Konec elektrického snu, Sion navyšuje cenu akumulátoru o 138 %
28.11.2018, Milan Šurkala, aktualita
Crowdfundingové projekty jen zřídka vyjdou k plné spokojenosti všech zúčastněných. Sono Motors mělo v plánu vyrábět elektromobil Sion s pomocnými solárními panely. Jenže totálně neodhadlo cenu baterií, která je v praxi násobně větší.
Spousta věcí vypadá na papíře krásně, ale jakmile se začne dělat prakticky, různí čertíci vyskáčou ze škatulky ven a vše, co bylo růžové, hodně rychle zčerná. Tato nemilá situace se stala i crowdfundingovému projektu Sono Motors. Cílem bylo vyvinout levné elektrické auto Sion, které mělo mít solární panely. Jejich úlohou sice nebylo zajistit 100 % energie k pohonu, měly ale pomoci auto průběžně aspoň částečně dobíjet. Vůz měl stát 16000 EUR, přičemž akumulátor se měl buď pronajímat za měsíční poplatek nebo koupit za 4000 EUR (cca $4500). A zde je kámen úrazu. Tento akumulátor pojme 35 kWh, což by znamenalo cenu necelých $130 za kWh. To byla velmi optimistická cena už tehdy a dalo se předpokládat, že se ji nepodaří dosáhnout (dnes je cena za kWh někde okolo $200, nicméně některé automobilky jsou údajně už pod $140).
Akumulátor bude Sono Motors nakonec brát od firmy ElringKlinger, jenže jak společnost zmínila na Facebooku, není v její moci ji udržet na původně slibované částce 4000 EUR. Kdyby v praxi vzrostla cena třeba na těch standardních $200 za kWh (tzn. $7000, resp. 6200 EUR za akumulátor), dalo by se to pochopit, jenže ona vzrostla na skoro 2,4násobek. Konečná cena totiž bude neuvěřitelných 9500 EUR. To je skoro $310 za 1 kWh. Z lidového elektromobilu se tak stává elektromobil s jedním z nejdražších akumulátorů na světě. Původní cena vozu včetně baterie tak vzrostla z 20000 EUR na 25500 EUR, což je o 27,5 % více. Cena měsíčního pronájmu nicméně zůstává na hodnotě 90-140 EUR.
Výrobce se snaží situaci zachránit tím, že podle něj je nový akumulátor kvalitnější než předchozí a také to, že vůz má znatelně lepší specifikace, než bylo původně zamýšleno. Ten měl mít maximální výkon 80 kW, nicméně ve výsledku posílil na velmi slušných 120 kW a 290 Nm. O výrobu pohonného systému se postará Continental. Sion má solární panely, které kryjí 7,5 m2, což je opravdu hodně a najdete je nejen na kapotě a střeše, ale také na dveřích a zadním blatníku. Dle výrobce by to mělo stačit na dobití energie pro 30 kilometrů denně, což je více než polovina průměrného denního nájezdu evropského řidiče.
35kWh akumulátor by měl vystačit na 250 km jízdy a podporováno bude také rychlé 50kW nabíjení. Samotné solární panely by měly mít maximální výkon 1,205 kW. Auto má rozměry 4,11×1,79×1,68 metru a krátký rozvor 2,45 metru. Velký je zavazadlový prostor s objemem 500 litrů. Auto by se mělo začít prodávat příští rok, otázkou však zůstává, zda o něj bude za takovou cenu ještě zájem.
Zdroj: electrek.co, facebook.com