Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Dynavix - releasy, rady, zkušenosti

DaBa (78)|25.8.2005 10:12
Me to taky casto vede po cestach, ktere jsou sjizdne asi jenom na kole, ale zatim to vzdy sedelo, akorat ted naposledy pri objizdce na Kolin me to dovedlo do JZD a tam me nechteli pustit dal :) Takze asi bude lepsi se polnim cestam vyhybat.
Ted po upgradu na 1.1 me to zacina navigovat uplne jinak nez driv. Pokazde se me snazi dostat co nejdrive na nejakou hlavni silnici, takze kdybych podle toho jezdil, tak najedu snad 2x tolik km, jenom kvuli tomu, ze je to o 2min rychlejsi. Jenomze nejak to nebere v uvahu pocet vesnic na te hlavni silnici, takze cesta by ve skutecnosti trvala o dost dele.
petr22_ce4you (454)|25.8.2005 10:22
Mno to je princip nejrychlejsi trasy - preference silnic I a II tridy

Ciste teoreticky by to ale melo brat v uvahu, ze na 15 km vzdalenou dalnici ktera je smerem opacnym nez chci jet by to navadet nemelo
Peta_ce4you (314)|25.8.2005 10:27
[QUOTE="petr22"]V jakych mapovych datech je tahle silenost ? To si prekontroluju

Ani v jedne mape teleatlasu to tedka nevidim

Netusite nekdo jestli ma smysl komukoliv hlasit tyhle chyby - prodejce, dodavatel ?[/QUOTE]

je to v dynavixu
petr22_ce4you (454)|25.8.2005 10:31
Zajimavy, v poslednich mapach od Teleatlasu pro navigace to neni

Je sice fakt, ze ta dalnice uz ma bejt 20 let hotova....
DaBa (78)|25.8.2005 10:37
[QUOTE="petr22"]Mno to je princip nejrychlejsi trasy - preference silnic I a II tridy....[/QUOTE]
Ale to, ze je na te silnici 10 vesnic znamena, ze asi nebude tak uplne nejrychlejsi. To by snad stalo zato udelat nejakeho hybrida pri vyberu. Neco mezi nejrychlejsi a nejkratsi. Nejkratsi totiz taky neni moc dobre reseni, nemit SUV tak se vyhrabavam jeste ted :) Proste moooooc podrobna mapa.
petr22_ce4you (454)|25.8.2005 10:45
Spravne by to melo preferovat silnice I a II tridy ve smeru jizdy - tudiz dojet tam po silnicich III tridy. +- nejaky ten okruh, cca 5-10 km

A v tom je pravne ten problem - silnice III tridy, polni cesta, potok, uvoz, jeskyne a skala je podle teatlasi mapy to same. Tudiz program v dobre vire vypocte neprujezdnou trasu.
hasa (9)|25.8.2005 11:21
Ted to snad postnu na spravne misto :)

Pokud se pokusim v Dynavixu zmenit uroven podsviceni, tak pri navratu z nastaveni mi po prvnim tapnuti displej vzdy pouze zablika a jedine co mi zbyde je hard reset. Nema nekdo podobne problemy? A jak resite podsviceni behem jizdy? Pokud nemam PDA pripojene na nabijeni, tak se mi vzdy po 30s prepne do usporneho rezimu a nevidim temer nic. Predpokladal jsem, ze to vyresi ono nastaveni podsviceni v DNVX, ale jak uz jsem zminil, tudy cesta nevede.

A co se tyka nastaveni hlasitosti v nove verzi - predpokladal jsem moznost rozdilne urovne nastaveni hlasitosti v PDA a v navigaci. Takto to bohuzel vypada, ze pokud bych chtel zvysit hlasitost, tak je pro me stale jednodussi a rychlejsi pouzit nastaveni hlasitosti PDA. Jak se mi to jevi, tak nastaveni hlasitosti v navigaci dela presne to same co nastaveni v PDA a pri navratu do PDA zustava nastavena hlasitost z navigace.
Pro me by bylo idealni nastavit pouze hlasitost hlasove navigace, protoze u me je slysitelna pouze na maximalni urovni a pri te je bohuzel tapani stylusem strasne nahlas a pri pouzitem typu zvuku i docela neprijemne.

Jinak musim pochvalit snizeni pametove narocnosti, uz mi pri kazde zmene smeru nepise, ze trasa nemohla byt prepocitana.
kopacek (466)|25.8.2005 12:05
TO: HASA
Podsvetleni nastavuji mimo Dynavix, na 4700 nefunguje nastaveni z Dynavixu (po pripojeni k napajeni to jede vzdy na max., bez napajeni to zase prevezme nastaveni ze systemu), takze jezdim vzdy s napajenim, ve dne podsvetleni na max a v noci na min.
Nastaveni hlasitosti v Dynavixu funguje jinak nez jsem myslel - aby se to nastaveni projevilo, tak je potreba toto nastaveni vzdy po spusteni programu vyvolat, spise jsem cekal, ze po spusteni programu se automaticky prevezme nastaveni v Dynavixu. Jiz jsem to napsal na support, treba se to zmeni v dalsi verzi.
kopacek (466)|25.8.2005 12:18
[QUOTE="DaBa"]...Proste moooooc podrobna mapa.[/QUOTE]
Myslim, ze v tom to asi nebude. Podrobne mapy Teleatlasu zahranici pro vestavenou navigaci maji podrobnost map neuveritelnou, ale nikdy se nestane, ze pri navoleni nejrychlejsi trasy by vas navigaca hnala pres silnicky te nejhorsi kategorie. To udela teprve na popud ridice pokud dojde nejake hlaseni o problemech na silnici (napr. zacpa na dalnici) a vy potvrdite souhlas s objetim tohoto problemu - pak to dusledne vyuzije vsechny dostupne silnicky, bez ohledu na jejich kategorizaci.
Urcite bude ale rozdil v mapach pro vestavenou navigaci a pro PDA, myslim ze pro PDA to bude trochu vice "site horkou jehlou".
Zatim zkusim problem navigace po mini-silnickach resit pohranim si s nastavenim omezeni silnic.
Navic se mi nezda, ze by program nevedel o kategorii silnici. - Alespon kdyz se divam na mapu, tak prujezdni cesta mestem je "tlusta" a evidentne ta "hlavni", ale program mne presto zene po silnickach, ktere jiz pri pohledu do mapy jsou evidentne uzke tak na jedno auto. Nevim, jestli to spise neni otazka nastaveni kalkulaci primo programatory v Dynavixu - treba by stacilo pridat "zhorseni" casove prujezdnosti v ulickach. Treba daji vedet lidi z Telematixu...?
petr22_ce4you (454)|25.8.2005 12:48
V zahranici to uplne stejne pouziva silnicky, uvozy i strouhy potoku

Kterou to mapu ma Dynavix - ekvivalent plus mapy pro TT nebo nejakou jinou ? To by mohlo ledacos vysvetlovat
RStein (2012)|25.8.2005 12:51
Dynavix ma o neco podrobnejsi mapy nez TT5.
Lada Dekany (130)|25.8.2005 12:55
Jenom o neco? Jaky je rozdil v mapach?
Diky
Lada
RStein (2012)|25.8.2005 13:00
V mistech, kde jezdim, jsou mapy vetsinou stejne. Treba v BN oba naviguji na prvnim kruhovem objezdu, ale druhy vubec neznaji.
Tolik jsem toho ale nenajezdil, takze mohu tezko posuzovat celkovou kvalitu map. myslim, ze ale Dynavix ma lepe pokrytou Severni Moravu (slabe misto TomToma) a take jednosmerky v Praze jsou IMHO v Dynavixu presnejsi.
kopacek (466)|25.8.2005 14:51
[QUOTE="Lada Dekany"]Jenom o neco? Jaky je rozdil v mapach? [/QUOTE]
Nemam srovnani s TT5, ale podrobnost v Dynavixu je znacna, napr. v mem regionu (Severni Morava) je uplne vsechno, az na posledni aktualni zmeny (napr. kruhove objezdy). Pokud ale mam srovnat, tak mapa CR v Dynavixu je neskutecne podobna mape, kterou vydava Picodas pro navigaci od Garminu (nyni Atlas 10R v.5), v mem regionu bych nevahal tvrdit, ze jde o stejne mapy, rozdily jsou v bodech zajmu... Asi se nam, obycejnym smrtelnikum, nikdy nepodari vypatrat skutecne autory map a to, jak vznikly...
Pro predstavu, co "umi" navigace: - Hlavni tah Ostrava - Hradec Kralove, silnice I. tridy E11, navigace Bruntal - Sumperk, nastaveni omezeni na 0 az 6 (rychle dalnice az dulezite lokalni silnice). Je to proste jednoduse "porad rovne" po hlavni, ale navigace vas kousek za Skritkem "posle" na Vikyrovice. Faktem je, ze opravdu vyjedete v Sumperku, ale po asi pul hodine klickovani po neuveritelnych silnickach. Po hlavni ceste je to tak asi na deset minut... Nyni zkousim jezdit s nastavenim Rychle dalnice az Hlavni silnice, uvidim, jaky to bude mit vliv.
Peta_ce4you (314)|25.8.2005 15:17
ty kruhaky zase tak nevadi stejne ma vetsina jen 4 vyjezdy:-))
Pavel Stejskal (155)|25.8.2005 18:01
Defaultně mám pro rychlé trasy nastaveny hodnoty 0 - 8. Máte pravdu, že někdy má program snahu vést trasu po místních silničkách, ale na to jsem našel řešení hned, stačí zadat 2 body na cestě v trase, kterou chcete jet a program mne vede po silnicích, které chci já a né on. Problém je ve velkých městech, kde mne naviguje středem města (kde bývají zácpy) a stáhne mě z městského okruhu, po kterém už jedu - Hradec Králové, nebo mě zase táhne skrz město, místo toho aby mne navedl na obchvat kolem města, kde je to rychlejší - Olomouc. S p. Prokešem z Telematixu trochu komunikuji, 2 mé připomínky předával vývojákům, ale k této připomínce jsem jsem zatím odpověď nedostal. Toto chování mne zatím až tak nevadí, protože většinu obchvatů nebo městských okruhů ve velkých městech ČR znám, a jedu podle svého, ale kdybych je neznal a navigace by mne poslala z hlavního tahu do centra, kde bude zácpa, tak bych hodně prskal. Jinak jsem s programem spokojen.
DaBa (78)|25.8.2005 18:27
Kdyz to nekde znam, tak nepotrebuji navigaci. Tu pouzivam, jenom abych ji proveril. Ale pokud clovek jede nekam, kde to nezna, tak si zbytecne zajede, nerikam ze netrefi. Proste zacinam byt z Dynavixu mirne rozpacity. Asi nakonec zacnu prece jenom doporucovat TT5 a to me mrzi. Prece jenom mam radsi ceske vyrobky.
petr22_ce4you (454)|25.8.2005 19:33
Za tohle muzou mapy

Nicmene je fakt, ze navigacni soft neni hracka - a za 10.000 uz by clovek mel ocekavat spickovou kvalitu.

Pokud ovsem srovnas Dynavix treba s Pocket KIM-I-Senem, tam za pomerne vysokou castku dostanes zcela nepouzitelnou aplikaci

A Dynavix rozhodne pouzitelny je, akorat se ta mapa nesmi brat vazne.

Chybejici silnice uznavam. Ale neexistujici silnice - po skalach, nedostavene dalnice jako dostavene, prodlouzene ulice ve mestech i do poli a podobne - to je teda moc. Navic na teleatlas mapach urcenych pro auta tohle NENI.

Celkem by me zajimaly podminky a verze map, kterou Dynavix kupoval - protoze evidentne existuje vic nez jedna verze tych podkladu.

Telematix Software (289)|25.8.2005 21:29
Blížící se verze 1.2 již s jistotou přinese podporu displejů 240x240, 320x240 na ležato a 640x480 na ležato, stejně tak ukládání tras, zrychlení startu a další vylepšení.

K uváděným problémům s hledáním tras: při odstraňování problémů s Bluetoothem byl kompletně přepracován algoritmus hledání tras i jeho data. Algoritmus má teď menší nároky na paměť, ale občas skutečně dává horší výsledky. Pracujeme na opravě. Ve verzi 1.2 by mělo být hledání tras již přesnější. (Verze 1.2 je plánována na první polovinu září). Část chyb je tedy způsobena programem a bude opravena.

Budeme Vám vděční, pokud narazítě na nějaký problém v hledání tras, když nám jej zašlete na
[EMAIL=support@dynavix.com]support@dynavix.com[/EMAIL]. V popise problému potřebujeme přesně: místo startu, zadaný cíl a popis místa, kde je problém.

Děkujeme za spolupráci a za pomoc při zlepšování Dynavixu.
petr22_ce4you (454)|25.8.2005 21:55
To bude problem - tech chyb jsou na mapach stovky a rozlisit chybu vyhledavani trasy od spravneho vyhledavani po nesmyslne silnici bude problem

Prvni chyba me napada na Kralickem Snezniku - pres nej zadna silnice nevede, to by se muselo skakat s autem ze skaly - trasa Praha - Sneznik posledni usek
Telematix Software (289)|25.8.2005 23:18
[QUOTE="hasa"]Pokud se pokusim v Dynavixu zmenit uroven podsviceni, tak pri navratu z nastaveni mi po prvnim tapnuti displej vzdy pouze zablika a jedine co mi zbyde je hard reset. Nema nekdo podobne problemy? A jak resite podsviceni behem jizdy? Pokud nemam PDA pripojene na nabijeni, tak se mi vzdy po 30s prepne do usporneho rezimu a nevidim temer nic. Predpokladal jsem, ze to vyresi ono nastaveni podsviceni v DNVX, ale jak uz jsem zminil, tudy cesta nevede.[/QUOTE]
Bohuzel nastaveni podsviceni neni stadnartni zalezitost operacniho systemu. Na nekterych PDA neni nastaveni komaptibilni s vetsinou zbyvajicich modelu a nezbyva nez ho v pripade problemu nepouzivat (upozorneni na tuto skutecnost je v dialogu).
landys_ce4you (119)|26.8.2005 10:11
Mapy jsou srovnatelne, nekde jsou lepsi jedny, jinde druhe.
Dynavix me ale treba zlobi v tom, ze k cili me zene polni cestou (nekdy dokonce neprujezdnou pesinou). Kdyz mu vnutim vyber silnic lepsi kategorie, jede zase kus tou pesi stezkou, pak udela nekolikakilometrovou zajizdku k lepsi silnici a poslednich par meru jede zase pesi stezkou, prestoze je cil z druhe strany hezky u silnice. Cestou na me jeste blikne POI, ze mijim stanici metra, kde samozrejme nikdy nebyla a nikdy byt nemuze... :-)
[QUOTE="Lada Dekany"]Jenom o neco? Jaky je rozdil v mapach?
Diky
Lada
[/QUOTE]
Telematix Software (289)|26.8.2005 11:11
[QUOTE="landys"]
Dynavix me ale treba zlobi v tom, ze k cili me zene polni cestou (nekdy dokonce neprujezdnou pesinou). Kdyz mu vnutim vyber silnic lepsi kategorie, jede zase kus tou pesi stezkou, pak udela nekolikakilometrovou zajizdku k lepsi silnici a poslednich par meru jede zase pesi stezkou, prestoze je cil z druhe strany hezky u silnice. Cestou na me jeste blikne POI, ze mijim stanici metra, kde samozrejme nikdy nebyla a nikdy byt nemuze... :-)
[/QUOTE]
Metro je chyba v datech - s tim ted nic nenadelame. Postupne se chyby orpavuji.
Co se tyce problemu s dojezdem do cile, jde o neporuzmeni principu prace programu. Pokud zadatej nejaky cil - jakykoliv - je chapan jako bod v mape (adresa, bod zajmu, cil z mapy samozrejme take). Dynavix bez znalosti realne situace musi urcit, ktera silnice je nejpravdepodobneji ta, po ktere se k tomuto bodu da prijet (protoze samotny bod na silnici nelezi). Nejspolehlivejsi zpusob je najit nejblizsi silnici. (Vyjma zcela vyjimecnych pripadu jako jsou nektere obchodni centra apod., ktere krome sve polohy maji jeste urcene "vjezdove" body primo na silnici - pokud je Dynavix zna, pouziji se automaticky).
Tento altogitmus samozrejme nemuze spravne zafungovat vzdy. Proto je zadavani cile v Dynavixu navrzeno tak, ze Vam cil zobrazi a umoznuje vam v tento okamzik upresnit = presunout pozici, kam chcete byt navigovani - prave podle znalosti konrketni situace a Vaseho prani.
Lada Dekany (130)|26.8.2005 12:21
[QUOTE="Telematix Software"][QUOTE="landys"]
Dynavix me ale treba zlobi v tom, ze k cili me zene polni cestou (nekdy dokonce neprujezdnou pesinou). Kdyz mu vnutim vyber silnic lepsi kategorie, jede zase kus tou pesi stezkou, pak udela nekolikakilometrovou zajizdku k lepsi silnici a poslednich par meru jede zase pesi stezkou, prestoze je cil z druhe strany hezky u silnice. Cestou na me jeste blikne POI, ze mijim stanici metra, kde samozrejme nikdy nebyla a nikdy byt nemuze... :-)
[/QUOTE]
Metro je chyba v datech - s tim ted nic nenadelame. Postupne se chyby orpavuji.
Co se tyce problemu s dojezdem do cile, jde o neporuzmeni principu prace programu. Pokud zadatej nejaky cil - jakykoliv - je chapan jako bod v mape (adresa, bod zajmu, cil z mapy samozrejme take). Dynavix bez znalosti realne situace musi urcit, ktera silnice je nejpravdepodobneji ta, po ktere se k tomuto bodu da prijet (protoze samotny bod na silnici nelezi). Nejspolehlivejsi zpusob je najit nejblizsi silnici. (Vyjma zcela vyjimecnych pripadu jako jsou nektere obchodni centra apod., ktere krome sve polohy maji jeste urcene "vjezdove" body primo na silnici - pokud je Dynavix zna, pouziji se automaticky).
Tento altogitmus samozrejme nemuze spravne zafungovat vzdy. Proto je zadavani cile v Dynavixu navrzeno tak, ze Vam cil zobrazi a umoznuje vam v tento okamzik upresnit = presunout pozici, kam chcete byt navigovani - prave podle znalosti konrketni situace a Vaseho prani. [/QUOTE]

Zeptam se konkretne, ale plati to vlastne i obecne:
Jsou v Dynavixu zabudovany nejake prvky AI?
Myslim tim: vyhodnocuje program chovani uzivatele? (napr. kdyz jedu po desate rychlosti vetsi nez napr. 40 km/h trasu dlouhou 10 km, tak tam bude aspon cesta 3. tridy, i kdyz na mape zadna neni a PRISTE S NI POCITA?) .
Nebo prida cestu do mapy, i kdyz v originalu neni ale ja po ni jdu?
Nebo jakekoliv predikce, cinnosti zalozene na chovani lidi? Nebo pocita aspon trasu z bodu A do bodu B, pak vypocte tu samou trasu z bodu B do bodu A a vybere tu : rychlejsi, kratsi, atd podle zadani? (vysledky takoveho pocitani se totiz lisi u jinych programu)
Diky
petr22_ce4you (454)|26.8.2005 12:31
Tak tohle bych nekdy nekdy rad videl :-))))

Hlavne to dynamicke prepisovani mapovych dat, ze kdyz nekudy projedu tak se tam nakresli silnice :-)

Mam dojem ze je to vektorova mapova sit + matematika

Lada Dekany (130)|26.8.2005 12:43
[QUOTE="petr22"]Tak tohle bych nekdy nekdy rad videl :-))))

Hlavne to dynamicke prepisovani mapovych dat, ze kdyz nekudy projedu tak se tam nakresli silnice :-)

Mam dojem ze je to vektorova mapova sit + matematika

[/QUOTE]

No prave proto se ptam na AI :)

Na nemapove GPS kde projdu, tam se mi udela ROUTE. HI rika (H jako lidska), vidim caru, tak jsem tudy asi jednou projel, tak to pujde i po druhy.
Takhle jsem jezdival dozahranici. Po prve s papirovou mapou a zaplou GPS, po druhe jiz podle GPS (nemapova).

Nemel by to byt takovy programatorsky orisek :)

Lada
pantata_ce4you (149)|26.8.2005 12:53
[QUOTE="Pavel Stejskal"]... Problém je ve velkých městech, kde mne naviguje středem města (kde bývají zácpy) a stáhne mě z městského okruhu, po kterém už jedu - Hradec Králové, nebo mě zase táhne skrz město, místo toho aby mne navedl na obchvat kolem města, kde je to rychlejší - Olomouc. [/QUOTE]
V tomto případě je zajímavý Alturion - ve většině případů mě ve městech protáhne po obchvatu a nežene mě přes střed ... . Podle výsledků mi to v Dynavixu připadá, že prostě obecně známým algoritmem hledá nějkratší spojnice dvou bodů.
Lada Dekany (130)|26.8.2005 13:20
U soucasnych navigacnich SW mi pripada, ze mezi mapovymi podklady ktere jsou v PDA a mnou sedi blondynka, ktera se naucila cist mapy, ale moc u toho nepremysli. Chtelo by to aspon brunetu :) (teda AI, ktera dokaze vyhodnocovat trasu, zna me, a vy kudy chodim).
Lada


beecher (9270)|26.8.2005 16:21
Hm, ale i ta bruneta, pokud bude mit mapu, v ktere je skalni soutezka o sirce 20 cm zakreslena jako cesta I. tridy, tak vas tam taky pozene... ;)

Jak jiz zde padlo, omezeni druhy silnic by melo ve vetsine pripadu zabranit tomu, ze by mne navigace s autem nutila skocit ze skaly. Snad...
Problem je vsak jasny, potrebuji-li jet na horskou chaticku sveho znameho, pokud jsem tam nikdy nebyl. To je snad lepsi dojet do nejblizsi vesnice a pak zavolat...

Ale asi takto, pokud mne pri omezeni typu silnic navigace zavede do ciloveho mista i kdybych si najel treba 50 km, tak se to stale da povazovat za 100% uspech, protoze nerekla: Dal nevim, jedte podle cichu... :D

Ad zakreslovani projete trasy do mapovych podkladu: Ma si program zacit zakreslovat a pamatovat trasu i kdyz se svym autem vpalite do pole nebo jenom sjedete z dalnice na odpocivadlo ci k benzince, o kterych ten program nevi, a opravit si sve mapy, ze puvodni cesta je jiz neprujezdna? Asi tezko, ze? Muzete vedet na 100%, ze cesticka, kterou jste projeli, nebude pristi rok rozkopana z duvodu kompletni rekonstrukce? Tezko. Tj. tento pozadavek je sice rozumny, ale taky proti mluvi dost veci...
AI je sice hezka "hracka", ale jeste nikdo zadnou nikdy nestvoril. Tedy takovou AI, ktera by si uvedomila sama sebe. (And no flame, please.)
Lada Dekany (130)|26.8.2005 16:42
Samozrejme, ze pokud neni mapovy podklad v poradku, tak s tim nikdo nic neudela (i kdyz program by to mohl brat v potaz: vypocital jsem, nejel tudy, asi je problem. A je jedno jaky problem, jestli to je skalni souteska, nebo rok rozkopana silnice. Kdyz nekde jezdim casteji, nechci porad jezdim jinak. Rad si zvykam na hospody:) ).

A zakreslovani do mapovych podkladu? Kde jedu autem tak at tam je zakreslena silnice. Ze neni zakresleno odpocivadlo, at ho program zakresli. Ze jedu po polni ceste? Asi mam duvod. A pro pristi vypocet cesty to muze brat klidne v uvahu.

Kdyz jsem "zapisoval trasu" do nemapoveho GPS, vzdy jsem pak z teto trasy pri editaci doma vyhazoval me bloudeni, spatna odboceni a pod. Nevim proc bych to nemohl i na PDA. Na dotaz chces zapsat projetou trasu ? se podivam oznacim si usek, ktery se nezapise a je to.:)

Pri trosce rozboru se reseni najde.

Lada



beecher (9270)|26.8.2005 17:06
Omlouvam se, ale vy jste mne s tim zakreslovanim nepochopil...
Tim vpalenim do pole jsem myslel skutecne pole, ne polni cestu. Dale kdyz by si zakreslil odpocivadlo/benzinku, co s puvodni cestou? Ma ji zrusit? Pokud ano, ma vas vzdycky navigovat pres ni? Pokud ne, jak pozna, co je pro nej lepsi cesta, pokud vas stejnym mistem ma priste navigovat? A opravdu vsude, kde jedete, je silnice? Opravdu se chcete tou polnackou, kterou si zkracujete cestu k sousedovi, dat i kdyz budete spechat na dalnici? Nerekl bych a i muj znamy, blazen do off-roadu, pro ktereho je sira plan cesta, by s vami nesouhlasil...

Vypocital jsem toto, nejel tudy... Hm, zapeklity problem. Nejel mnou vytycenou trasou schvalne nebo je na te silnici problem? Pokud je to problem na silnici, je docasny nebo trvaly? Jak to ma ta navigace bez dalsich informaci poznat?
Co je to "jezdim casteji"? Jendou za hodinu, jednou za den, jednou za tyden, za mesic, za rok? Opet, jak to ma ten program poznat?
Navic jak pozna v tom, co by mohla zaznamenat, ze jste nekde neodbocil na krizovatce? Co kdyz vas priste zapomene hlasove upozornit, ze mate odbocit a vy pojede rovne?

A pokud jezdite nekde poradne stejne, proc na tu trasu pouzivate navigaci? Vzdyt to tam znate... :) A pokud tedy musite pouzit navigaci, je prece mozne si naplanovat trasu pres sve POI, aspon teda doufam...

IMHO trochu si plete pojmy, mate navigaci, ne zapisovac do mapy... ;)
Lada Dekany (130)|26.8.2005 18:03
V podstate mate ve vsem pravdu.

Je mozne najit velke mnozstvi duvodu, proc neco nejde udelat.

To nebylo cilem.

Cilem meho prispevku byl dotaz, jestli je v Navigaci (ne v navigaci te a te) smysluplne zavest nejake prvky AI a jake.

Myslim si, ze je cas na inteligentni aplikace. Na takove aplikace, ktere maji k lidskemu chovani blizko. Jako kdybych mel vedle sebe zivou osobu, ktera si hodne pamatuje a cte dobre i mapu :) Treba brunetu :))
Jake zvolit kriteria a pravidla je vedlejsi, pri posuzovani otazky jestli vubec jo, co to prinese,a co to bude stat. Kdyz uz jo, pak jake a proc.

Ja jako zakaznik muzu navrhnout jake, pripadne proc. Ja jako firma musim rozhodnout jestli teda jo, za kolik a kdy.
Sikovna firma s tim zacne driv a sama. Sikovny zakaznik to zacne po firme pozadovat.
Ja bych pozadoval. Ja pozaduji ;) .
beecher (9270)|26.8.2005 19:22
(OT) Ehm, na skutecnou AI, ktera by mela lidske vlastnosti, jeste opravdu neni cas... Verte mi.(/OT)

Ad cteni mapy: Ale vzdyt to je uz probirane tema. Navigace prece umi velmi dobre cist mapu, dokonce bych rekl, ze daleko lepe nez clovek, umi v par sekundach spocitat trasu a sama navigovat, umi trasu behem par sekund prepocitat...
Ale opet narazime na to, jake mame mapove podklady. To bych rekl, ze je ten nejvetsi problem a ze tady by meli vyrobci navigaci a mapovych podkladu co nejvice spolupracovat se zakazniky na reportovani chyb a automaticke aktualizace map ze serveru...

Navic, pokud bychom do aplikace pridavali jakekoliv dalsi prvky AI, tak by se aplikace zvetsovala geometrickou radou, protoze kazdy pridany prvek AI musi nejak spolupracovat s jiz existujicimi prvky AI a navic neco jejich vazby musi ridit atd... Chudak PDAcko... ;)

Mozna, ze vam to vsechno prijde, ze to jsou duvody, rekneme vytacky, proc neco nejde udelat, jenze ja, jako analytik a programator, v tom vidim hlavne duvody technicke a technologicke, neb jsme omezeni tim, co pouzivame, presneji moznostmi dnesnich procesoru a pameti atd...
Lada Dekany (130)|26.8.2005 20:04
Ke skutecne AI je hodne daleko. Ale ja nemluvim o AI ale o prvcich :)
Vzdyt podle IBM je potreba cca 10 GHz procesory pro skutecnou analyzu a syntezu reci, podobnou lidske. Soucasne procesory jsou prilis vykone na psani textu a prilis pomale na skutecnou AI.

A PDA k tomu maji jeste dale.

Opet musim s vama souhlasit. Hlavni gro vidim v drobnych krocich, zadnych velkych skocich (od toho tady byli jini a neskocili:) ).
Jiz takove reportovani chyb a automaticka aktualizace. To by byla vec. Kdyby to delalo hodne zakazniku, za chvili jsou mapove podklady v poradku.
Pokud Dynavix "dobre" rozjede RDS-TMC, zakaznik pak muze reportovat ne jenom dopravni problemy, ale i mapove nepresnosti.

A co se tyce AI, ridil jsem velike projekty (200-300 clovekoroku) na poli real-time burzovnich informaci a real-time satelitnich prenosu dat. Aplikovali jsme tam prvky AI. Nejvetsich uspechu v praci jsme dosahli po tom, co jsem analytiky a programatory, kteri tvrdili ze to nejde presunuli. :D :D :D .

Abychom jsi rozumeli, tvrdit, ze neco nejde, je OK.
Tvrdit, ze neco nejde pro to a pro to je lepsi.
Tvrdit ze TAKTO to nejde, ale TAKTO to jde je nejlepsi.

Jenom nejlepsi preziji.

beecher (9270)|26.8.2005 21:04
Ted nevim, kam se mam zaradit... :D ;)

Telematix Software (289)|26.8.2005 21:30
K pocitani tras: zadate-li nejrychlejsi trasu, Dynavix nepocita trasu nejkratsi, ale podle udaju o silnicich v mapach hleda takovou, po ktere se z mista A do mista B dostanete nejrychleji.
Hledat pri tom cestu z B do A je samozrejme uplny nesmysl - ta muze byt uplne jinudy (priklad kruhovy objezd a prujezd o 1/4 je v opacnem smeru o 3/4 - podobne to je na dalnicich, jednosmerkach atd). Pridate-li zakazy odboceni, ty cesty jsou nejen ruzne, ale typicky nemuseji byt v opacnem smeru prujezdne!

Verze 1.1 skutecne obsahuje "blondynskovou" chybou v hledani. Dnes se ji podarilo najit a verze 1.2 by se jiz mela dostat do brunetkovske kategorie :).

Ne vazne: Navigace pracuje s informacemi, ktere ma - hovorim ted ze znalosti informaci, ktere Vy v programu nemuzete videt - obcas se skutecne najde trasa o ktere vite, ze je delsi - problem napriklad je, ze mapa obsahuje i "omezeni rychlosti", ktere by melo byt dano dopravnim znacenim. Napriklad v Praze je ale na Jizni spojce nastaveno 130 (realita 80) a na casti magistraly, kde je v realu 70 nebo 80, je nastaveno 50. Tim je Magistrala (od Jizni spojky po Nuselsky most) casto zbytecne objeta. Cary jsou stejne silne, ale ve skutecnosti je pro vypocet Jizni spojka vic nez 2x rychlejsi.

Program krome rychlostimu omezeni silnic pouziva jeste nastaveni "jak rychle se predpoklada, ze uzivatel na dane tride silnic pojede". U kazde silnice se bere mensi z techto hodnot (odhad, omezeni rychlosti). Vypocet je naprosto exaktni - cista matematika.

Kde je prvek nejake inteligence: je ukryt prave v odhadu toho, jak rychle se dany uzivatel na dane tride komunikaci pohybuje. Udaje jsou nastavene na zacatku napevno (byly vypocteny z nekolika desitek tisic kilometru jizd mnoha uzivatelu - jak po mestech, tak mimo). Rychlosti se pocitaji a pouzivaji zvlast pro silnice v obcich a silnice mimo ne. Zvlast se jeste penalizuji prujezdy pres krizovatky (vice krizovatek = vetsi pravdepodobnost zdrzeni). Jiz radu mesicu testujeme system, ktery tyto udaje sam upravuje podle jizdy konkretniho uziavtele (kdo jezdi na dalnici prumer 150, bude po dalnicich pravdepodobne navaden casteji). Na PDA zatim tento system zpusoboval probelmy s pametovymi kartami (casto ukladal vypoctene vysledky). Jakmile toto vyresime, do programu funkcinolaitu opet pridame - pravdepodobne spolecne s moznosti si tyto rychlosti nastavit i rucne.

Dalsi system by mel detkovat, ze uzivatel se dostal do dopravnich problemu (objizdni, popojizdi v kolone) a pokud uzivatel bude souhlasit, nahlasi tuto skotecnost do centra dopravnich informaci - to je dale zpracuje a pokud budou spravne, poslou je ostatnim uzivatelum.

Na zaver uvadim starou pravdu: program nezna realitu - pouziva matemaitcke modely, ktere nejsou prilis dokonalym zachycenim reality. Nevi, jak skutecne vypada krizovatka, jak skutecne vypada dana silnice a predevsim, jak rychle je v pondeli 9.3.2006 8:25 prujezdna. Proti tomu bezny prazak vi, ze tou dobou je dobre vyhnout se nekterym mistum. Tzn., ze navigace nema za cil najit Vam nejlepsi trasu v miste, ktere duverne zname. Jejim ukolem je dovest Vas spolehlive na mista, ktera neznate - a to i pokud jsou silnice uzavrene, neprujezdne, prejedete atd.

Co prinese blizska budoucnost a posun Dynavixu na dalsi uroven: dynamicka dopravni data. Vyledavaci cast je jiz hotova. Nyni resime problem prenosu techto dat - RDS/TMC se zda byt velmi malo pouzivane a proto dame prednost nejprve GPRS - aktualni data o doprave si stahnete pomoci datoveho prenosu (miniaturni objem dat). Program bude tato data vyuzivat ihned, kdyz je obdrzi a zkusi najit vhodnejsi cestu.
I zde ale plati, ze vse je naprosto zavisle na kvalite sbiranych dat. Pokud se uzavera nahlasi pote, co bude odstranena a takto zustane nekolik dni, nelze ocekavat dokonale vysledky.

Dalsi zlepseni prinese lepsi managment okolo hledani alternativnich tras.

Co se tyce napadu s pridavanim mapy, tak predstava, ze silnice je v mape carou je nerelasiticka. Takova cara musi byt s necim spojena - vznika uzel. Vse musi byt oatributovano (typ komunikace, jake typy vozidel smeji pozuit apod.) Jedna z vizi je, ze takove useky se zaznamenaji a pri vhodne prilzeitosti se odeslou k vyrobcum map, jako potencionalni nezmapovana cesta. Po jejim presnem zamereni a doplneni atributu bude jeji zapracovani do zbytku dat provedeno na urovni zdrojove databaze (jinak by nefungovalo hledani tras, atd.)
Lada Dekany (130)|26.8.2005 22:19
Musim rici, ze se mi odpoved libi :))

Cestou tam a zpatky jsem nemyslel konkretni silnici. Ale kdyz pouzivam jine vyrobky pro navigaci, a nejedu z Prahy do Brna a zpet,(tj ne dalnice) tak VELICE casto se mi stava, ze trasa je vedena ZASADNE jinym smerem, casto jinym mestem, jinou vesnici. Jenom pro zajimavost, nevim jak to je s Dynavixem, zkuste si (mimo dalnice) spocitat tras\ z A do B a zpet o delce pres 150 -200 km. Zajimali by me rozdily. Program A cca 30 km,Program B cca 25. Odchylka tady vzdy je. Rozhodne pres 10% !

Je prijemne, ze se bude program prizpusobovat uzivateli. To je ono.

Dynamicka dopravni data pomoci GPRS jsou asi nejlepsim resenim v soucasnosti.

A co se tyce pridavani routu do vektoroveho podkladu: pospojovat 2 -3 sekundove scany polohy do vektoru by nemel byt problem. Po skonceni navigace se zeptat (graficky ) uzivatele, kde to chce napojit take asi ne.
Nevim, jak to je ale narocne na vypocetni vykon. Mozna by se to mohlo "hlasit" pomoci GPRS jednou za cas vyrobci? Ten to zkontroluje (ale jak a na cem? kdyz nema mapy?) a prida do oprav pro vsechny.

Lada
petr22_ce4you (454)|26.8.2005 22:23
Primlouvam se za RDS/TMC

Vsechny automobilove navigace ho podporuji a jedna se o standard - navic ho podporuje kazdy lepsi GPS prijimac a neni nutne porizovat nic dalsiho.

GPRS vyzaduje pripojeni telefonu - to je k PDA ve spouste pripadu nerealizovatelne (bud proste proto ze mobil pouzivam na neco jineho a nebo se s PDA vubec spojit neda)- a jeste navic platit GPRS pripojeni (jen kvuli navigacnim datum zbytecne)
beecher (9270)|26.8.2005 22:24
[QUOTE="Lada Dekany"]Musim rici, ze se mi odpoved libi :))[/QUOTE] Hura... :D
Lada Dekany (130)|26.8.2005 23:14
[QUOTE="petr22"]Primlouvam se za RDS/TMC

Vsechny automobilove navigace ho podporuji a jedna se o standard - navic ho podporuje kazdy lepsi GPS prijimac a neni nutne porizovat nic dalsiho.

GPRS vyzaduje pripojeni telefonu - to je k PDA ve spouste pripadu nerealizovatelne (bud proste proto ze mobil pouzivam na neco jineho a nebo se s PDA vubec spojit neda)- a jeste navic platit GPRS pripojeni (jen kvuli navigacnim datum zbytecne)[/QUOTE]

KAZDY kdo ma PDA s GPS ma mobil.(i kdyz ne uplne kazdy ma GPRS).

Dynavix neni automobilova navigace.
Ani zdaleka kazdy kdo ma PDA s GPS ma RDS TMC. 1%? mozna mene.
Tim to je dane.

vichr_ce4you (47)|27.8.2005 01:12
No TMC nema prave proto, ze to jeste rozumne nefunguje ;-) Az to bude fungovat, bude to super a lidi si GPS s TMC koupi (neni to zas tak drahe). Take bych rad mel TMC, GPRS mne nezajima.
petr22_ce4you (454)|27.8.2005 08:09
Vazne myslis ze kazdy kdo ma PDA na navigaci ma takovy mobil ktery je mozne spojit s PDA ? To by znamenalo nove PDA, novy mobil a platit 800 mesicne jen kvuli sluzbe, ktera je pres RDS ZADARMO. V CF slotu GPSka, v SD slotu karta. BT moje PDA nema. Mobil nema Bluetooth. Nejake reseni ktery by nestalo 20.000 ?

RDS je standard, ktery budou podporovat vsechny navigace do auta. A ano, Dynavix JE navigace. Pokud si bude kazdy zavadet vlastni standardy tak to bude dost na nic. Platit 800 mesicne na to aby mi fungovalo RDS - tak na to vetsinu lidi nikdo nenalaka. To je jako chtit platit treba teletext. Zadarmo to lidi pouzivaji, kdyby se to melo platit tak se bez toho obejdou.

Bylo by dobre, kdyby Dynavix pouzival RDS ktery pouzivaji klasicke automoblove navigace - nemel by v tom byt problem.Samozrejmne tak za ty 2 roky, kdy bude dostupne v CR Pak se nejake GPRS pripojeni stane pomerne velkou nevyhodou Novy GPS prijimac je mnohem levnejsi nez si platit mesicne nepotrebne GPRS.

Genialita TMC/RDS je prave v tom, ze funguje automaticky po zapnuti navigace - nic dalsiho k tomu neni potreba. Sosani dat z webu, urcenych jen pro jednu aplikace, bude pouzivat tech par lidi co maji PDA komunikujici s mobilem a zaplacene GPRS pripojeni - a to jeste urcite ne vsichni.
Lada Dekany (130)|27.8.2005 09:26
[QUOTE="petr22"]Vazne myslis ze kazdy kdo ma PDA na navigaci ma takovy mobil ktery je mozne spojit s PDA ? To by znamenalo nove PDA, novy mobil a platit 800 mesicne jen kvuli sluzbe, ktera je pres RDS ZADARMO. V CF slotu GPSka, v SD slotu karta. BT moje PDA nema. Mobil nema Bluetooth. Nejake reseni ktery by nestalo 20.000 ?

RDS je standard, ktery budou podporovat vsechny navigace do auta. A ano, Dynavix JE navigace. Pokud si bude kazdy zavadet vlastni standardy tak to bude dost na nic. Platit 800 mesicne na to aby mi fungovalo RDS - tak na to vetsinu lidi nikdo nenalaka. To je jako chtit platit treba teletext. Zadarmo to lidi pouzivaji, kdyby se to melo platit tak se bez toho obejdou.

Bylo by dobre, kdyby Dynavix pouzival RDS ktery pouzivaji klasicke automoblove navigace - nemel by v tom byt problem.Samozrejmne tak za ty 2 roky, kdy bude dostupne v CR Pak se nejake GPRS pripojeni stane pomerne velkou nevyhodou Novy GPS prijimac je mnohem levnejsi nez si icne nepotrebne GPRS.

Genialita TMC/RDS je prave v tom, ze funguje automaticky po zapnuti navigace - nic dalsiho k tomu neni potreba. Sosani dat z webu, urcenych jen pro jednu aplikace, bude pouzivat tech par lidi co maji PDA komunikujici s mobilem a zaplacene GPRS pripojeni - a to jeste urcite ne vsichni.[/QUOTE]

Pokusme se dat veci do realu. Zusme nepouzivat slovicka KAZDY, kdyz se mluvi o vetsine :)

"Vazne myslis ze kazdy kdo ma PDA na navigaci ma takovy mobil ktery je mozne spojit s PDA "
Je to jednoduche, pokud clovek neni zaslepeny. Podstatne vice lidi, kteri maji PDA a GPS maji mobil schopny pomoci GPRS nebo HSCSD se pripojit. PODSTATNE mene lidi ma GPS s funkci RDS-TMC. A tim podstatne myslim pomer 1:50, 1:100, mozna i vice (podle teto konference).
A RDS-TMC musi nekdo vysilat, musi ho vysilat celoplosne, za to se musi platit. Z hlediska firmy, ktera by to provozovala je otazka financni velice aktualni. A kdyz to firma chce provozovat sama,tak si musi hlidat financni toky. Kdyz se za prijem RDS-TMC neplati, tak za jeho vysilani urcite. A kdyz bude mit firma PODSTATNE mene zakazniku schopnych to prijimat, tak proc by to ted delala? Pozdeji, az se to zmeni, mozna.

"a platit 800 mesicne "
Znovu mimo. Na to abych se pripojil a stahnul si data nepotrebuji stale pripojeni.Oskar ma za pripojeni na internet za jeden preneseny kB 0,05 KC. Priklad, kdyz jezdim 20 dnu v mesici a pripojim se pred cestou, tak to je 20 pripojeni. Tyto data na prenos jsou mala, rekneme 10kB, mozna i mene. 20 x 10=200 x 0,05= 10 Kc. Tato suma me nezabije. I kdyby to bylo trochu jinak, (jiny operator, nebo jine ceny), stale to neni dramaticka suma.

"Nejake reseni ktery by nestalo 20.000 "
Pokud budu setrit a nechci si kupovat modem do PDA (4000 -6000) staci kabel za par stovek. Nejlevnejsi telefon koupim pod 3 000, a to ho nemusim kupovat novy

VSechno je otazka pouze penez, vybaveni zakazniku a ochoty firmy riskovat navratnost vlozenych financnich prostredku.

Pavel Stancík (66)|27.8.2005 09:44
Zdravim všechny. Již také uvažuji o tomto softu , a co se mne týká také bych preferoval RDS/TMC.Využívám sice GPRS Data Unlimited ,ale kde je psáno ,že to bude napořád.A pro potenciálního kupce-normálního řidiče ne profesionála nebo podnikatele,který dá peníze za PDA+program+GPS a ještě se bude chtít po něm platit měsíčně za GPRS pro bezchybný chod navigace-no nevim ,jestli si to kouupí a nesáhne ke konkurenci.Jestli-že bude navigace přístupná pro širší okruch zájemců pak je reálné že se bude dále vyvíjet ke spokojenosti všech uživatelů,musí být ale i uživatelsky příjemná.Pokud se bude stavět jen pro pár vyvolených tak bude předražená a zájemců bude málo.
Lada Dekany (130)|27.8.2005 09:53
Mozna jsem uplne mimo, ale nemyslim si, ze je potreba si platit GPRS unlimited, nebo podobnou sluzbu STALEHO PRIPOJENI . Staci prece vytacene pripojeni a obcas si data stahnout. A vytacene pripojeni z mobilu na Internet bude na furt. (I kdyz, co to je na veky, ze jo).
Lada
Pavel Stancík (66)|27.8.2005 09:58
Ještě poznámka. Pokud se připojim před jízdou na pár minut a stáhnu data -souhlasím.Ale já jedu z Klatov do Brna a bohužel nikdo neví v 8hod.ráno ,že za dvě hod.bude na dálnici před Brnem problém a jak mě má navigace protáhnout jinudy když to nebude vedět.Podle mne bez neustálého připojení během jízdy to nemá význam.
Lada Dekany (130)|27.8.2005 10:14
Souhlasim.
Bude otazkou vyrobce - provozovatele, aby stanovil realnou dobu, kdy se vyplati pripojit se znovu a ta bude zaviset na cetnosti a systemu aktualizace.

Priklad, pokud jedu z Prahy do Brna, tak si zaktualizuji data a vyrazim. Pokud dojde k nehode hned a to v blizkosti Prahy, tak do toho zahucim. Pokud dojdem k nehode v blizkosti Brna, asi bych mel mit sanci uhnout z dalnice.

Ale je pravdou, ze se budu muset pripojovat v nejakych casovych intervalech. Jejich delka bude zaviset na kvalifikovanem odhadu poskytovatele, ktery bude znat sva zpozdeni (hlaseni, zaneseni do databaze...) A jina situace bude na dalnicich a jina mimo. Asi to nema cenu stahovat kazdych 5 minut, proto ze pokud jsem na dalnici, tak Exity jsou v nejake vzdalenosti od sebe. Mimo dalnici muzu uhnout podstatne volneji.

Ale takovy dotaz do databaze, typu: doslo ke zmene od posledniho meho volani, s odpovedi: ne, nebo ano, toto a toto nemusi byt datove vubec narocny. Kazdy zakaznik bude mit svuj profil (jiz kvuli placeni :) )

Lada

Free30x (17)|27.8.2005 10:22
Uvedená diskuze zda GPRS nebo RDS/TMC mi přijde být mírně nedomyšlená už jen z důvodu, že GPRS by bylo omezeno jen na dosah ČR, přece jen GPRS roaming není ještě stále úplně "lidová" záležitost, a "uživatelský" nebo jiný GPRS sběr dat pro Evropu si také představit moc neumím - kvůli aktuálnosti například. Popravdě osobně používám navigaci jako inteligentní mapu která mi sice "předpočítá" trasu, ale pokud se z jakéhokoliv důvodu rozhodnu její návrh nerespektovat, ochotně mi nabídne průjezd jinudy. Uznávám že ne vždy je možno vyjet například z kolony nebo se otočit, ale zase tak často to není. Přinejhorším na cílové místo prostě zavolám že visím v koloně a opozdím se :) Od čeho kromě sms a dat je taky telefon, že? Jinak samozřejmě varianta GPRS se mi pro ČR líbí také, tak drahé to zase není (Oskar GPRS Naskok - dříve Basic - pro příklad).
Lada Dekany (130)|27.8.2005 10:30
RDS-TMC ma v tomto smeru velkou vyhodu. Pokud vyrobce SW bude splnovat mezinarodni standardy, tak RDS-TMC bude fungovat po cele Evrope.

U GPRS by to mohl resit roaming.

MOznym resenim ze strany vyrobce by mohl byt stejny"engine" pro aktualizaci dat s dvema ruznymi vstupy: RDS-TMC, nebo GPRS.

Lada
Pavel Stancík (66)|27.8.2005 10:47
Souhlas, pak by nebylo co řešit.Ať si každý vybere co mu vyhovuje .