Muskovi to opět nevyšlo, Tesla je znovu ve ztrátě
25.4.2019, Milan Šurkala, aktualita
Všichni víme, že splnění slibů Elona Muska na sebe obvykle nechává déle čekat. Jak ukázaly včera zveřejněné finanční výsledky Tesly, o trvalé ziskové společnosti to platí také. Po několika úspěších tu máme opět ztrátu. A ne malou.
Elon Musk je člověk, který velmi rád slibuje a své sliby sice také obvykle plní, jen ten časový horizont mu velmi nevychází. Totéž se týká i jeho prohlášení, že Tesla bude už navždy v zisku. V zisku sice byla po dobu dvou předcházejících čtvrtletí, ale za Q1/19 mu to nevyšlo a na trvale ziskovou Teslu si budeme muset ještě nějakou dobu počkat. Společnost se totiž opět propadla do ztráty, která není zrovna z nejnižších.
I když meziročně (proti Q1/18) příjmy vzrostly o 33 % z 3,41 mld. USD na 4,54 mld. USD, je to proti minulému čtvrtletí (Q4/18) dramatický pokles o 37 % ze 7,23 mld. USD. Důvodem jsou především velmi výrazně nižší dodávky automobilů. Modely S/X totiž koncem loňského roku zaznamenaly slušné prodeje kvůli tomu, že v USA končila jejich státní podpora ve výši $7500, čehož lidé chtěli rychle využít a pro letošek spadla na polovinu. Dalším důvodem je i to, že skončila výroba levnější 75kWh varianty a cena základní verze i po znovuzavedení levnější varianty znatelně stoupla. Meziročně i mezikvartálně tak došlo ke 43-44% poklesu výroby. Zatímco koncem roku to bylo 25161 kusů, letos to za první čtvrtletí bylo jen 14163 kusů a v případě dodávek automobilů byl zaznamenán pokles z 27607 na 12091 kusů.
Pokud jde o Model 3, tak jeho produkce proti Q4/18 stoupla o 3 % z 61394 na 62975 kusů, ale dodávky znatelně klesly o 20 % z 63359 na 50928 vozů. Zde je hlavním důvodem to, že Model 3 se začal dovážet do Číny a Evropy, takže vozy již byly vyrobeny, ale nebyly ještě dodány. Ve výsledku tak automobilová část Tesly meziročně posílila o slušných 36 % z 2,74 na 3,72 mld. USD, ale proti Q4/18 klesla o 41 % z 6,32 mld. USD.
Moc se nedařilo ani energetické divizi. Ta tvoří jen malou část společnosti a meziročně vykázala 21% pokles ze 410 na 324,7 mil. USD. I proti minulému čtvrtletí to byl pokles, a to o 13 % z 371,5 mil. USD. V tomto případě to bylo způsobeno zejména velmi výrazným poklesem instalací solárních panelů ze 73 na 47 MW. Naopak instalace akumulátorových systémů vzrostla, jenže zde to bylo o velmi malá 2 %.
Ve výsledku tak Tesla vykázala ztrátu 521,8 mil. USD, zatímco v předchozím čtvrtletí to byl zisk 413,5 mil. USD. Znatelně se ztenčily i finanční zásoby ze 3,7 na 2,2 mld. USD. Tato čísla byla způsobena např. i tím, že Tesla splatila své dluhopisy ve výši 920 mil. USD.
Pokud jde o novinky u Tesly a výhledy do budoucna, tak společnost začala s montáží nového hardwaru pro autopilota vlastní výroby, čímž nahradila původní HW od Nvidie. V tomto čtvrtletí také představila nové elektrické SUV Model Y. Vylepšením elektromotorů a snížením jízdních odporů také prodloužila dojezd Modelů S a X (Model 3 už tyto nové technologie má).
Své si vyžádalo také budování nové továrny v Šanghaji v Číně, kde se budou vyrábět levnější verze vozů pro čínský trh (zde Tesla investovala 280 mil. USD a 522 mil. USD má půjčeno od místních bank). Dle Tesly budou náklady na výrobu jednoho vozu poloviční ve srovnání s tím, co automobilka dosahuje ve svých amerických továrnách. I nadále se věří, že za rok 2019 budou dodávky automobilů činit 360 až 400 tisíc kusů a produkce by měla dosáhnout 500 tisíc za 12 měsíců končících 30. červnem 2020.
Ze zveřejněných čísel se dozvídáme ještě např. to, že poklesl počet prodejen ze 378 na 377 (meziročně stoupl z 339) a mobilní servisní flotila se rozšířila ze 411 na 550 jednotek (meziročně z 248 jednotek). Superchargerů je nyní už 1490 proti 1421 v předchozím čtvrtletí a 1205 v předchozím roce. Počet nabíjecích konektorů vzrostl z 12002 na nynějších 12767 (9372 v minulém roce) a rozšířen byl i počet Destination charging stanic, které jsou např. v hotelech. Tam máme nyní 22399 konektorů proti 21541 v předchozím čtvrtletí a 16941v minulém roce.
Zdroj: ir.tesla.com