Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Autopilot Tesly má nehody častěji než kdysi, ale "méně" než člověk

13.4.2019, Milan Šurkala, aktualita
Tesla zveřejnila novou zprávu o nehodovosti svého "autopilota", částečně autonomního řízení. Z ní vyplynulo, že v posledním čtvrtletí zaznamenávají vozy Tesla se zapnutým autopilotem více nehod než v tom předchozím.
Automobilka Tesla začala pravidelně zveřejňovat statistiky nehodovosti svých vozů. A nejnovější čísla se dají interpretovat pozitivně i negativně, záleží totiž na úhlu pohledu. Začněme tím, že dle NHTSA nastane jedna nehoda na každých ujetých 702 tisíc km. Podle statistik Tesly ale její řidiči mají bez autopilota nehodu jen jednou za 2,83 milionu km, což je navíc nárůst proti předchozímu čtvrtletí, kdy byly nehody řidičů častější s průměrem 2,54 milionu km. Vypadá to na první pohled, že se řidiči Tesly vyznačují velmi výrazně bezpečnější jízdou se zhruba čtvrtinovou nehodovostí proti průměru. Zde je ale nutné podotknout, že hodně záleží na zvolené metodice a není jasné, zda má Tesla stejnou metodiku jako NHTSA.
 
Autopilot Tesly
 
Ať tak či onak, tato čísla ale mohou být aspoň trochu relevantní v rámci samotné Tesly a jejího vývoje. Zatímco řidiči bez autopilota svou nehodovost snížili, opačný trend byl zaznamenán v případě využití tohoto částečně autonomního řízení. Tam vzdálenost mezi nehodami klesla ze 4,68 milionu km (Q4/18) na 4,62 milionu km (Q1/19). Je to ale jen velmi malý rozdíl, navíc je tato vzdálenost významně větší než bez využití autopilota.
 
Znamená to ale snad, že je autopilot bezpečnější než člověk? Teoreticky ano, prakticky je to ale více než diskutabilní. Autopilot totiž funguje jen na dálnicích, které jsou relativně bezpečné a především se zde dá snadno projet velmi rychle obrovský počet kilometrů bez rizikových situací. Naproti tomu tam, kde se autopilot nedá použít (např. ve městech), je rizikových situací na kilometr mnohem více, a tak není divu, že se zde na ujetý km bourá častěji.
 
Ještě pro zajímavost by se slušelo uvést číslo z Q3/18, kdy byl rozestup mezi nehodami s autopilotem dokonce 5,37 milionu km. Už podruhé v řadě tak toto číslo kleslo. Data jsou založena na statistikách nasbíraných z cca 16 miliard ujetých km ve vozech Tesla, z čehož zhruba desetina byla ujeta se zapnutým autopilotem.
 


reklama