Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Kia připravuje dieselový mild-hybrid Sportage

15.5.2018, Milan Šurkala, aktualita
Kia je jednou z mnoha automobilek, které pracují na alternativních pohonech a již tento rok by se měla objevit speciální verze SUV Sportage s dieselovým mild-hybridem využívající malou 48V baterii.
Korejská automobilka Kia hodně šlape na paty zavedeným společnostem a ve vývoji alternativních pohonů rozhodně nespí. Jen do roku 2025 chce představit 16 modelů s alternativním pohonem, po pěti hybridech, plug-in hybridech a elektromobilech, k tomu to bude navíc i jeden vůz s palivovými články. Již tento rok by se mělo objevit SUV Sportage s mild-hybridním systémem. Mild-hybridy většinou u jiných automobilek nebyly příliš úspěšné, neboť reálná úspora paliva je velmi nízká. Tak uvidíme, jak na tom bude Kia.
 
Kia Sportage Mild-Hybrid
 
klikněte pro zvětšení
 
Nový systém EcoDynamics+ přinese 48V Li-Ion baterii, která pobere jen 0,46 kWh elektrické energie, což je opravdu malinko (setina toho, co mají elektromobily). Není ale určena k tomu, aby poháněla vůz jako elektromobil a zajišťovala mu jakýkoli elektrický dojezd.
 
Napájí malý 10kW elektromotor Mild-Hybrid Starter-Generator (MHSG), který je připojen ke klikové hřídeli pomocí řemenu a jeho úkol je především snižovat zátěž dieselového motoru. Ten tak jede méně "pod plynem" a má díky tomu nižší spotřebu. Při brzdění nebo sjíždění kopce se zařazenou rychlostí dochází k rekuperaci energie, která se při další akceleraci opět využije ke snížení zátěže spalovacího motoru nebo jemnému navýšení výkonu.
 
Výrobce hovoří o tom, že nový vůz bude vykazovat o 4 % nižší spotřebu v novém měřícím cyklu WLTP a 7% úsporu v nepřesném NEDC, který je dnes používán. Nevíme však zatím, se kterým naftovým motorem bude nový MHSG párován. Jen tak pro zajímavost, těchto 7 % by znamenalo snížení papírové NEDC spotřeby ze 4,7 litru na 100 km na 4,4 litru u 1.7 CRDi 4×2, příp. z 6,3 litru na 5,9 litru u 2.0 CRDi 4×4 s automatem. Buďme však realisté. Na Spritmonitoru mají uživatelé s prvně jmenovaným motorem spotřebu 6,1 litru, takže v reálu se sníží spíše o ta 4 % na 5,9 litru. U dvoulitru s automatem by to mohlo být z 8,5 na 8,2 litru.
 
Nový hybridní systém se objeví i v Ceedu, na to si ale budeme muset počkat do roku 2019.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama