Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Orgány EU schvalují sledování řidičů: povinné omezovače i kamery do aut

27.3.2019, Milan Šurkala, aktualita
Orgány Evropské unie chtějí bezpečnější silnice, a tak nové vozy mají být podle schválených návrhů zákonů vybavovány mnoha novými softwarovými omezovači. Těšme se na omezovače rychlosti i testery alkoholu a sledovací kamery.
Je to jen pár dní, co se zvedla nevole vůči záměru automobilky Volvo instalovat do svých vozů kamery, které budou sledovat uživatele, zda se soustředí na silnici. Spolu s dalšími senzory se měla testovat i únava řidiče nebo to, zda není pod vlivem návykových látek. Mnozí tak předpovídali rychlou smrt této automobilce, protože takové vozy by si už údajně nikdo nekoupil. Jak jsme ale naznačovali v závěru, tyto systémy vyvíjí i jiné automobilky a navíc budou s největší pravděpodobností povinné. Evropská komise je totiž už i schválila a nyní půjde návrh této legislativy do Evropského parlamentu, který se včera "vyznamenal" přijetím Článku 11 a 13. Toto schvalování by mělo proběhnout patrně někdy v průběhu září. EU a její orgány si od toho slibují záchranu 25 tisíc lidských životů do roku 2038.
 
Rychlost
 
Jde o to, že by všechna nově uvedená a homologovaná auta od května 2022 (a všechna nová auta obecně od května 2024) měla být vybavena několika bezpečnostními prvky, které by měly zvýšit bezpečnost na silnicích a více omezovat řidiče v jeho případně nebezpečném chování. Jedním z nich je systém Intelligent Speed Assistance (ISA) neboli omezovač rychlosti, který na základě GPS souřadnic i kamer pro rozpoznávání značek bude sledovat, zda řidič nepřekračuje rychlost. Pokud uzná za vhodné, může dokonce omezit výkon motoru a vůz tak přibrzdit. Poněvadž něco takového by mohlo být v mnoha situacích extrémně nebezpečné a nikoli naopak (např. při předjíždění), řidič by měl mít možnost toto "přebít" výraznějším stiskem pedálu plynu. Každopádně i tak může být hodně nebezpečné, když vůz při nějakém manévru najednou ubere plyn a budete s ním muset najednou bojovat a přemlouvat ho ke zrychlení.
 
Stejně jako u výše zmíněného Volva, i tato legislativa počítá s kamerami mířícími do prostoru posádky (zejména řidiče) a bude jej kontrolovat, zda dává pozor, není unavený a podobně. Další novinkou mají být systémy pro zjištění, zda řidič není pod vlivem alkoholu nebo drog. V takovém případě by vůz ani nedovolil řidiči odjet. Dalšími povinnými prvky bude automatické brždění před překážkou, varování před opuštěním jízdního pruhu, varovná signalizace při nouzovém zastavení a ekvivalent černé skříňky z letadel. Velký bratr opravdu přichází.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama