Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

EU uvalí na čínské elektromobily až 38,1% clo

18.6.2024, Milan Šurkala, aktualita
EU uvalí na čínské elektromobily až 38,1% clo
Čínské elektromobily se brzy stanou výrazně dražšími. Vozy dovážené do Evropské unie z Číny totiž budou podléhat novému dodatečnému clu, které může v některých případech činit až 38,1 %. Levná elektromobilita nás tedy moc brzo asi nečeká.
Ceny elektromobilů se v poslední době začaly dostávat do rozumnějších hladin, za což mohla zejména čínská produkce. Zejména vozy MG čínského koncernu SAIC představují zajímavou nabídku, mají totiž kompaktní crossovery i kombíky za ceny výrazně pod milion a není divu, že jsou trnem v oku evropským automobilkám, ale nejen jim. EU loni v říjnu spustila vyšetřování ohledně toho, nakolik jsou tyto "nízké" ceny těchto vozů uměle snižovány s pomocí čínské vlády s cílem eliminovat evropskou konkurenci. EU patrně nechce opakovat podobnou situaci jako se solárními panely, kdy čínské modely zdecimovaly evropské výrobce (a nyní je často oprávněným argumentem, že evropský boj za OZE zase jen nahrává Číně, když tady se panely nijak zvlášť nevyrábí). To, jak automobilové koncerny spolupracovaly ve vyšetřování, ovlivňuje výslednou výši cla.
 
Standardní clo na dovážené automobily do EU činí 10 %. Elektromobily od společnosti BYD ale budou zatíženy ještě dalším 17,4% clem, společnosti Geely bylo nastaveno 20 % a firma SAIC, která při vyšetřování nebyla vůbec nápomocna, si odnesla clo ve výši 38,1 %. A právě pod koncern SAIC patří vozy MG. To znamená, že elektromobily jako MG4 Electric nebo MG5 Electric by mohly být ze dne na den o nějakých 300 tisíc Kč dražší. Vozů se spalovacími motory by se to týkat nemělo. Zde připomeňme, že MG má na českém trhu vysoký 1,59% podíl, což ji řadí na 15. místo za Ssangyong a Suzuki, překonává např. značky jako Opel, Audi nebo Citroen.
 
Problémem je, že v Číně se vyrábí i elektrické vozy jiných nečínských značek, které se sem dováží. Ty pak mohou být rovněž předmětem zvýšených cel. Jedná se např. o některé elektromobily BMW, Dacii Spring nebo základní verze Tesly Model 3. Je tak možné, že cenový rozdíl mezi Modelem 3 Standard Range a Long Range se výrazně zmenší, a Model Y, který se pro Evropu vyrábí v Berlíně, bude levnější než Model 3 (což už ostatně před několika měsíci platilo). Čínské automobilky to ale mohou obejít (a už v některých případech také obchází) tím, že své vozy vyrábí přímo v Evropě.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama