Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Do ČR míří 10 vodíkových autobusů Solaris s 30kWh LTO baterií a 70kW článkem

16.8.2024, Milan Šurkala, aktualita
Do ČR míří 10 vodíkových autobusů Solaris s 30kWh LTO baterií a 70kW článkem
V ČR budeme mít 10 nových vodíkových autobusů. Bude je provozovat dopravce Martih Uhen ve Středočeském kraji a půjde o modely Solaris Urbino 12 Hydrogen. Zajímavé jsou např. LTO akumulátory.
Před několika dny jsme Vás informovali o problémech vodíkových vozů Toyota Mirai v Kalifornii. Vodíkové dopravě se dlouhodobě nedaří moc prorazit a ačkoli se každou chvíli testuje nějaký ten vodíkový autobus a prohlašuje se, jak budou takové vozy brázdit silnice našich měst, nic moc se obvykle neděje. Jeden střípek se ale přece jen objevil. Je jím český dopravce Martin Uher, který bude v hornatých oblastech okolo Mníšku pod Brdy provozovat 10 nových polských vodíkových autobusů Solaris Urbino 12 Hydrogen.
 
Vodík pro ně bude produkován obnovitelně pomocí vodní elektrárny ve Vrané nad Vltavou. Měly by zde začít jezdit od konce roku 2025. Pro zajímavost, Solaris prozatím do 10 evropských zemí dodal 220 vodíkových autobusů. Celkově ale firma od roku 2016 vyrobila řádově více elektrobusů (2500). Do ČR bylo dodáno celkem 1400 autobusů a trolejbusů, přičemž elektřinou poháněná vozidla (elektrobusy a trolejbusy) tvoří zhruba třetinu.
 
Ale nyní zpět k vodíkovému autobusu. Jde o 12 metrů dlouhý autobus, který má dva 125kW elektromotory, ty tak dávají maximální výkon 250 kW. Dobře ale víme, že palivový článek není zrovna pohonnou jednotkou, která by ráda měnila požadovaný výkon, takže funguje především jako generátor elektrické energie, která nabíjí lithiovou baterii a z té se pak dynamicky řídí požadavky elektromotorů (podobně fungují dokonce i některá spalovací, přitom však elektrická auta, kde spalovací motor nabíjí baterii, příkladem je třeba nová Honda Civic). Palivový článek Ballard FCmove zde má výkon jen 70 kW, to by ale mělo stačit. Když je potřeba více výkonu, řeší to vybíjení baterie, když stačí výkonu méně, baterie se dobíjí.
 
Tento akumulátor Solaris High Power je také velmi zajímavý. Jde sice o Li-Ion akumulátor, nicméně nejde o některou z běžných typických směsí, ale o poměrně exotický typ Li-Ion LTO. Ten zde pojme 30,4 kWh energie a pracuje se 750V napětím. LTO jsou známy sice svou naprosto mizernou energetickou hustotou, jsou ale schopny podat extrémně vysoké výkony (vybíjení v desítkách C), vysokou bezpečností a především extrémně vysokou životností v řádech desítek tisíc cyklů. LTO baterie najdeme např. i v elektrických autobusech Ekova Electron 12 v Ostravě, 4 podobné vodíkové autobusy Solaris, jaké bude mít Martin Uher, má také Bratislava od roku 2023.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama