Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Apple zažaloval servis kvůli neoriginálním dílům pro iPhony, ale narazil

18.4.2018, Jáchym Šlik, aktualita
Applu se příliš nelíbí, že existují servisy, které opravují iPhony s využitím neoriginálních dílů. Na jednu menší norskou společnost si Apple posvítil podrobněji a dokonce ji zažaloval, ale ani armáda pěti právníků nepomohla k vítězství u soudu.
Vloni norští celníci zadrželi zásilku z Hongkongu obsahující 63 displejů pro iPhony 6 a 6S. Jejím adresátem Henrik Huseby, majitel malého servisu elektronických zařízení v Norsku. Upozorněn byl také Apple, který po prozkoumání displejů prohlásil, že se jedná o padělky. Právník americké společnosti požádal Husebyho o kopii faktur, seznamy produktů, objednávkové formuláře, záznam komunikace s prodejcem a další dokumenty týkající se nákupu. Součástí dopisu byla také dohoda o ujednání, podle které měl servis přestat dovážet, vyrábět, prodávat či jinak nakládat s produkty porušující ochranné známky Applu. Zároveň měly být zničeny zadržené displeje a Huseby měl gigantovi ze Sillicon Valley zaplatit 27 700 norských korun, v přepočtu 73 000 Kč.
 
 
Splněním těchto požadavků se měl malý servis vyhnout žalobě ze strany Applu, ale majitel byl hned po přečtení dopisu rozhodnutý, že neskloní hlavu a zajistil si dobrého právníka. Reakce Applu na sebe nenechala dlouho čekat a zanedlouho měl Huseby v poštovní schránce žalobu. U soudu ovšem americká společnost prohrála, ačkoliv mělo na případu pracovat pět jeho právníků. V současné době se žalobce odvolal u vyšší instance, která se ovšem ještě nevyjádřila, zda odvolání vyhoví. Upřesněme, že objednané displeje, kterých se případ týká, mají být originální komponenty repasované třetí stranou. Z rozhodnouti soudu vyplývá, že norské zákony nezakazují servisním pracovníkům dovážet mobilní obrazovky (a potažmo i jiné náhradní díly) pro iPhony od asijských výrobců, které jsou 100% kompatibilní a zcela identické s originálními komponenty, pakliže se na produktu nenachází ochranné známky Applu. Menší servisy používající neoriginální díly proto musí využívat díly, které jsou dováženy se zakrytým logem Applu.
 
Přístup k originálním komponentům mají pouze společnosti, které zaplatí určité poplatky Applu a mohou se díky tomu označovat jako autorizované servisy. Někteří majitelé ovšem tento postup odmítají, a díky tomu mohou zákazníkům nabídnout opravy iPhonů za znatelně nižší ceny. Na druhou stranu mohou komponenty třetích stran způsobit řadu komplikací, neboť nemusí být zcela kompatibilní nebo dostatečně kvalitní jako díly od Applu. Z určitého pohledu tedy není divu, že amerického výrobce problém s neoriginálními díly zajímá dlouhodobě. Nejpalčivější je tento problém v USA, kde už se objevilo několik sporů mezi Applem a nezávislými servisy.
 
Některé státy včetně Kalifornie plánují zavést nový zákon označovaný jako „právo na opravu“, podle kterého by výrobce zařízení musel zákazníkům nechat svobodu volby, ve kterém servisním středisku si nechá rozbité zařízení opravit. Zároveň by bylo povinností výrobce nabídnout zákazníkům i všem servisům potřebné informace o opravách, náhradní díly a diagnostické nástroje.
 


reklama