Nejrychlejší sedan i EV na Nürburgringu: čínský prototyp Xiaomi SU7 Ultra
Včera, Milan Šurkala, aktualita
Čína dělá obrovské pokroky. Stává se z ní lídr v elektromobilitě a zbytek světa přestává stačit konkurovat. Došla dokonce tak daleko, že má nejrychlejší sedan i nejrychlejší elektromobil na Severní smyčce Nürburgringu.
Čínské firmy v mnohém utíkají světu. Ačkoli např. ve výrobě procesorů a grafických karet předvádí výkony z dob dávno minulých, v dopravě jsou velmi daleko. Jsou lídrem v technologiích pro elektromobilitu, ale zdaleka nejde jen o baterie. Dnes už umí udělat i velmi dobře ovladatelná auta a dokážou zastínit i takové značky, jakou je např. Porsche. Firma Xiaomi totiž ukázala prototyp vozu SU7 Ultra a poslala ho na slavnou Severní smyčku Nürburgringu. Tento vůz má elektromotor s 27200 ot./min, přičemž maximální výkon činí 1138 kW. Na 100 km/h má být za 1,97 sekundy, 200 km/h má pokořit za méně než 6 sekund. Přestože jde o elektromobil, má zvládat max. rychlost přes 350 km/h (otázkou je, jak dlouho) a hmotnost je okolo 1900 kg.
Zajetí nového rekordu nebylo jednoduché. 9. a 10. října měla firma zamluvený celý okruh, ale pršelo, takže se to nepovedlo, což se opakovalo i 17. října. Teprve 24. října se firmě povedlo vyhradit si pro sebe okruh na jednu hodinu mezi 11:00 a 12:00, kdy přálo i počasí. Povedlo se zajet rekordní čas 6 minut 46,874 sekundy. Tímto časem by se povedlo překonat rekordy hned v několika kategoriích, to se ale oficiálně nestane, protože jde o prototyp a nikoli sériový vůz (žebříčky ve standardních kategoriích tak nepřepíše). Každopádně je hodně zajímavé se podívat, kam se svým časem vlastně dostává.
Naprosto deklasuje klasické sedany se spalovacími motory, tam je nejrychlejším vozem Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid s časem 7:24,172 minuty. Výrazně překonává také nejrychlejší elektrické sedany, kde titul drží Porsche Taycan Turbo GT s balíčkem Weissach, tam byl čas 7:07,55 minuty. Dokonce překonává i nejrychlejší elektromobil vůbec, tím je Rimac Nevera s časem 7:05,298 minuty. Pro zajímavost, v kategorii sériových sportovních aut se spalovacím motorem ho překonává jediný vůz, Porsche 991 GT2 RS Manthey Performance Kit (6:43,300 minuty). Lepší výsledky pak najdeme ale ještě v kategorii sériových supersportů a pak už jen u nesériových modifikovaných a pochopitelně i mnoha jiných předprodukčních a prototypových vozidlech (kam SU7 Ultra také patří).