Chevrolet Bolt může hořet i po svolávačce: nenabíjet v noci a v budovách
16.7.2021, Milan Šurkala, aktualita
Elektromobilům se často vytýká náchylnost k požáru akumulátoru a obtížnost jeho uhašení. Chevrolet Bolt měl kvůli tomu nedávno svolávací akci, ale jak se zdá, moc to nepomohla. Auta mohou hořet dál.
Elektromobilita má spoustu různých problémů, které je třeba vyřešit. Nejpalčivějším problémem jsou jednoznačně akumulátory. Jsou těžké, drahé, nepříliš ekologické, pomalu se nabíjejí, životnost by mohla být o něco lepší a také jsou náchylné ke vznícení při nehodě nebo nabíjení, nemluvě o složitosti jejich hašení. Zatímco některé automobilky mají požáry docela pod kontrolou (sice známe několik případů hořících Tesel, ale vzhledem k počtu vyrobených vozů je to zlomek ve srovnání s ostatními), některé s tím mají podstatně větší problém. Z nedávné minulosti můžeme zmínit Hyundai Kona (tam se vznítilo už minimálně 17 vozů ze 77 tisíc), problém pokračuje i u Chevroletu Bolt.
Spojovacím článkem obou vozů jsou akumulátor od LG Chem, nicméně tato firma dodává akumulátory i Tesle pro některé modely na některých trzích (nemusí jít ale o stejné články, ostatně i Bolt má v různých letech různé). GM už v listopadu 2020 svolalo 69 tisíc Boltů vyrobených mezi roky 2017 a 2019. Svolávací akce tehdy znamenala omezení maximálního nabití na 90 %, protože vozy obvykle vzplanuly po nabití nebo těsně před dosažením plného nabití. Jak to ale vypadá, to stále nepomohlo. Byly zaznamenány už další dva požáry vozů, které byly po svolávací akci. Celkové množství se tak už vyšplhalo nejméně na 9 případů.
GM je nyní ve složité situaci a dokonce už některé Bolty vykoupilo zpátky. Majitelům radí nenabíjet vozy přes noc (čímž zabijí jednu z výhod elektromobility, pravidelné nabíjení, když se na nabíjení auta nečeká) a po nabití je parkovat venku a ne vevnitř.
Zdroj: techxplore.com, theverge.com