Apple AirPods nadále dominují trhu, ale konkurence roste
1.4.2019, Jáchym Šlik, aktualita
Skoro dvě třetiny prodaných bezdrátových sluchátek tvoří Apple AirPods. V posledním čtvrtletí 2108 ovšem podíl začal klesat, a to i vinou sílící konkurence. Jabra je kromě Applu zatím jedinou značkou, která dosáhla výraznějšího tržního podílu.
Společnost Counterpoint Research zkoumala prodeje zcela bezdrátových sluchátek. Tedy takových modelů, které nepoužívají vůbec žádné kabely. Celosvětově se mělo ve čtvrtém kvartále 2019 prodat na 12,5 milionu kusů sluchátek tohoto typu. Bezmála 25 % přitom zamířilo do Severní Ameriky, v jiných regionech se tolik bezdrátových sluchátek neprodalo. Z hlediska značek zůstal jasným lídrem na trhu Apple, který ukořistil celosvětově 60% podíl. I přesto, že se jednalo o důležité předvánoční období, kdy prodej elektroniky obecně roste, začal podíl Applu na trhu klesat. Podle analytiků jsou na vině dva hlavní důvody. Zaprvé někteří fanoušci vyčkávali na představení druhé generace sluchátek od Applu, která byla oznámena letos.
Druhou příčinou poklesu by měla být konkurence, která naopak svůj podíl zvýšila. Stále se ovšem nevyprofiloval jediný hráč, který by skutečně dokázal konkurovat Applu. Druhý největší podíl zaznamenala společnost Jabra, ostatní značky se potom dělí o zbylá procenta. A najdeme mezi nimi jinak skutečně známé hráče, ať už na poli mobilních telefonů a příslušenství (Samsung, Huawei), tak audio produktů (Bose, Sony, JBL, Bang & Olufsen). Výzkumníci z Counterpoint Research si také všimli, že na trhu dominují bezdrátová sluchátka z prémiové kategorie – jejich cena se obvykle pohybuje v hladině 150 až 200 dolarů. Kromě Apple AirPods se jedná o Jabra Elite Active 65t, Samsung Gear IconX nebo Bose SoundSport Free.
Zároveň ovšem do statistik čím dál výrazněji promlouvají cenově dostupnější modely jako JLab JBuds Air True Wireless a QCY T1, které se prodávají za méně než 100 dolarů. Připomeňme, že někteří čínští výrobci umějí být ještě levnější, třeba takové Redmi AirDots od Xiaomi stojí na domácím trhu okolo 15 dolarů. Na trhu přibývá nových modelů zcela bezdrátových sluchátek, a vůbec nejvýraznější je nárůst právě v cenově dostupnějších vodách. Zákazníci tak získávají více alternativ a výrobci se musejí více snažit, ať už nabízenými funkcemi nebo cenou. V Evropě se Applu z celého světa dařilo vůbec nejméně, naopak Jabra zde dosáhla 14% podílu. Především na západoevropských trzích uspěly nové značky jako Arbily, HolyHigh nebo Vigoshop.
Zdroj: Counterpointresearch.com