Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Jak jsem recenzoval zařízení Toshiba e750 s Wi-Fi

28.9.2003, Pavel Koza, článek
AKTUALIZOVÁNO: Na tomto místě jste si touto dobou měli číst podrobnou recenzi zařízení Toshiba e750 s integrovaným Wi-Fi modulem, které je dalším zařízením na seznamu plánovaných recenzí PDAček se systémem Windows Mobile 2003. Bohužel, skutečnost je trochu jiná... Zajímá-li vás, jestli je možné tři měsíce po uvedení Windows Mobile 2003 na trh dostat od distributora krabici obsahující zařízení se starší verzí systému, doporučuji přečíst si tento článek.
V pátek jsem dostal odpověď z korporátní Toshiby, konkrétně z Německa, kde je centrála pro Východní Evropu. Odpověď byla navlas stejná jako od CHG Trade - je nám moc líto, omlouváme se, ale jiná možnost než objednat si oficiální upgrade není. Což mimo jiné znamená, že recenze Toshiby e750 na mém webu bude minimálně za 4 týdny, kdy snad dorazí CD s upgradem. Ach jo...

Společnost Toshiba nemá v České republice přímé zastoupení, její produkty a služby jsou zde nabízeny v zastoupení brněnskou společností CHG Trade, a.s.. Značka Toshiba má alespoň podle mého názoru především díky svým notebookům v naší republice dobrý zvuk, i když po celkem kontroverzním rozhodnutí vytvořit upgrade na Windows Mobile 2003 pouze pro modely e750 s Wi-Fi nebo BT se její popularita alespoň mezi majiteli PDAček poněkud propadla. Jelikož je mým osobním cílem vytvořit podrobné recenze všech nových zařízení s Windows Mobile 2003, rozhodl jsem se sehnat i zařízení Toshiba e750. Zde mi maximálně vyšla vstříc společnost Autocont, která pro mne toto zařízení před dvěma týdny objednala, shodou okolností právě u CHG Trade. A tak jsem mohl minulou sobotu pln očekávání otevřít krabici a ponořit se naplno do psaní recenze.

Pokud znáte moje recenze, víte, že se snažím dodržovat určitou osnovu. Nejdříve popíšu obsah balení, pak zařízení zevrubně prohlédnu zvenku, a teprve potom se věnuji aplikacím. V tomto případě mne však čekalo nemilé překvapení - gameska Jawbreaker nikde, stejně jako Pictures, konfigurace Wi-Fi tak trochu jiná... Podezření postupně sílilo, po pohledu do apletu About se změnilo v jistotu - na zapůjčené Toshibe e750 není očekávaný systém Windows Mobile 2003, nýbrž starší Pocket PC 2002!

V prvním okamžiku jsem byl neschopen slova, pak mne ale napadlo, že je možná někde na CD přiložen upgrade kit. Rozbalil jsem CD, dal do mechaniky a hádejte... Samozřejmě nic. Prostě a jasně, více jak dva měsíce po uvedení Windows Mobile 2003 na trh jsem měl před sebou nové zařízení se starým systémem... Chyby se stávají, zavolám tedy na CHG Trade a vše se vysvětlí.

Svůj první telefonát jsem směřoval na technickou podporu. Technik na druhém konci telefonního kabelu mne nejdříve trpělivě vyslechl, nicméně Pocket PC zařízení asi nebyla jeho nejsilnější parketa. Nejdříve se mě několikrát zeptal, jestli jsem si skutečně jistý, že na mém zařízení není ten správný systém. Po opakovaném ujištění, že si tím jsem NAPROSTO jistý, se mě zeptal, jestli WM2003 opravdu potřebuji - že prý slyšel, že to stejně nic moc neřeší. Opět jsem ho ujistil, že WM2003 řeší plno věcí, že je systém optimalizován pro novou generaci ARM procesorů, a že na stejném železe dosahuje vyrazně lepších výsledků než PPC2002, nehledě na to, že WM2003 byl tím hlavním důvodem, proč pro mně Autocont toto zařízení zakoupil. Tuto informaci kvitoval s povděkem, nicméně mi poté oznámil, že je mu líto, ale že upgrade nedistribuují oni, nýbrž že si o něj za 26USD můžu napsat přímo na toshiba.com. Chvíli jsem se ho snažil přesvědčit, že si nemyslím, že je to správné řešení, ale technik ve vší slušnosti trval na svém.

Po tomto telefonátu jsem chvíli přemýšlel a ještě jednou se ujistil o tom, že Autocont toto zařízení neměl nikde 3 měsíce ve skladu, ale že je objednal teprve v polovině září. Tato informace mi byla obratem potvrzena. Zavolal jsem tedy na CHG Trade podruhé, tentokrát na obchodní oddělení. Nyní jsem hovořil s nějakým, opět velice slušně vysupujícím, obchodníkem. Znovu jsem mu vylíčil svůj problém, on mi popsal, že před ním leží krabice od e750 BT, kde je napsáno Pocket PC 2003, já mu popsal krabici od e750 Wi-Fi, kde je napsáno Pocket PC 2002, prostě jsme si 15 minut povídali a hledali, kde je chyba. Nakonec si obchodník zapsal všechny důležité informace s tím, že se pokusí zjistit víc, a pak že se ozve.

Dnes se tak skutečně stalo a v poště na mě čekal obsáhlý email. Zásadní informace se dá shrnout do jedné věty - upgrade nemůžu získat jinak, než že si jej za "manipulační poplatek" 26USD mohu objednat přes web toshiba.com. Bohužel ve chvíli, kdy Autocont e750 objednal, nebyly ještě krabice s novým systémem na skladě, ty přišly až pár dnů poté. Poděkoval jsem a zkusil poslední možnost - celý příběh jsem vylíčil někomu na toshiba.com. Odpověď jsem zatím nedostal...


Závěr


A jaký je závěr celé této nepříjemné anabáze, kdo na tom má největší vinu? Z pohledu zákazníka by mi to mohlo být jedno, prostě jsem nedostal to, co jsem dostat měl, a tím to pro mne končí - jsem naštvaný na Toshibu, CHG, Microsoft, na Pocket PC, jdu si koupit Palma. Já ale nejsem normální zákazník, a pak se to pokusím trochu rozvést.

Jako první viník se samozřejmě přímo nabízí firma CHG Trade - nedodali to, co dle mého názoru dodat měli, a pak odmítli problém vyřešit. Takový závěr by však byl úplně špatný! Především - i když tomu výsledek bohužel neodpovídal, komunikace s firmou CHG Trade byla bezproblémová a profesionální. Přestože jsem byl ve svých požadavcích velice důrazný, jednání pracovníků CHG Trade bylo slušné a korektní (ani náznak, že otravuji či jen zbytečně prudím), a podle mého názoru dělali maximum, co dělat mohli. Na druhou stranu bych ale očekával, že pokud prodávám zařízení "morálně zastaralé", minimálně na to zákazníka upozorním, obzvláště ve světle problematického (a nákladného) upgrade.

Toshiba jako společnost je bez viny úplně, navíc se ukazuje, že si odmítnutím upgradovat všechny své modely na WM2003 sice trochu poškodila renomé, nicméně ušetřila spoustu problémů.

A kdo zbývá? Ano, je to Microsoft a jeho s odpuštěním naprosto idiotský systém upgradů. Obyčejně na Microsoft nenadávám, ale dnes udělám výjimku. Nemám nic proti tomu, že se jako soukromá firma snaží maximalizovat zisky, a tak upgrade, na kterém pracovalo mnoho lidí, nedá zdarma. To je v pořádku. Ovšem způsob, jakým si legální vlastník systému může KOUPIT upgrade, je v 21. století naprosto zoufalý. Vytisknout poukázku, vyplnit poukázku, zaplatit několik desítek dolarů jako "manipulační poplatek", a pak více jak měsíc čekat, než vám pošta doručí CD kit... To má být ochrana proti kopírování? Nedejte se vysmát... Warez verze upgrade na většinu zařízení už putuje Internetem mnoho týdnů. Nebo se pletu...?
reklama