Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Ford ruší 100% elektromobilitu pro EU v roce 2030, jeho EV mají větší ztrátu než příjmy

Dnes, Milan Šurkala, aktualita
Ford ruší 100% elektromobilitu pro EU v roce 2030, jeho EV mají větší ztrátu než příjmy
Automobilka Ford je v elektromobilitě dlouhodobě hodně ztrátová. Ztráta je nadále velmi vysoká a firma se rozhodla, že plán plné elektromobility pro Evropu do roku 2030 pošle k ledu. Bez spalovacích motorů to nepůjde.
Nedávno se tvrdilo, že Ford na prodeji každého elektromobilu prodělává 132 tisíc USD, nicméně v našem článku jsme si podrobněji vysvětlili, že to není úplně pravda. Tam to bylo způsobeno jedním špatným čtvrtletím, přičemž nám vyšlo, že skutečná ztráta je spíše lehce nad 40 tisíci USD. Ale i to je hodně. Jenže špatné výsledky pokračují dále.
 
Např. za první polovinu roku 2024 prodala firma jen 36 tisíc elektrických vozů s příjmy 1,3 mld. USD, divize ale vykázala ztrátu skoro násobně vyšší, 2,46 mld. USD. To dělá ztrátu 68,4 tisíc USD na každý prodaný elektrický vůz a také to znamená, že ve výsledném hospodaření je ztráta na každém voze větší než příjmy, což je už extrémně špatná situace. Pokud vezmeme třeba elektrický Ford Explorer za zvýhodněnou cenu 1,17 mil. Kč, tak pokud na něj aplikujeme výše zmíněné poměry příjmů a ztrát, jeho prodejem automobilka není v zisku pár desítek (a už vůbec ne stovek) tisíc Kč, ale ve ztrátě 2,21 mil. Kč.
 
Ani poslední čtvrtletí není příliš dobré. Za 26 tisíc vozů automobilka utržila 1,1 mld. USD, jenže i tady je ztráta ještě větší, 1,14 mld. USD. Kdybychom totéž provedli pro Explorer zde, tak je situace sice o něco lepší, ale i tak by vůz za 1,17 mil. Kč znamenal ztrátu 1,22 mil. Kč. Ford to přičítá nízkým prodejům i cenové válce, nicméně je vidět, že ani dvojnásobně vyšší cena by za nerealistického předpokladu stejných prodejů nestačila pro ziskovost. Náklady je potřeba snížit podstatně více (např. zvýšením prodejů a rozmělněním mezi větší počet kusů).
 
Výsledkem je i to, že firma se rozhodla opustit svůj ambiciózní plán být v Evropě od roku 2030 čistě elektrickou automobilkou. V Evropě takový zájem o elektromobily rozhodně není, aby něco takového bylo možné, a to 5 let před celoplošným evropským zákazem prodeje nových spalovacích vozů. Ford se tak bude nadále soustředit na spalovací motory především v hybridních vozidlech, a to i po roce 2030 do doby, než to zde nebude dále možné.
 
Zdroj: electrive.com (2), TZ Ford


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama