Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Města budou moci zakázat vjezd i dieselům s EURO 6

15.12.2018, Milan Šurkala, aktualita
Na půdě Evropské unie je hodně veselo. Jeden orgán zvyšuje limity emisí pro diesely, zatímco druhý říká, že to tak nemůže být. Výsledkem je, že již brzy budou moci města zakázat vjezd i moderním dieselům splňujícím EURO 6.
Naftové motory budou mít v EU ještě těžší život. Zatímco Evropská komise (EK) jim povolila vyšší limity oxidů dusíku (NOx), Tribunál EU se ohradil, že si EK nemůže něco takového dovolit a dostala něco málo přes rok na to, aby uvedla vše do pořádku. A pak mohou majitelům naftových motorů nastat hodně těžké časy.  Pojďme se ale podívat na jádro problému. Ten vězí v tom, že pro normu EURO 6 byl stanoven limit NOx u dieselů na 80 mg/km, což ale platí jen pro laboratorní testy. Pro RDE test v provozu ale EK povolila, aby byly naměřené limity 2,1krát vyšší než v laboratoři, tedy 168 mg/km, což se později mělo snížit na 1,5násobek (120 mg/km).
 
Výfuk auta
 
Autor: Ruben de Rijcke [CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], přes Wikimedia Commons
 
Tribunál EU nicméně řekl, že komise na takový dodatek neměla právo a ten tak bude zrušen. Limit normy EURO 6 pro NOx ve výši 80 mg/km tak možná bude muset brzy platit nejen pro laboratorní, ale i pro RDE testy. To ale není jisté, komise má totiž zhruba rok na to, aby přišla s návrhem nových regulací, které budou muset být správně schváleny. Jak tedy budou nastaveny limity a pro jaké podmínky, to se ukáže až za nějakou dobu.
 
Do té doby ale budou majitelé naftových vozů ve velké nejistotě, neboť pokud by se opravdu uzákonil limit 80 mg/km i v RDE, znamenalo by to, že by evropská města mohla vyhlásit zákaz vjezdu (ban) veškerým naftovým vozům, které nesplňují poslední normu EURO 6d-TEMP. To by se týkalo i velmi moderních aut s emisní normou EURO 6, tedy vozů, které mohly být homologovány nejpozději do konce srpna 2018 (většina nově homologovaných vozů z posledního roku však už EURO 6d-TEMP splňuje).
 
Jinými slovy řečeno, některá auta, která byla zaregistrována teprve před čtvrt rokem, by už mohla mít za rok zakázán vjezd do některých měst kvůli svým neekologickým motorům. Hovoří se např. o městech jako Paříž, Madrid nebo Brusel, která vznesla námitku, že Evropská komise nemá právo upravovat limity v RDE testech u emisních norem.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama