Londýn Uberu neprodloužil licenci, co bude dál?
23.9.2017, Milan Šurkala, aktualita
Uber je sice velmi oblíbenou službou, ale nevyhýbají se jí ani nejrůznější průšvihy. Měli jsme zde sledování uživatelů přes mobilní aplikaci, nyní je tu ukončení licence v Londýně, což se dotkne 40 tisíc řidičů.
V dnešní době to mají taxislužby těžké. Je zde velká konkurence v Uberu, který je jednodušší jak pro řidiče, tak i samotné zákazníky. Pohybuje ale na hraně zákona, kdy poskytuje služby vozidel taxi, přitom ale obvykle nesplňuje všechny na ně kladené legislativní požadavky. To se nyní ukázalo v Londýně, který se rozhodl neobnovit licenci Uberu, jež má vypršet 30. září.
Autor: Mark Warner [CC BY 2.0 (https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/)] přes Flickr
V případě Londýna byla problémem absence (nebo falešná) potvrzení od lékaře nebo menší bezpečnost uživatelů, např. jde o některé z kriminálních (zejména sexuálních) útoků v minulosti. Jen mezi květny 2015 a 2016 jich mělo být 32 a Londýnu vadí především to, že případy nebyly okamžitě hlášeny policii. Přitom teoreticky by na tom Uber měl být lépe díky tomu, že si uživatel může zobrazit historii řidiče a zjistit, jak moc je spolehlivý.
Další kritika ze strany TfL (Transport for London) je použití softwaru Greyball, která pomocí sociálních sítí nebo údajů o kreditních kartách zjišťuje, zda je zájemce o jízdu policista nebo nějaký ústavní činitel. V takovém případě mu jízdu neobjedná. Tento software byl používán v několika amerických městech, společnost však odmítá, že by jej používala právě v Londýně.
Na odvolání má Uber 21 dní a po dobu tohoto odvolání může ještě dále fungovat. Společnost se už vyjádřila, že se hodlá odvolat a dává tak trochu více času a naděje svým řidičům. Ti tak budou moci ještě nějakou dobu jezdit, než se rozhodne o výsledku odvolání. Pokud bude odvolání zamítnuto, o "práci" přijde 40 tisíc řidičů a o alternativu k taxíkům pak 3,5 milionu lidí, kteří mají těchto služeb využívat. Připomeňme, že Uber má problémy po celém světě a např. ani naše Praha není výjimkou, což platí zejména v posledních dnech, kdy hoří protesty proti řidičům Uberu.
V našem českém případě se ale oblibě Uberu není vůbec proč divit, neboť pražští taxikáři mají příšernou pověst a oni sami by se měli zamyslet, co dělají špatně a proč lidi tak moc a rádi preferují Uber před jejich službami. To nic nemění na tom, že ani Uber nemá dle výše uvedeného svědomí zdaleka čisté, čelí mnoha legislativním problémům a bude zajímavé sledovat, jak se jednotlivé státy s touto službou poperou.