Tesla Model Y je extrémně úspěšným autem. Stalo se nejprodávanějším autem na světě ve všech kategoriích. U nás zájemce jistě potěší výrazné zlevnění vozu, který je dokonce levnější než Model 3.
Porsche představilo dlouho očekávaný elektrický Macan. Nový model dostává 100kWh akumulátor s 800V architekturou, podporu rychlého nabíjení a vynikající aerodynamiku. Koeficient odporu je pouhých 0,25.
Především státní pobídky stojí za úspěchem elektromobilů na evropském trhu. Ty se dostaly už tak daleko, že jsou dnes třetím nejčastějším druhem pohonu a překonaly dokonce už i naftové motory.
Hyundai má už nějakou dobu v nabídce modely řady N, které přináší vysoké výkony za atraktivní ceny. Elektromobil Ioniq 5 N není výjimkou. Jak se ukázalo, na Severní smyčce Nürburgringu dokáže být podobně rychlý jako např. BMW M2 CS.
Společnost WAVE Charging v tomto roce spustí další projekt bezdrátového nabíjení. Tentokrát půjde o bezdrátovou nabíjecí stanici dvou elektrických tahačů, a to se zvýšeným výkonem až na 500 kW.
Tesla Cybertruck se už dodává prvním majitelům a první zkušenosti přináší pozitivní, ale bohužel i negativní překvapení. Jeden youtuber to vyzkoušel na trase okolo 2,1 tisíc km a nabíjel častěji, než asi očekával.
Japonským cílem je mít na silnicích do roku 2023 více než 800 tisíc vodíkových aut. Skutečnost je ale taková, že vodíková auta zde v podstatě nikdo nechce a prodeje jsou naprostým zlomkem plánů.
Je dobře známo, že lithiovým akumulátorům nízké teploty zrovna nesvědčí. Jejich kapacita se snižuje, což se projeví také na dojezdu a maximálním výkonu. Velké mrazy v Chicagu ale nedávno způsobily i problémy s nabíjením.
Je jasné, že výpadky spotřební daně, které se platí v cenách benzínu a nafty, bude u elektromobilů potřeba nějakým způsobem nahradit. Na Islandu už novou formu daně na elektrická auta zavádí, bude se platit za každý ujetý kilometr.
Nejedna autopůjčovna v posledních letech oznámila, jak bude s novými elektromobily zelená, ekonomicky ale dost narazily a ze svých plánů couvají. Hertz zdaleka neodebral všechny plánované vozy a i těch odebraných se částečně zbavuje.
Tesla konečně začíná dodávat první Cybertrucky. Není divu, že je lidé začínají testovat a zveřejňovat výsledky těchto testů. Vyzkoušeli i dálniční dojezd, který se dostal na zhruba 409 km. Je to hodně nebo málo?
Rekordy na Severní smyčce Nürburgringu jsou oblíbeným způsobem poměřování schopností vozů. Porsche s novou před-sériovou verzí Taycanu zajelo takový čas, že Teslu Model S Plaid překonalo o 18 sekund. To je hotová věčnost.
Tesla na začátku každého čtvrtletí zveřejňuje data ohledně dodávek za to předchozí. Povedlo se jí opět dosáhnout rekordních hodnot. Dodala téměř půl milionu vozů, za rok pak překonala 1,8 mil. aut.
Elektromobily mají nemálo omezení, nicméně i ta se dají částečně obcházet. Nyní se s elektrickým truckem povedlo překonat výškový rekord pro elektřinou poháněná auta. Na spalovací vozy ale ještě chybí přes 230 metrů.
Čínská elektromobilka NIO posouvá možnosti nabíjení opět o něco dál. Uvádí nové rychlonabíječky s výkonem 640 kW, objevuje se také nová generace výměnných stanic Power Swap Station 4.0 s rychlejšími výměnami.
Vodíkových aut není mnoho. Většinou mají palivový článek a jde tak o elektromobil, některé vozy ale mají spalovací motor. Jedním takovým je Mercedes-Benz Unimog U430, který se nyní testuje v Německu.
Nejeden petrolhead nese s nelibostí přestavby legendárních vozů na elektromobily. Jednou takovou přestavbou je elektrická verze Porsche 911, která se odkazuje na vzácnou edici Porsche 964 RSR 3.8.
Po ruské invazi na Ukrajinu se většina výrobců aut stáhla z Ruska a jejich továrny tak zůstaly zet prázdnotou. Moskevská polytechnická univerzita ale představila řešení, vlastní elektromobil Amber, který spíše vytváří posměšky.
Doba autonomních aut se blíží, ve 3. úrovni se s nimi můžeme setkat už i u některých komerčně prodávaných vozidel, byť s omezeními. Když pojedou autonomně, budou svítit nezvyklou tyrkysovou barvou.
Elektrická auta mají odvěký problém s nabíjením, to však nebránilo jednomu páru vzít na extrémně náročnou expedici ze severního na jižní pól právě elektrické auto. Bylo jím SUV Nissan Ariya.
Velikosti akumulátorů se postupně zvětšují a jednu z největších baterek může mít NIO ve svém sedanu ET7. Ta může pojmout 150 kWh energie a sám CEO společnosti otestoval dojezd na trase přes 1000 km.
Oblíbené SUV Porsche Macan se spalovacími motory kvůli evropským regulacím už brzy opustí trh EU. Nejsou to však emisní regulace, které by tento model měly zabít. Tentokrát bude důvod softwarový.
Společnost Milence (Daimler, Traton a Volvo) má v plánu postavit po celé Evropě 1700 nabíječek pro elektrické nákladní vozy. Nyní otevírá první z nich ve Venlu v Nizozemsku. Nejprve začne se 400kW výkonem.
I s elektromobilem se dá najet pořádná porce kilometrů, bez pořádné údržby se to ale pochopitelně neobejde. Jedna Tesla Model S už takto najela 1,9 milionu km. Zatímco životnost baterií je solidní, elektromotory jsou hotovou katastrofou.
Asi nikoho moc nepřekvapí, že elektromobil je prostředkem, jak snižovat spotřebu ropy. Překvapivě v dopravě ale není tím nejdůležitějším. Mnohem výrazněji ji snižují elektrické koloběžky a elektrokola.
Tesla konečně zahájila dodávky dlouho slibovaného elektrického pickupu Cybertruck. K mání bude ve třech verzích včetně Cyberbeast, dokoupit půjde i přídavný akumulátor pro zvýšený dojezd až 756 km.
Pro Teslu je nabíjení na Superchargerech další zdroj příjmů zejména poté, co je otevřela dalším značkám. Ve špičce ale nyní v některých případech zavádí nadstandardní příplatek za nabíjení nad 90 %.
Obří rozměry moderních amerických pickupů začínají být vážným bezpečnostním problémem. Kapoty mají tak moc vysoko, že významně omezují výhled těsně před auto. I statistiky ukazují, že takové pickupy při nehodách s chodci vykazují značně vyšší riziko usmrcení.
Levný elektromobil pro masy je stále docela neexistující záležitostí. Několik automobilek se chce dostat pod 25.000 EUR, Renault to ale s nástupcem Twinga chce dotáhnout ještě dál na cenu pod 20.000 EUR.
Mnoho technologických firem z Číny zkouší vyvíjet i vlastní elektrická auta. Jednou z nich je i Huawei, které ve spolupráci s Geely vyvinulo elektrický sedan Luxeed S7. Ten má nabít 200 km dojezdu za 5 minut.