnitř bude místo pro jednoho dospělého (o výšce 150 až 195 centimetrů) a jedno dítě (do šesti let nebo 25 kilogramů), přičemž si zachová kompaktní rozměry 2300×799×1100 milimetrů a hmotnost 55 až 65 kilogramů včetně baterie slibující 60km dojezd.
Tyto baterie jsou snadno vyměnitelné a do vozu je možné jich umístit několik. Při dvou bateriích je pak dojezd 120 kilometrů, se třemi dokonce 180 kilometrů. Baterie je možné nabíjet i mimo velomobil. Podbike je schopen elektricky pomáhat do rychlosti 25 km/h, čímž splňuje normy EN 15194 pro elektrokola. Elektromotor pak může pomáhat maximálně výkonem 250 wattů.
Výrobce zapracoval na tom, aby byl Podbike dobře použitelný i v náročných severských podmínkách. V plánu je ale také sluneční clona, aby se řešilo jak chladné, tak i teplé slunné počasí. Potěší také funkce zvedání zadní části vozidla pro usnadnění nastupování. Podbike lze také velmi snadno parkovat, neboť je jednoduché jej postavit na zadní kolo a stojánek. Místo více než dvou metrů zabere jen lehce přes jeden metr na délku. Na standardní parkovací místo se jich takto může vejít až osm.
V Norsku by se produkční verze měla objevit na konci roku 2018, případně počátkem roku 2019. V zemích EU se předpokládá prodej o rok později, tedy na přelomu let 2019 a 2020. USA to mají o něco složitější, protože mají jinou normu pro elektrokola, která nepřipouští více než 3 kola, ale zase umožní asistenci do vyšších rychlostí. Výrobce tak zvažoval tříkolovou variantu, ale moc se mu do ní nechce kvůli horší stabilitě a komfortu. Předpokládá se cena 50.000 NOK (cca 135 tisíc Kč) včetně všech daní, které jsou ale pro tyto druhy vozidel takřka nulové.
Zdroj: podbike.com