EU chce přitvrdit, emisní limity pro auta mají ještě zpřísnit
14.9.2020, Milan Šurkala, aktualita
Evropská komise chce opět přitvrdit v emisích. Na stůl se mají dostat návrhy, které mají zesílit snahy o snižování emisí průmyslu i dopravy. Ty by se proti údajům z roku 2021 měly za 9 let snížit o opravdu extrémních 50 %.
Dobře víme, že se EU (resp. její Evropská komise) snaží výrazně snížit emise produkované průmyslem a dopravou. Nyní to vypadá, že se budou utahovat šrouby ještě více, než bylo původně plánováno. Doposud se plánovalo, že se v roce 2030 emise průmyslu sníží o 40 % proti úrovni roku 1990, nicméně nyní by se měl dostat na stůl návrh, že má dojít dokonce až k 55% snížení. Tento návrh by měl být zveřejněn v tomto týdnu. Změny se ale týkají i dopravy.
Tam se doposud hovořilo o tom, že by se v roce 2030 mělo dosáhnout o 37,5 % nižších emisí skleníkových plynů ve srovnání s tím, jaké budou emisní průměry automobilek v roce 2021. Návrh ale údajně toto číslo navýšil na 50 %. Na toto downsizing rozhodně nebude stačit, bude potřeba dále výrazně zvýšit elektrifikaci vozů. Na jednu stranu je dobře, že se mají snižovat emise, nicméně je potřeba podotknout, že na tak drastické změny nejsou připraveny technologie a stěží si představit, že budou (především co se akumulátorů a jejich nabíjení týče). Těžko si představit, že půjde o realizovatelnou změnu, která nebude mít výrazné negativní dopady někde jinde (ať už finančně nebo devastací přírody v jiných oblastech, zatímco budeme "zachraňovat" oblast jinou).
Už papírově by to byl problém, protože nejen elektromobily, ale i plug-in hybridy jsou velmi drahé a přijde mi poněkud naivní předpokládat, že jejich prodeje v dohledné době budou natolik vysoké, aby bylo možné dosáhnout tak enormního snížení emisí. Ještě horší to bude ve skutečnosti. Obzvláště proto, že EU chce v budoucnu pomocí Internetu stahovat data o spotřebách vozů z praktického provozu.
Zdroj: reuters.com, autocar.co.uk