Mobilní operátoři začínají blokovat reklamy na úrovni mobilních sítí
19.2.2016, Milan Šurkala, aktualita
Mobilní operátor Three, který je činný v Británii a Itálii, přichází s blokováním reklamy na síťové úrovni místo doplňkových aplikací. Zákazníci tak budou moci prohlížet stránky bez obtěžujících a datově nákladných reklam, čímž by mohli i ušetřit.
Blokování reklam je dnes velkým tématem. AdBlock zná skoro každý a dnes jej využívají už desítky procent lidí. Mimo aplikací ale bude blokování reklam nově probíhat i přímo na úrovni mobilních sítí, alespoň co se britského a italského operátora Three týče. Ten totiž chce zákazníky nalákat na systém blokování reklamy, díky čemuž uživatelé mohou ušetřit. Poněvadž reklamy jsou nezřídka datově dost velké, ušetří množství dat, které nebudou muset stáhnout.
Dalším důvodem je zvýšená bezpečnost, neboť reklamy občas mohou obsahovat malware, případně získávají data o uživatelích bez jejich svolení. Třetím důvodem je to, že prohlížení stránek bez reklam je svižnější a uživatelsky příjemnější. Nebudou blokovány veškeré reklamy, ale zejména ty otravující. Další operátoři (jako např. O2) se už také nechali slyšet, že o podobném kroku uvažují.
Co se ale může zdát být velkým pozitivem, může být i negativem. Blokování reklam je totiž dvojsečná zbraň. Z reklam jsou placené např. bezplatné aplikace do mobilů, jsou také v podstatě jediným (nebo velmi významným) zdrojem příjmů mnoha internetových médií. Trend je bohužel jasný, blokování reklam se stále rozšiřuje a nyní je už téměř jisté, že v podstatě bezplatný internet v dnešní podobě v budoucnu skončí. Počet médií, která jsou placená např. předplatným se zejména v menších zemích neustále zvyšuje (podívejte se např. na Slovensko) a není to ani tak proto, že by chtěla více vydělat, ale chtějí při dnešní situaci vůbec přežít. V následujících měsících a letech zaznamenáme také konec mnoha různých médií a dá se předpokládat, že bezplatné zůstanou spíše takové stránky jako jsou např. firemní prezentace nebo osobní blogy, případně budou weby zpřístupňovat některé své služby stále zdarma, ale některé už jen za poplatek.
Zdroj: engadget.com, theguardian.com, pcworld.com
Dalším důvodem je zvýšená bezpečnost, neboť reklamy občas mohou obsahovat malware, případně získávají data o uživatelích bez jejich svolení. Třetím důvodem je to, že prohlížení stránek bez reklam je svižnější a uživatelsky příjemnější. Nebudou blokovány veškeré reklamy, ale zejména ty otravující. Další operátoři (jako např. O2) se už také nechali slyšet, že o podobném kroku uvažují.
Co se ale může zdát být velkým pozitivem, může být i negativem. Blokování reklam je totiž dvojsečná zbraň. Z reklam jsou placené např. bezplatné aplikace do mobilů, jsou také v podstatě jediným (nebo velmi významným) zdrojem příjmů mnoha internetových médií. Trend je bohužel jasný, blokování reklam se stále rozšiřuje a nyní je už téměř jisté, že v podstatě bezplatný internet v dnešní podobě v budoucnu skončí. Počet médií, která jsou placená např. předplatným se zejména v menších zemích neustále zvyšuje (podívejte se např. na Slovensko) a není to ani tak proto, že by chtěla více vydělat, ale chtějí při dnešní situaci vůbec přežít. V následujících měsících a letech zaznamenáme také konec mnoha různých médií a dá se předpokládat, že bezplatné zůstanou spíše takové stránky jako jsou např. firemní prezentace nebo osobní blogy, případně budou weby zpřístupňovat některé své služby stále zdarma, ale některé už jen za poplatek.
Zdroj: engadget.com, theguardian.com, pcworld.com