Dyson bude vyrábět elektromobily v Signapuru od roku 2021
26.10.2018, Milan Šurkala, aktualita
Dyson, známý výrobce vysavačů, fénů, vysoušečů rukou a podobných přístrojů, chce produkovat také elektromobily. Pro ně plánuje továrnu ve velmi drahém Signapuru, odkud by první vozy měly sjíždět už do tří let.
Je tomu už rok, co Dyson oznámil záměr vyrábět elektromobily a před dvěma měsíci i ukázal své vývojové středisko na bývalém letišti. Tuto firmu přitom známe jako výrobce vysavačů nebo fénů. Zajímavé je ale i to, kde chce společnost vyrábět svá auta. Půjde totiž o Singapur, kde se nic takového nevyrábí kvůli velmi vysokým mzdovým nákladům. Rozhodně nejde o zemi, která by byla v hledáčku mezi prvními kvůli nízkým nákladům na výrobu, spíše naopak. Na druhou stranu je možné dosáhnout na lukrativní pobídky jako několikaleté odpuštění daní nebo granty hradící část investice.
Sir James Dyson, autor: The Royal Society [CC BY-SA 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)], přes Wikimedia Commons
Dyson nicméně zdůvodňuje záměr jít do Signapuru tím, že jde o výbornou přístupovou cestu pro vysoce rostoucí trhy (v případě elektromobilů je to především Čína, která má proti mnoha zemím nastaveny vysoké celní poplatky - trápí to např. Teslu), zmínil však také vysokou technickou úroveň zdejších lidí a zaměření na výkon. Navíc Singapur není pro Dyson novou zemí, už nyní zde zaměstnává okolo 1100 lidí, kteří zde vyrábí desítky milionů elektromotorů ročně. Továrnu má i v nedaleké Malajsii. Celá oblast navíc zajišťuje snadný přístup k potřebným surovinám a komponentám. Výhodou je také vysoká ochrana duševního vlastnictví, což by naopak v levnější Číně byl velký problém.
Továrna by měla být v provozu patrně od roku 2021 a hovoří se o třech elektromobilech, z nichž jedno bude pravděpodobně SUV a naopak se zmiňuje, že nebude vyráběno sportovní auto. Přesto bude první vůz mířen do vyšších tříd, na němž si Dyson vše pořádně otestuje a získá zkušenosti i kontakty na dodavatel, které pak zúročí na dalších dvou levnějších a masovějších modelech. I tak by ale mělo jít spíše o luxusnější značku. Zatím ale není jasné, jaký typ baterií budou nové elektromobily používat. Dyson sice za 90 milionů dolarů koupil startup Sakti3, který vyvíjel solid-state baterie, nicméně to vypadá, že celý projekt půjde k ledu.