Mercedes-Benz CLA překonal 24hodinový rekord EV, za den ujel přes 3716 km
Dnes, Milan Šurkala, aktualita
Mercedes-Benz chystá nový elektrický sedan CLA. Nové generaci se povedlo dosáhnout takové kombinace rychlé jízdy i rychlého nabíjení, že překonala 5 let starý rekord Taycanu v ujeté vzdálenosti za 24 hodin.
Rekordy jsou od toho, aby se překonávaly. V roce 2019 ujelo elektrické Porsche Taycan během 24 hodin vzdálenost 2128,2 mil, což znamená přes 3424 km. Pokud si pořádně uvědomíme, co to představuje, tak je to průměrná rychlost 142,7 km/h, a to včetně nabíjecích přestávek. Automobilka Mercedes-Benz to ale nenechala tak a s prototypem svého elektrického sedanu CLA, což je vůz na pomezí nižší střední a střední třídy (v luxusní části těchto tříd), dokázala tento rekord překonat.
Na trati Nardo v Itálii byl tento elektrický vůz schopen ujet 2309,6 mil (přes 3716 km) za pouhých 24 hodin, což nás dostává na průměrnou rychlost 154,8 km/h. Uvážíme-li, že elektrická auta mají dlouhodobý (trvalý) výkon omezený a musí se nabíjet, jde o velmi působivý výsledek. Na druhou stranu musíme podotknout, že třeba na udržení 220 km/h vám v aerodynamicky tvarovaném Mercedesu dnes už stačí jen nějakých 105 kW (a takového trvalého výkonu by vůz možná mohl dosahovat, to ale nevíme). CLA je postaveno na nové 800V architektuře, má dvoustupňovou převodovku pro lepší efektivitu v různých jízdních režimech, novou generaci elektromotorů a tepelné čerpadlo.
Trikem zde byla maximalizace času jízdy a nabíjení v nejefektivnějším pásmu. Vozy tak nejezdily od plné baterie do prázdné, ale naopak relativně kratší úseky a na nabíječkách byly častěji, ale krátkou dobu. Celkově bylo během testu zajeto na nabíječku 40krát, a to zhruba pokaždé na 10 minut. V celkovém součtu se vůz nabíjel asi 28 % doby, z oněch 24 hodin šlo o 6 hodin a 40 minut. CLA má podporovat 250kW nabíjení, ale krátkodobě může využít "Boost" na 300 kW a právě toho se při testu snažili využít. Když budeme trochu počítat, 3716 km ujetých za 17 hodin a 20 minut čisté jízdy znamená, že vůz jezdil rychlostí okolo 215 km/h (když se nenabíjel).
Také to znamená, že každých 36 minut zajel na nabíječku, 10 minut se nabíjel a 26 minut jel (pak tedy ujel cca 93 km do další zastávky). Za předpokladu, že 300kW nabíjení bylo udrženo celých 10 minut, znamená to nabití 50 kWh na ujetí 93 km, tedy spotřebu necelých 54 kWh/100 km, to ale při jízdě přesahující rychlost 210 km/h. Dá se ale předpokládat, že nabíjení bylo v průměru o něco pomalejší, tedy i spotřeba o trochu nižší.
Ať si to uvedeme trochu do kontextu, podle Guinessovy knihy rekordů má hybridní produkční auto, které lze běžně natankovat, rekord 3465 km, byla jím číská FAW Toyota Avalon Hybrid. Elektrický Mercedes byl tedy lepší. Jenže spalovací auta se tankují rychleji, to je prostě fakt, a tak třeba v roce 1982 měl Porsche 928 S na témže okruhu Nardo rekord 6033 km při průměrné rychlosti 251,4 km/h. To je o 62 % více než u elektrického Mercedesu. Spalovací Volkswagen W12 Nardo v roce 2002 zvládl ujet dokonce 7740,6 km s průměrnou rychlostí 322,9 km/h.