Lexus ES dostává nový hybrid i 3.5 V6
23.9.2018, Milan Šurkala, aktualita
Společnost Lexus představuje již sedmou generaci svého sedanu ES, který se ale poprvé podívá i do Evropy, kde nahradil model GS. Dostane novou generaci hybridního systému a některé trhy i 3,5litrový šestiválec.
Trh luxusních sedanů byl rozšířen o nový Lexus ES, který má nyní již sedmou generaci. Je to ale poprvé, co se podívá i do Evropy. Je postaven na globální architektuře GA-K. Měl by být jedním z vozů, které by měly automobilce pomoci dostat evropské prodeje z loňských 75 tisíc vozů na 100 tisíc do roku 2020. Novinka má o 50 mm delší rozvor, také délka narostla, a to o 65 mm. Vůz je také o 45 mm širší a naopak o 5 mm nižší.
Nová generace využívá módních LED světel. V nabídce budou 17 a 18palcová kola, nicméně verze F Sport bude jezdit na větších 19palcových. Na výběr bude z 12 různých barevných odstínů. Ve výbavě nechybí head-up displej, který kromě rychlosti nebo stavu paliva může zobrazovat např. i dopravní značky nebo navigační informace. Sedadla jsou elektricky nastavitelná v 10 osách, mohou být také vyhřívaná nebo aktivně ventilovaná (systémem klimatizace). Navigační systém využívá 12,3" displej a nechybí ani hlasový asistent.
Lexus ES má nezvykle pohon předních kol. Nezávislé zavěšení kol bylo použito na obou nápravách a samozřejmostí je také elektrický posilovač řízení. Geometrie kol byla upravena tak, aby bylo auto stabilnější v přímém směru např. pro jízdu na dálnici. Model F Sport může mít navíc Adaptive Variable Suspension (AVS) s 650 možnostmi automatického nastavení tlumičů na základě rychlosti, směru zatáčení i přetížení v různých osách. Modely bez této funkce nabízí jízdní režimy Eco, Normal a Sport, verze s AVS pak mají místo Sport režim Sport S a navíc je zde i Sport S+ a Vlastní mód. Tyto režimy nastavují odezvu na zmáčknutí plynu,rychlost a jemnost řazení a podobně.
Pro Západní a Střední Evropu byl připraven nový hybrid ES 300h. Ten je vybaven novým 2,5litrovým čtyřválcovým benzinovým motorem s Atkinsonovým cyklem a spolu s elektromotorem dokáže vyvinout maximální výkon 160 kW. Přestože nejde o plug-in hybrid (nenabíjí se z elektrické sítě, ale jen rekuperuje), udává výrobce kombinovanou spotřebu pouhých 4,7 litru na 100 km. NiMH baterie se přesunula z podlahy kufru pod zadní sedadla. Je o 120 mm nižší a má také prostorově úspornější chlazení. Lepší tak bude kapacita zavazadlového prostoru i rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravu. Otáčky motoru více reflektují rychlost, což zlepšuje pocit z akcelerace, je možné také využít pádla pod volantem a automatickou převodovku ovládat manuálně na šesti přednastavených stupních.
Rusko a Východní Evropa si budou moci naopak zvolit klasické benzinové motory např. ve verzi ES350. Tento šestiválcový motor V6 má systém vstřikování D4-S a dosahuje maximálního výkonu 183 kW, což není vzhledem k objemu až tak mnoho (litrový výkon 52 kW). Automobil je vybaven automatickou převodovkou Direct Shift, která má větší rozsahy převodových stupňů pro rychlejší akceleraci i nižší otáčky na dálnici. Z lehce nadzdvihového motoru 90×98 mm se stal vysoce nadzdvihový s vrtáním 87,5 mm a zdvihem 103,4 mm.
Další variantou pro východ Evropy bude čtyřválec ES 250. Ten má objem 2,5 litru, D4-S vstřikování paliva a možnost běžet v Atkinsově režimu pro nižší spotřebu paliva. Termální účinnost motoru dosahuje velmi vysokých 38 %, což je spíše ze sféry naftových vozů. Vodní pumpa i systém mazání mají variabilní chod podle podmínek, což např. vylepšuje zahřátí motoru.
Všechny modely pro západ Evropy dostanou systém Lexus Safety System+ už v základu (východoevropské modely na přání). Ten zahrnuje např. Pre-Collision System (PCS), systém pro zabránění srážce, který např. pomáhá předejít srážce s chodci a cyklisty. Nechybí ani adaptivní přepínání dálkových světel pomocí 24 LED, které vypínají jen ty LED, které by oslňovaly.