Francouzská solární silnice je ještě větší průšvih, než se zdálo
19.8.2019, Milan Šurkala, aktualita
Před třemi lety Francouzi postavili kilometrovou solární silnici. Jenže už za rok vyšlo najevo, že nedává zdaleka takové množství energie, kolik bylo plánováno. Další rok ukázal, že jde o naprostou tragédii.
Koncem roku 2016 byla s velkou slávou otevřena solární silnice u vesnice Tourouvre-au-Perche v Normandii. Měla na délku jeden kilometr (v jednom jízdním pruhu), zhruba 2800 m2 solárních panelů a stála pekelných 5 milionů EUR (tedy metr silnice za 5000 EUR). Plán byl takový, že by v průměru měla denně vyrobit 800 kWh elektrické energie. Jenže jak se ukázalo, už za první rok provozu bylo toto číslo téměř poloviční. Průměr za rok 2017 totiž činil pouhých 409,7 kWh denně (celkem 149.459 kWh), o čemž jsme vás už loni informovali.
COLAS – Joachim Bertrand (http://www.wattwaybycolas.com/en/)
Další rok ale ukázal, že praxe je ještě horší. Kvůli těžkému provozu se silnice dále ničila, byla také hlučná a úřady byly nuceny snížit maximální rychlost na 70 km/h. Své přidalo i spadané listí a jiné nečistoty. Za rok 2018 totiž silnice vygenerovala už jen 78.397 kWh, tedy polovinu z předchozího roku, který byl sám o sobě polovinou toho, co se čekalo. Za den tak byl průměr pouhých 214,8 kWh (připomínáme, že cílem bylo 800 kWh). Část silnice už totiž musela být kvůli nadměrnému poškození vybourána.
Z jednoho původně instalovaného čtverečního metru tak bylo letos vygenerováno 0,076 Wh denně. Jen tak pro zajímavost, 1 m2 běžného solárního panelu na střeše v našich podmínkách v průměru vygeneruje asi 0,4 až 0,5 kWh za den, přičemž cena čtverečního metru panelu není 5000 EUR jako u silnice, ale jen nějakých 70 EUR.
V řeči čísel je naprosto jasné, že je silnice naprostý průšvih. Její vybudování stálo v přepočtu téměř 130 milionů Kč, ale vygenerovala elektřinu v přepočtu za nějakých 350 tisíc Kč (počítáno s typickými cenami za kWh pro domácnost). To ukazuje, že by silnice byl naprostý propadák i tehdy, kdyby jela na 100 %. Solární silnice s menším zatížením (chodníky nebo cyklostezky) jsou na tom s životností kapánek lépe, ale ani tam to není žádný zázrak a také tam je cena vygenerované elektřiny více než řádově vyšší než konvenčními metodami.