Palec nahoru za článek. Tak oni se vezli na dotacích (které se teď ruší), kde to krásně demonstruje Norsko. Maximální zdanění spalováků, maximální dotace EL aut. Tak Evropa je teď hodně vycucaná finančně. Covid-Ener. krize-Inflace-Válka docela provětrala peněženky. Takže na dotace moc není. V článku chybí informace že letí celý Automotiv z kopce, a to nejen v EU ale třeba i v Číně. Ale ano elektrika dostává na frak nejvíc. Slabé prodeje aut celkově, bez dotací pořád drahé (ale už to není žádná hrůza), pro spoustu lidí nepoužitelné. S dobíjením bude problém vždycky nejde vybudovat všude rychlonabíječky. Ale dokážu si představit že s reálnou kapacitou na 600-700km, co je pro většinu obyvatel měsíční nájezd, nebo jedna delší přestávka po cestě do Chorvatska. Už obětují 30 minut někde u nabíječky, nebo někde u obchodu a nakoupí si než se to dobije.
Odpovědět0 0
1. No jelikož to auto už existuje. A rozjíždí se výroba a objednávky s dojezdem 800km. To asi nějak půjde. A první dodané v roce 2026. Cena 80 000 dolarů.
2. O elektřině jsme už psaly. A neustále se zvětšují kapacity, obnovitelných zdrojů. Takže výkyvy budou čím dál větší. A taky se vrací myšlenka, stavění jaderných bloků. A taky plazmových generátorů. A to se bavíme o dalším 20-50 let. Ale bavme se že elektrika nebude problém.
3. Zlevnění bude, že se bude vyrábět všude kde je dost vody + elektřiny. Viz bod 2.
4. Už je to realita, a funguje. Ale v seriovce se ještě neobjevila, ale to se dalo tvrdit i o elektro autech před pár lety.
5. Máte pravdu, efektivita bude horší. Ale na tom nezáleží, za předpokladu levné elektřiny a rychlého dobíjení.
6. Jasně. A čím rychlejší dobíjení, tím větší proudy. Tím větší záhul na baterie. Potřeba silné lokální sítě. To jde v ruku v ruce. Čím víc silných nabíječek, v jedné lokalitě tím hůře. Jasně pár desítek, není problém. Pár tisíc v menším městě bude. A to už se potvtdilo v severských zemích, že to není taková pohoda.
7. Ano to nebude problém, viz body víše.
8. Ani ne, vést v zemi takové kabely by stálo šílené peníze. Takže by se musely stavět vysoko napětové stožáry. Což je v Česku, něco jako stavět dálnice. Ochranné pásma, a takové srandy.
9. Blackout, nesouvisí s množstvím. Ale s tím že je rozdíl mezi vyrobenou/spotřebovanou. Jak do + tak do -. A spadne síť.
10. Jasně, a kam ji uprostřed pole nebo lesa zapojíte? :D Jako je šlo by dovést centrálu. Ale rozdíl mezi kanistrem benzínu, nebo kapslí vodíku. Je diametrálně odlišný.
11. Zlepšuje, ale vždycky bude hořet. A stářím se bude zhoršovat, opotřebením. A může začít hořet kabeláž a od ní chytnout. Prostě vysoké proudy.
12.Nebavíme se o palivového článku.
13. Ano zkouší to. A Tesla Semi nevypadá špatně. Ale dokud člověk neuvidí v praxi, těžko říct. Kamionáci mají dané přestávky, a když to dá 1000km na jeden zátah, a pak povinná přestávka+ dobíjené. Umím si to představit.
14. To je taky pravda. Ale taky je pravda, že kdykoli může dotankovat a odjet. A třeba představa že auto s 60%, příjdou mrazi přes víkend, a já tak tak dojedu v pondělí do práce. Já třeba bydlím v rodinném domku, a můj nájezd je 80-120km týdně. Takže jsem i přemýšlel nad elektro autem. A umím si představit že celý týden jezdím a přes víkend to dobiju. Případně vytáhnu prodlužku a dobiju před domem. Ale v sídlištích, v zimních obdobých a že by to měl každý. Ne nedovedu si to představit.
2. O elektřině jsme už psaly. A neustále se zvětšují kapacity, obnovitelných zdrojů. Takže výkyvy budou čím dál větší. A taky se vrací myšlenka, stavění jaderných bloků. A taky plazmových generátorů. A to se bavíme o dalším 20-50 let. Ale bavme se že elektrika nebude problém.
3. Zlevnění bude, že se bude vyrábět všude kde je dost vody + elektřiny. Viz bod 2.
4. Už je to realita, a funguje. Ale v seriovce se ještě neobjevila, ale to se dalo tvrdit i o elektro autech před pár lety.
5. Máte pravdu, efektivita bude horší. Ale na tom nezáleží, za předpokladu levné elektřiny a rychlého dobíjení.
6. Jasně. A čím rychlejší dobíjení, tím větší proudy. Tím větší záhul na baterie. Potřeba silné lokální sítě. To jde v ruku v ruce. Čím víc silných nabíječek, v jedné lokalitě tím hůře. Jasně pár desítek, není problém. Pár tisíc v menším městě bude. A to už se potvtdilo v severských zemích, že to není taková pohoda.
7. Ano to nebude problém, viz body víše.
8. Ani ne, vést v zemi takové kabely by stálo šílené peníze. Takže by se musely stavět vysoko napětové stožáry. Což je v Česku, něco jako stavět dálnice. Ochranné pásma, a takové srandy.
9. Blackout, nesouvisí s množstvím. Ale s tím že je rozdíl mezi vyrobenou/spotřebovanou. Jak do + tak do -. A spadne síť.
10. Jasně, a kam ji uprostřed pole nebo lesa zapojíte? :D Jako je šlo by dovést centrálu. Ale rozdíl mezi kanistrem benzínu, nebo kapslí vodíku. Je diametrálně odlišný.
11. Zlepšuje, ale vždycky bude hořet. A stářím se bude zhoršovat, opotřebením. A může začít hořet kabeláž a od ní chytnout. Prostě vysoké proudy.
12.Nebavíme se o palivového článku.
13. Ano zkouší to. A Tesla Semi nevypadá špatně. Ale dokud člověk neuvidí v praxi, těžko říct. Kamionáci mají dané přestávky, a když to dá 1000km na jeden zátah, a pak povinná přestávka+ dobíjené. Umím si to představit.
14. To je taky pravda. Ale taky je pravda, že kdykoli může dotankovat a odjet. A třeba představa že auto s 60%, příjdou mrazi přes víkend, a já tak tak dojedu v pondělí do práce. Já třeba bydlím v rodinném domku, a můj nájezd je 80-120km týdně. Takže jsem i přemýšlel nad elektro autem. A umím si představit že celý týden jezdím a přes víkend to dobiju. Případně vytáhnu prodlužku a dobiju před domem. Ale v sídlištích, v zimních obdobých a že by to měl každý. Ne nedovedu si to představit.
Odpovědět1 1
No hádám že 90% lidí by to nabíjelo v noci, když spí. Síť už je přetížená teď, a fotovoltaiky to ještě zhoršují a zhorší. Je na hraně teď kapacity teď. Takže myšlenka že se do toho započítají ještě elektro auta. Přes den zase bude silně vytěžované rychlé dobíjení, kvůli času. Takže bude prohlubovat i špičky.
Dodatek: Stará míchačka, nebo komunistická cirkulárka je pro rozvodné sítě mnohem nejchutnější zátěž, než nějaké el. auto.... Ani né tam jde jenom o rozběhový proud, za chvíli už je to šumák, za to napojené auto se dobíjí celou noc na normální síť.
Jde vidět že o elektřině víte jen že existuje, a problém s infrastrukturou ignoruje. A kompletní problematice vůbec nepřemýšlíte. :D
Taky jste vynechal část, že čím dál víc přes ČR přeposílá elektřiny. A že i současný stav, není dobrý. A to i bez elektro aut.
Pro lidi s fotovoltaikou, a parkovacím místem. Je to úplný ideál. To nepopírám.
Dodatek: Stará míchačka, nebo komunistická cirkulárka je pro rozvodné sítě mnohem nejchutnější zátěž, než nějaké el. auto.... Ani né tam jde jenom o rozběhový proud, za chvíli už je to šumák, za to napojené auto se dobíjí celou noc na normální síť.
Jde vidět že o elektřině víte jen že existuje, a problém s infrastrukturou ignoruje. A kompletní problematice vůbec nepřemýšlíte. :D
Taky jste vynechal část, že čím dál víc přes ČR přeposílá elektřiny. A že i současný stav, není dobrý. A to i bez elektro aut.
Pro lidi s fotovoltaikou, a parkovacím místem. Je to úplný ideál. To nepopírám.
Odpovědět1 1
A asi největší argument, který se dá říct proto elektřině. Nejsou parkovací místa už teď, i kdyby se za sííťovala každá už vybudovaná bude to stát biliony v Evropě. SÍť přebudovat aby, každou noc se v ČR dobíjelo 10 milionů aut+ nákladáků + autobusů. To by jen v česku stálo stovky miliard. Prakticky úplně novou elektriku v zemi. :) A to v té době, bude měď stát násobky současné ceny.
Odpovědět0 0
No už se testují vodíkové capsle. Takže z toho udělají takové vodíkové LPG.
https://www.autojournal.cz/prvni-auto-na-vodikove-kapsle-ktere-vymenite-za-dve-minuty-namx-huv-concept/
Takže nevýhoda 1 = mažu.
Výroba vodíku bude navázaná na obnovitelní energie když bude přebytek, nebo v noci kdy jedou JE a nemají odběr.
Kapacity se neustále zvětšují, a když fouká a svítí, není kam uskladnit a vodík je perfektní.
Takže nevýhoda 2= mažu.
Cena, při rozšíření, vyvinutí a vybudování technologie. To bude přijatelné. A samozřejmě čím větší množství, tím lepší cena a větší konkurence.
Takže nevýhoda 3= mažu.
Ano, muselo by se jezdit, stejně jak na benzínky. A v případě kapslí nevidím problém, a to že si je člověk vezme navíc i domů.
Takže nevýhoda 4= mažu, s tím že by se nic nezměnilo.
Výhody:
Není třeba baterii, a jejich recyklaci.
Rychlost tankování stejná jak dnes u benzínu.
Nekonečný zdroj. Jenom změna skupenství, za pomocí elektřiny.
Rozvoz vodíků, odost snažší než všude vést silné kabely.
Blackout = všichni dojezdily v evropě na několik dnů/týdnů.
Můžu dotankovat uprostřed pole, když mi někdo doveze capsli.
Hašení vodíků, a požárů v uzavřených prostorech. Proti bateriim.
Neztrácí kapacitu, věkem.
Pro Kamiony nepoužitelné v praxi.
Myslím že bych ještě tak 10 vymyslel. Ale jsem v práci. :)
https://www.autojournal.cz/prvni-auto-na-vodikove-kapsle-ktere-vymenite-za-dve-minuty-namx-huv-concept/
Takže nevýhoda 1 = mažu.
Výroba vodíku bude navázaná na obnovitelní energie když bude přebytek, nebo v noci kdy jedou JE a nemají odběr.
Kapacity se neustále zvětšují, a když fouká a svítí, není kam uskladnit a vodík je perfektní.
Takže nevýhoda 2= mažu.
Cena, při rozšíření, vyvinutí a vybudování technologie. To bude přijatelné. A samozřejmě čím větší množství, tím lepší cena a větší konkurence.
Takže nevýhoda 3= mažu.
Ano, muselo by se jezdit, stejně jak na benzínky. A v případě kapslí nevidím problém, a to že si je člověk vezme navíc i domů.
Takže nevýhoda 4= mažu, s tím že by se nic nezměnilo.
Výhody:
Není třeba baterii, a jejich recyklaci.
Rychlost tankování stejná jak dnes u benzínu.
Nekonečný zdroj. Jenom změna skupenství, za pomocí elektřiny.
Rozvoz vodíků, odost snažší než všude vést silné kabely.
Blackout = všichni dojezdily v evropě na několik dnů/týdnů.
Můžu dotankovat uprostřed pole, když mi někdo doveze capsli.
Hašení vodíků, a požárů v uzavřených prostorech. Proti bateriim.
Neztrácí kapacitu, věkem.
Pro Kamiony nepoužitelné v praxi.
Myslím že bych ještě tak 10 vymyslel. Ale jsem v práci. :)
Odpovědět0 2
No já si myslím , že auto kde bude registrované + jeho majitel má bydliště. Tak tam se prostě ta částka odvede. A nezáleží kde jezdí. Auta nezatěžují silnice skoro vůbec. Mají tunu až dvě., to opotřebení je minimální. Nákladáky, autobusy a cisterny dávají jim záhul. A co se třeba vůbec neřeší jsou přetížené kamiony. Ale já si myslím že, než dojdeme do bodu kdy, budou časté elektrovozidla aby mělo smysl něco takového zavádět. Dotáhne se dřív vodíkový pohon.
Odpovědět0 0
Samozřejmě že neodpadá. Napíšete i kilometry v zahraničí, a ty se samozřejmě taky zdaní. Jen se to odešle do jiného státu. Ty by si každý vykuk sehnal auto z vedlejšího státu a tady jezdil zadarmo. :D
Odpovědět0 0
Skvělá věc. Jako motorkář, vím že je dívání na rychlost nebo GPS rizikové.
Odpovědět1 0