Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak
6.10.2009, Pavel Koza, První pohled
Tak jsme se konečně dočkali, nová verze operačního systému Windows Mobile je mezi námi. Porod byl sice velmi dlouhý, obtížný a bolestný, ale pacient přežil a nezbývá než doufat, že se bude mít čile k světu.
Hanusch_ce4you (16) | 8.10.200922:53
Jedno se musí iPhonu nechat,ať je to tak nebo tak probudil zcela jistě vlnu zájmu o komunikátory , myslím tím u výrobců ( buberťáky kupující si iPhony nemyslím), i když osobně bych plnohodnotným komunikátorem nazval možná tak poslední model , některé funkce lze nazvat zlomovými (multitouch apod.)Takže jeho přínos je aspoň pro mne jasný , máme tu daleko více zajímavých modelů než dříve a MS si zcela jistě také uvědomuje že musí zaujmout a přijít s něčím aspoň krapet revolučním-bohužel nekoná se to již ve verzi 6.5,takže já jako stálý optimista sázím také na WM7.Ovšem to vůbec neznamená že by stáj WM nebyla pro mne stále No1. Jen mě trochu štve že si na svém zařízení ofiko verzi nemám možnost otestovat,ale to je detail ... neofiko je často lepší volba ... :)
Odpovědět0  0
Hanusch_ce4you (16) | 8.10.200922:53
Jedno se musí iPhonu nechat,ať je to tak nebo tak probudil zcela jistě vlnu zájmu o komunikátory , myslím tím u výrobců ( buberťáky kupující si iPhony nemyslím), i když osobně bych plnohodnotným komunikátorem nazval možná tak poslední model , některé funkce lze nazvat zlomovými (multitouch apod.)Takže jeho přínos je aspoň pro mne jasný , máme tu daleko více zajímavých modelů než dříve a MS si zcela jistě také uvědomuje že musí zaujmout a přijít s něčím aspoň krapet revolučním-bohužel nekoná se to již ve verzi 6.5,takže já jako stálý optimista sázím také na WM7.Ovšem to vůbec neznamená že by stáj WM nebyla pro mne stále No1. Jen mě trochu štve že si na svém zařízení ofiko verzi nemám možnost otestovat,ale to je detail ... neofiko je často lepší volba ... :)
Odpovědět0  0
Honza102 (36) | 8.10.200914:02
Závidím každému, komu nový Start a Titanium vyhovuje :). Docela by mě zajímal poměr lidí, kteří na WM 6.5 používají klasickou obrazovku/Titanium/TouchFlo. Berte to jako námět na anketu ;). Třeba jsem jenom osamělý křikloun a ostatní vesele Titanují :). Moje hlavní námitka proti 6.5 je z hlediska času/výsledku. Zkrátka za dva roky, co uplynuly od 6.1, tu máme stejný systém s několika maličkostmi, které IMHO stejně většina nepoužívá. A ty samé dva roky stačí konkurenci k vydání zcela nového systému. Když mi někdo z MS řekne, že ty dva roky všichni z „mobilního teamu“ pracují na sedmičkách a 6.5 ukutili dva programátoři ve svém volném čase, neřeknu ani popel. Bojím se ale, že skutečnost bude zcela jiná… Docela mě děsí jedna věc. Od WM začínají utíkat výrobci softwaru a přecházejí k iPhonu a Androidu. Před rokem, dvěma vycházela spousta kvalitních programů a updatů. Dnes ticho po pěšině. Musím říci čest výjimkám, Resco, nebo SPB odvádí velmi dobrou práci, ale to je asi tak všechno. Když se podívám ke konkurenci, nabídka se mi zdá mnohem kvalitnější.
Odpovědět0  0
Pavel Koza (555) | 8.10.200915:00
To s těmi aplikacemi je na dlouhou debatu... Například jsem zvědavý, jak dlouho iPhonu vydrží ta mánie aplikací za 99 centů. Ono něco jiného bylo, když bylo v každé kategorii 50 aplikací a byla velká šance, že si někdo té vaší aplikace všimne. Dneska je tam těch aplikací 1000 a zaplatit si nějakou propagaci z té ceny je dost obtížné. Takže je to tak, že tam je skupinka vývojářů, co je těžce ve vatě a zbytek má pár dolarů... MS sice bude taženej bahnem, že ty aplikace na Marketu jsou řádově dražší, ale dejme tomu čas, co se ukáže jako lepší cesta.
Odpovědět0  0
lelouch (86) | 8.10.200915:02
No, jenomže tohle nebere do úvahy následující sled událostí: S Wndows na desktopech jsme to všem vytřeli a Pocket PC si nakonec nevedou tak zle... Jo, nějaký Palm? To ošetříme Today a rozpoznáváním písma. Blackberry to je jenom věc správné integrace s Exchange... ? iPhone? To jsou ti jak mají na trhu PC 4% podíl ale pouze řvou? iPhone? Cože to udělal iPhone?
Odpovědět0  0
radekl_33 (11) | 8.10.200911:57
Tady to vnímám jako boj třech hlavních názorů. 1) Windows jsou šmejdy. S čímž rozhodně nesouhlasím. 2) Windows 6.5 je jen vylepšení 6.1, což je pravda, ale v dnešní konkurenci to měla být větší pecka. 3) Půl roku existuje WM 6.5.1, které je supr a nemá, dle mého názoru, konkurenci. V ovladatelnosti se srovná s Applem a možnostech s Androidem a vzhledem je všechny nakope do zadku. Suma sumárum, tady měl Microsoft bodovat.
Odpovědět0  0
lelouch (86) | 8.10.200910:11
Nevím, co zde někteří mají. Vždyť ani MS to nepopisuje jako nějakou revoluci.... Ono blahé paměti Windows CE se snažilo přenést koncept stolních Windows na kapesná zařízení systémem 1:1. Včetně tlačítka Start a původně dokonce Desktopu - u první verze ani ne obrazovky Today. No jistě - dneska, po boji, si můžete říct - svatá prostoto! A připomínám, že tehdy to bez stylusu nešlo vůbec! Klávesa na dotykovce měla rozměry tak 3x3 mm... Tohle je pouze konverze těchto starých principů do co nejvíce bezstylusového světa. Ono totiž ovládání prstem si vyžaduje jistou velikost ovládacích prvků, alespoň optickou vazbu, mrtvé zóny, prodlevy, jiný algoritmus rozeznávání doteku (proto zřejmě bude upgrade pouze pro novější dotykovky - kvůli dostupnosti ovladačů)... Suma-sumárum jde pouze o zlepšení použitelnosti (usability) systému 6.1. Nic víc. Design byl zjevně až na druhém místě (stejně je to subjektivní záležitost). A rozšíření jsou pouze více-méně kosmetická. Já bych s konečným rozsudkem nad MS počkal až na WM 7...
Odpovědět0  0
radekl_33 (11) | 8.10.20099:15
No to bych netvrdil. Naopak. Start menu a Titanium plugin je jednoduchý a přehledný a lehce přizpůsobytelný mým potřebám. Já jsem s ním moc spokojen. Naopak nechápu googláče, vypadá to vždy jako hračička pro děti. Nechápu smysl, že se dělají čím dál větší displeje mobilů a na androidu jsou pidi nepřehledné widgety. Všechno je kulatý, zaoblený, nehezký a mizerně barevný. Ze všech systémů je nejhezčí a nejpřehlednější WM 6.5.1. Chvilku mi trvalo, než jsem se přeorientoval z Touch Flo, ale když se z verze 2 stala 2.5 a víc, tak začal být pro každodenní práci příliš složitý a nepřehledný. Já mám Diamonda 2 jako pracovní nástroj a k tomu jsou nejlepší Wokna i když si tam musím ještě pár pluginů přidat (což na rozdíl od Jablka lze a zadarmo a sbadno).
Odpovědět0  0
carnero (46) | 8.10.200913:17
Také se mi zdá Start menu i Titanium přehledné a dobře použitelné. Ale s tím Androidem nesouhlasím. Při nějakém tom nastavení je to také dost návyková záležitost. A pěkná také :) Každé je jiné, těžko může všechno vyhovovat všem.
Odpovědět0  0
Pavel Koza (555) | 8.10.200914:55
Není to špatné, ale není to dotažené a domyšlené (myslím WM6.5). Pokud mi například při landscape režimu zůstane na Start menu stejně úzká nudle tří ikonek a po stranách je kilometr volného místa, tak je to prostě... no nedotažené a nedomyšlené:) No nic, jdu upřít své touhy a naděje k WM7... :D
Odpovědět0  0
carnero (46) | 8.10.200916:59
To opravdu dělá? V neoficiálních buildech to není a zatím jsem to viděl jen na jednom telefonu (tuším že to byl jeden z QWERTY Samsungu, asi Instinct). Já naděje k WinMo 7 upřel už dávno. Od začátku bylo jasné, že 6.5 bude jen "zabiják času" :)
Odpovědět0  0
Pavel Koza (555) | 8.10.200917:22
Jo. Mám Pro1 s oficiálním finálním buildem a po vysunutí klávesnice a otočení obrazovky je tam pořád jen sloupec tří ikonek, i když by se tam vešlo ikonek 5...
Odpovědět0  0
Honza102 (36) | 8.10.20098:35
Jak dlouho se 6.5 vyvíjely? Půl roku, rok, dva? A výsledkem je zprasené Start menu, nepoužitelný Titan plugin a rolovací menu. Lidi z Apple a Google se musí smíchy potrhat.
Odpovědět0  0
radekl_33 (11) | 7.10.200923:18
Na WM 6.5 jdou shodné pluginy jako na 6.5.1. Rozdíl je pouze v tlačítkách základních woken. Systém je však stejný.
Odpovědět0  0
Jirka Ch. (2) | 7.10.200922:42
Hoši co 6,5 znáte, jdou v této verzi nainstalovat Today pluginy a místo těch 7mi velkých tlačítek mít zase na Today to co chci já a ne Bill? Moje preference jsou strohý vzhled a maximální funkcionalita, z Dnes si spouštět několik desítek programů (cLaunch) a mít tam několik úzkých informačních řádků. Půjde 6,5 upravit nebo si mám zařízení s 6.1 nakoupit do zásoby, aby mně vydržely až do důchodu;-)
Odpovědět0  0
carnero (46) | 8.10.200913:16
Ano, Titanium (sedm velkých tlačítek) je možné v nastavení vypnout a pak máš Today jako u starších verzí OS.
Odpovědět0  0
radekl_33 (11) | 7.10.200916:25
No pokud by Microsoft vydal WM 6.5.1, tak by k tomu žádný Touch a ani Sense nemuselo být. WM 6.5.1 jsou totiž jednoduché a krásně ovladatlné prsty.
Odpovědět0  0
Hanusch_ce4you (16) | 7.10.200912:41
Abych se přiznal,tak jsem stejně jako Standa doufal že některé upravy jsou opravdu pouze ulety kuchtíků,ale na touch ovládání nám nezbývá než si zvyknout,doba je taková a trendy taky že ... , jen mě trochu mrzí že oficiální verze vlastně nepřinese žádnou novinku pro nás co WM 6.5 již nějaký čas sledujeme - doufal jsem v nějaké skryté eso v rukávu ze strany Microsoftu - každopádně snaha o finger-friendly ovládání vyšlo opět tak napůl ... ale na to už jsme si za ta léta zvykli :)
Odpovědět0  0
Standa_ce4you (133) | 7.10.20098:52
I když dám stranou svou nechuť k výhradnímu touch ovládání, WM6.5 se mi nelíbí. Je to splácanina moderně vypadajícího systému se starým, což vypadá dost amatérsky. Tento vzhled je znám už dlouho, ale pořád jsem doufal, že je výsledkem práce kuchařů z xda, jenže on je to bohužel výsledek Microsoftu :(.
Odpovědět0  0
Mashe (42) | 7.10.200915:39
uvidime co k tomu prihodi HTC, jestli k tomu hodi sense (viz obrazky HD2) tak o tom budu i uvazovat, ale jinak vcelku souhlasim ...
Odpovědět0  0
radekl_33 (11) | 6.10.200917:18
Trošku mě zaráží, že microsoft pracuje na ROMce několik let a ve výsledku ji vydá se skoro ročním zpožděním a navíc půl roku starý build. Usuzuji teda z tohoto článku. Ještě jsem nenašel kde by se dala stáhnout. Jestli je to tak, tak se zasměju a popláču a budu lanařit l3v5y na xda aby uvařil ROM z posledního Buildu.
Odpovědět0  0
Zabza12 (7) | 6.10.200917:31
Že se vydává "půl roku starý build" není až tak divné. U takového typu softu jde především o spolehlivost a bezpečnost. To se dá zajistit pouze rozsáhllými testy a ty trvají dlouho. Každá oprava s sebou nese riziko zavlečení chyby a tak se oficiálně vypouští verze, která si už sedla a dá se očekávat, že bude v klidu. No a "blázni" si do telefonů dávají 6.5.1 a dělají tak testery.
Odpovědět0  0
radekl_33 (11) | 6.10.200917:36
No já mám 6.5.1 už nějaký měsíc, aktualizuji jen od l3v5y, který dělá light verze a fungují naprosto spolehlivě. Je pravda, že jsem také vyzkoušel ShadowROMky a EnergyROMky atd, ale tito kuchaři tam vkládají spoustu svých ,,vychytávek" které pak nefungují. Toto je pro mě cesta zpět, škoda, těšíl jsem se celý týden. :-)
Odpovědět0  0
radekl_33 (11) | 6.10.200917:38
Každopádně tuhle ROMku určitě vyzkouším, jen jsem zvědav kdy ji HTC vydá.
Odpovědět0  0
Pavel Koza (555) | 6.10.200917:54
Jo jo, přesně jak praví Aladin 2. Do auta taky nedají týden starou technologii. Navíc se nezapomínejte, že je systém Windows Mobile stále silně zaměřen na business segment, takže se kromě testování samotného zařízení testuje i komunikace s Exchange, funkčnost pod různými administračními aplikacemi atp. Microsoft si nemůže dovolit dát na trh zařízení s nevyzkoušenou ROMkou. Navíc je to velká firma postavená na procesech a každý, kdo v takové firmě dělá ví, že papírování a procesování zabírá 80% času :) Nehledě na to, že to, co se děje kolem XDA Dev, je z obecného hlediska hodně neobvyklé...
Odpovědět0  0
radekl_33 (11) | 6.10.200918:15
Ano s tím souhlasím. Já v takové firmě pracuji na vyšší pozici, takže úředničina a ISO je můj denní chleba. Každopádně na nové ROM nepracují dva lidé, ale celé týmy. Nehledě na to, kdyby Microsofťáci byli trošku chytří, tak využívají testování lidí třeba na xda. V naší firmě jsem v posledních letech záváděli a vytvářeli hned několik systémů a testováním v laboratorních podmínkách se chyby nikdy nevychytaly. Až praxe ukázala nedostatky. 3 měsíce se mi zdá dost dlouhá doba na otestování ROM, když dokážou vývojáři na xda ukuchtit ROMku za noc.
Odpovědět0  0
radekl_33 (11) | 6.10.200918:18
základní systém je stále stejný. Mění se vpodstatě jen vzhled.
Odpovědět0  0
radekl_33 (11) | 6.10.200919:03
Podle fotek to i vypadá, že do této ROM použili i zastarallý kalendář z WM 6.1, který se špatně ovládá prsty a to znamená i kontakty atd. Ach jo. Čím ti vývojáři v Microsoftu myslí. Toto měly být okna pro ovládání prsty a oni zase používají něco co už je dávno překonané. Stejně tak player (ten se dá naštěstí upravit pomocí skinů). Důležitou věc jako je klávesnice, kontakty, prostředí sms a mailů raději neukázali. Místo toho se chlubí marketem a spoustou jiných zbytečností, které běžně člověk nevyužije.
Odpovědět0  0
Tragedie_v_JZD (13) | 6.10.200920:40
radek_33: ten pul roku stary build, je i proto, ze uz pred nejakym ctvrt rokem vydal emulatorove image windows 6.5 (finalni), a ten build tomu musi vicemene odpovidat. aby aplikace na tento build pripravene fungovaly i v mobilech.
Odpovědět0  0
Pavel Koza (555) | 6.10.200921:53
Takhle - kdybych chtel vyjadrit vsechnu svoji frustraci z poslednich 5 let ve svete Windows Mobile, tak to bude mladezi do 18 let nepristupne :) Tenhle clanek mel byt spis novinkou, informativnim souhrnem a ne recenzi. V Microsoftu na projektu Windows Mobile beze vsi pochybnosti selhalo vedeni (myslim tim nejvyssi vedeni udavajici smer) a ja jen marne cekam, kdy tento prusvih nekdo odnese. Par lidi bylo strategicky preveleno jinam, ale nakopani do zadku jsem nezaregistroval u nikoho...
Odpovědět0  0
carnero (46) | 8.10.200913:15
Nejnovější buildy Windows Mobile 6.5.1 nejsou stabilní ani při přimhouření oka. Pokud Ti stačí prohlížeč a maily, obvykle to nějak funguje. Ale často chybí podstatné funkce (prostě zatím nejsou dodělané) nebo fungují jen občas. Například všechny ROM postavené na zatím posledním 23420 mají naprosto neuvěřitelnou spotřebu energie a jsou schopné baterii vysát i za necelou hodinu. Stejně tak doplňky od HTC zpravidla s novými buildy nefungují a i přes snahu to "ohnout" zpravidla padají jako švestky. Prakticky u všech sestavení 6.5.1 jsem našel relativně hodně chyb, které zpravidla nebyly slučitelné s pojmem "spolehlivý mobil". Některé byly závažnější, jiné byly jen drobné nebo optické, ale bylo jich tam vždycky hodně velké množství. ROM s Windows Mobile 6.5 použitá do aktuálních přístrojů byla dokončena asi před půl rokem, pak byla předána výrobcům hardware aby si ji přizpůsobili a také aby měli možnost s Microsoftem ještě zapracovat konkrétní věci. ROM do běžných zařízení nepřipravuje Microsoft :)
Odpovědět0  0
Daidalos117 (10) | 6.10.200916:41
Zajímavé,že v nových buildech 6.5 je ikona start dole a dolní tlačítka jsou mnohem větší a zakulacéná.Nevím zda-li to tak bude i ve finálních 6.5,rozhodně si myslím,že je to lepší na ovládání prsty než máte vy vyscreenované...
Odpovědět0  0
Bobanovicz (8) | 6.10.200916:57
V článku je řeč o WinMo 6.5 a ne o 6.5.1 o kterých mluvíš ty.
Odpovědět0  0
Daidalos117 (10) | 6.10.200917:05
Aha :D já vůbec nevěděl,že mam buildi na 6.5.1 :D já myslel,že to je furt 6.5 :D moje mílka
Odpovědět0  0
lelouch (86) | 6.10.200915:22
Co by úchyl na on-line služby jsem tedy hned vyzkoušel MyPhone. Pokud má člověk starou (beta) verzi a spustí synchronizaci, nejdříve se vše synchronizuje a pak se bez jakékoliv informace (pouze varování, že jde o "required upgrade") stáhne a nainstaluje nová verze aplikace pro telefon. A pak se vše opět synchronizuje. Na 3G to celkem odsejpalo, ale výkon na GPRS odhadnu těžko. Jak už to v našich končinách bývá, někdo zřejmě zaspal v českém Microsoftu (nepřečetl si ten správný mail, byl na dovolené nebo co) a neudělal příslušné dohody s našimi operátory: hledání, nebo dokonce blokování ztraceného telefonu s českým číslem zatím můžeme zapomenout. Naše předvolba (je logicky třeba zadat telefonní číslo) tam totiž jednoduše není i když jde podle všeho o službu, která by se měla hradit z našich mobilních účtů (zatím je ovšem zdarma) - takže pochybuji, že by se naši operátoři vzpouzeli.
Odpovědět0  0
AlešD_old (13) | 6.10.200916:59
Přes GPRS včetně instalace a synchrinizace asi 5 minut.
Odpovědět0  0
Pavel Koza (555) | 6.10.200917:55
Ten instalátor měl myslím 1600 KB (ale možná si to pletu s marketem)... Na dovolené bych to za roamingové ceny tahat nechtěl, ale pokud jde o samotné stažení, přes i GPRS to je otázkou pár minut.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.