Lightyear, první "normální" solární auto v roce 2019
1.7.2017, Milan Šurkala, aktualita
Pokusů o solární automobily bylo už hodně, nikdy to však moc nedopadlo. Holandská společnost Lightyear ale chce v roce 2019 prodávat první "normální" solární auto Lightyear One. Má vydržet měsíce bez nabíjení.
Solární auta měla vždy těžký život. Základním problémem je, že účinnost solárních článků není příliš vysoká a povrch automobilu při normálních tvarech není tak velký, aby stačil na jeho bezproblémové napájení (solární auta kvůli tomu měla často hodně šílené tvary). Jen počítejme, Slunce dodá maximálně zhruba 1000 W na metr čtvereční, účinnost dnešních článků bývá okolo 22 %. Za hodinu svitu dostaneme přibližně 220 Wh energie. Během dne tak jeden metr čtvereční může dodat něco necelé 2 kWh tam, kde je slunečního svitu opravdu hodně. To vystačí tak na 10 km jízdy běžného elektromobilu při 1 m2 solárních panelů.
![Lightyear One silueta](lightyear-prvni-normalni-solarni-auto-v-roce-2019/5389/img/lightyear-1.jpg)
Taková Škoda Octavia Combi má plochu střechy lehce přes 2 metry čtvereční, při perfektním slunečném dni by tak nasbírala energii na 20 km. Na denní dojíždění do práce by to nicméně mohlo minimálně pomoci snížit frekvenci nabíjení. U nás v ČR je však průměrný svit Slunce jen okolo 1800 hodin ročně, za rok byste v případě zmíněné Octavie tedy nasbírali méně než 800 kWh (1800 h × 2 m2 × 0,22 kW/m2), což by stačilo maximálně tak na 3500 km ze Slunce (pokud by auto nestálo ve stínu, a to ještě počítáme s přímým svitem). V praxi by to patrně nepřelezlo 2000 km za rok. Nizozemská společnost Lightyear ale pracuje na autě, které by navzdory těmto předpokladům nemělo být nabíjené i několik měsíců.
![Lightyear One zadní světlo](lightyear-prvni-normalni-solarni-auto-v-roce-2019/5389/img/lightyear-2.jpg)
Toto auto nese název Lightyear One, bude mít pohon všech čtyř kol a baterie má postačit na ujetí 400 až 800 kilometrů. Je tedy jasné, že bude hodně velká a těžká. Prvních deset číslovaných kusů vyjede z brán továrny v roce 2019, další stovka bude následovat v roce 2020. Výrobce již přijímá rezervace a cena finálního vozu startuje na částce 119 tisíc EUR bez DPH.
![Lightyear One záď](lightyear-prvni-normalni-solarni-auto-v-roce-2019/5389/img/lightyear-3.jpg)
Jak sami vidíte na obrázcích, auto nemá zas až tak neobvyklé tvary, nicméně celá střecha až do zádě je pokryta solárními panely. Výrobce se tedy snažil o maximalizaci plochy a při násobně větších plochách střechy než u konvenčních aut by se i dalo věřit údajům okolo 10 tisíc kilometrů ročně v Amsterdamu, 14 tisíc v Chicagu nebo New Yorku a až 20 tisícům km ročně v Honolulu jen ze sluneční energie. Vedle sluneční energie bude ale pochopitelně možné nabíjet Lightyear One i ze zásuvky a nabíječkami pro EV. S prodejem se počítá v USA a EU. Zda ale projekt dosáhne slibovaného konce a zda opravdu v praxi nabídne tak moc velký nájezd jen na sluneční energii, ukáže až čas.
Zdroj: lightyear.one, newatlas.com