Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Lucid Air je EV, který dle náročné normy EPA i v praxi ujede přes 500 mil (800 km)

20.9.2024, Milan Šurkala, aktualita
Lucid Air je EV, který dle náročné normy EPA i v praxi ujede přes 500 mil (800 km)
Nová verze amerického elektromobilu Lucid Air Grand Touring je dle hodně náročné normy EPA schopna ujet přes 500 mil na jedno nabití. Není to ale jen teoretické číslo, dosáhl ho i praktický test.
Dojezdy elektromobilů se postupně prodlužují a teoretické hodnoty kolem 200 km ve starých a velmi optimistických normách jsou už minulostí. Oněch norem je totiž povícero. Extrémně optimistická čínská norma CLTC "nakecá" skoro cokoli, velmi optimistická NEDC se u nás už nepoužívá, místo ní máme mnohem realističtější WLTP, nicméně i ta dává obvykle vyšší čísla, než jaká lze očekávat v praxi. Nejstriktnější a nejpesimističtější normou je ta americká, EPA.
 
Přesto tu máme vůz, který i v této náročné normě dokázal dosáhnout přes 500 km (cca 800 km) na jedno nabití. Jmenuje se Lucid Air Grand Touring a jeho nová verze díky aerodynamickým 19" kolům a novému tepelnému čerpadlu dokáže papírově vykázat 512 mil na jedno nabití (824 km). To už překračuje akční rádius nejednoho spalovacího auta. Připomeňme, že přes 520 se dostala i již neprodávaná verze Dream.
 
Pro zajímavost, zatímco základní verze Pure s pohonem na zadní kola začíná na 69,9 tisíc USD, Grand Touring (GT) je od 110,9 tisíc USD. Má pohon na všechna 4 kola, maximální výkon 819 koní (cca 610 kW), z 0 na 60 mph (96 km/h) zrychlí za 3 sekundy a dojezd na dalších 200 mil (322 km) může být nabit za pouhých 12 minut.
 
 
Tato čísla dokáže vůz potvrdit i v praxi nebo se k nim hodně přiblížit. V posledních dnech proběhly hned dva zajímavé testy. Jeden z nich jel 2806 mil (4515 km) dlouhou cestu z Los Angeles do New Yorku (Cannonball), přičemž zde šlo ještě o starší modelový ročník 2022 a navíc na méně úsporných 21" kolech, řidiči pochopitelně používali klimatizaci. Na celou cestu potřebovali pouze 7 nabíjecích zastávek (kdyby nemuseli řešit problém s jednou nabíječkou, která je málem stála odtah nebo čekání na vychladnutí nabíječky, skoro by to zvládli za 6). Snažili se mít mezi zastávkami alespoň 400 mil (přes 644 km), pohybovali se mezi 369 a 433 mílemi (594 až 697 km), obvykle přijeli na nabíječku s 0-3 %, odjížděli pak s 94-99 %. Celkem spotřebovali 697 kWh, což dělá spotřebu cca 15,5 kWh/100 km. Pochvalovali si relativně krátké vzdálenosti mezi rychlonabíječkami, které byly okolo 30-50 mil (50-80 km), nicméně také zaznamenali problém s nefunkčními nabíječkami a jejich přehříváním při velmi vysokých teplotách okolí.
 
 
V jiném testu se autoři podívali právě na nejnovější model pro rok 2025, kde vyzkoušeli kompletní dojezd ze 100 na 0 %. Vůz jel na tempomat rychlostí 70 mph dle GPS (113 km/h), klimatizace byla nastavena na 21 °C. Celkem se povedlo ujet 511 mil (822 km) na jedno nabití, což v zásadě odpovídá normě. S velmi omezeným výkonem (ke konci rychlostí chůze) se dostali dokonce na 513 a později i skoro 524 mil (843 km). Celkem spotřebovali 118 kWh, což znamená spotřebu 14,0 kWh/100 km.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama