Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Elektrická Tesla Semi ujede za den až 1700 km, přijde i do Evropy

Dnes, Milan Šurkala, aktualita
Elektrická Tesla Semi ujede za den až 1700 km, přijde i do Evropy
Tahačů Tesla Semi je zatím velmi málo, ale první uživatelé si je docela pochvalují. Dobrá je především vynikající efektivita, která se ukazuje být lepší, než bylo původně uváděno a odhadováno.
Společnost Tesla vyrábí tahače Semi jen velmi pomalu. První zákazníci si ale své vozy obvykle dost pochvalují. Nedávno třeba vyšlo najevo, že někteří zákazníci jsou schopni jezdit za 102 kWh/100 km, šéf projektu Semi Dan Priestley nicméně v nedávné prezentaci na IAA Transportation, kde slíbil Semi i pro Evropu, poodhalil ještě další detaily z praxe a vlastnosti vozu. Na prezentaci bylo vidět např. to, že varianta vozu s dojezdem 500 km váží pod 9 tun (což je zhruba hmotnost naftového vozu), 800km varianta je pak na 10,5 tuny.
 
 
Zmínil, že v praxi se už prakticky demonstrovalo megawattové nabíjení. Díky extrémně rychlému nabíjení je možné s vozem za 24 hodin ujet až 1700 km (průměrná rychlost přes 70 km/h!). Dále podotkl, že ideálním stavem bude nabíjení, kdy se na nabíjení nečeká, tedy např. během vykládání a nakládání nebo při povinné bezpečnostní přestávce (tedy je cílem dosáhnout nulový čas dedikovaný pro nabíjení).
 
S dosud vyrobenými vozy se prozatím najelo 7,5 milionu km (s poměrně malým počtem vozů a za krátkou dobu). Rekordmanem je vůz, který je ve flotile pouhého 1,5 roku, přičemž už v praktickém provozu najel přes 400 tisíc km, a to obvykle plně naložený. Sama Tesla těmito vozy dopravuje baterie pro své továrny a byla schopna nahrazovat dieselové trucky v poměru 1:1. Nebylo tedy potřeba více elektrických vozů, ať už kvůli nabíjení nebo nižší nosnosti, čeho se všichni obávají. Tohle ale také záleží na konkrétním nasazení, je pochopitelně jasné, že ne vždy bude této parity dosaženo. Dále dodal, že by Semi mělo zvládnout i známá evropská převýšení, která mnohdy nejsou ani tak náročná jako ta, na kterých jezdí první flotila vozů v USA (nemluvě o vysokých teplotách). Podotkl také, že Semi je úspornější než naftové (ale i jiné elektrické) vozy a dokáže jezdit se spotřebami okolo 100 kWh/100 km (přitom původně mělo mít spotřebu okolo 120 kWh/100km).
 
Tesla nyní staví továrnu v Rio Nevada, kde chce vyrábět 50 tisíc kusů ročně. Ta by měla začít s velkosériovou výrobou v roce 2026, do Evropy by se Semi mělo dostat o trochu později. Konkurence tak má poměrně dost času na to přijít s dalšími generacemi svých elektrických trucků. Připomeňme, že např. výrobci jako Mercedes nebo Volvo nedávno představili trucky s výrazně delšími dojezdy než doposud (cca 500km+).
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama