Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Aplikace mohou odposlouchávat, na jaké pořady v TV se díváte

31.12.2017, Jáchym Šlik, aktualita
Asi tisícovka aplikací a her pro Android či iOS obsahuje software Alphonso, který na pozadí používá mikrofon ke zjištění, jaké televizní pořady uživatel sleduje. Informace potom využívá pro zpřesnění cílené reklamy.
The New York Times přišel se zjištěním, které dokazuje, že hranice mezi sběrem dat pro personalizaci reklamy a narušením soukromí je velmi tenká. Mnoho mobilních aplikací totiž obsahuje software od společnosti Alphonso, který ke zjištění návyků uživatelů využívá mikrofon. Ten následně nahrává krátké sekvence, ze kterých zvládne rozpoznat, jaké pořady či reklamy uživatel sleduje na svém televizoru. To vše navíc probíhá na pozadí, a to i ve chvíli, kdy není aplikace využívána. Jedná se o další způsob, jak získat informace pro přesnější cílení reklamy. Software Alphonso byl redaktorem The New York Times nalezen ve 250 aplikacích v Google Play Store a několika dalších v Apple Appstore, podle oficiálních informací je jím však vybavena tisícovka mobilních aplikací.
 
 
Mnoho titulů zneužívajících mikrofon jsou přitom hry, které jsou svým designem nebo herními principy určeny pro menší děti. Zástupci společnosti Alphonso však tvrdí, že software neumí rozpoznávat lidskou řeč. A dodávají, že informace o službě jsou dostupné v popisu aplikace i v zásadách ochrany soukromí. Uživatel navíc musí povolit aplikaci využívání mikrofonu, toto omezení zkrátka nemohou obejít. Mnoho uživatelů (a děti především) však příliš nezkoumá, jaká oprávnění aplikace vyžaduje, o studování dlouhých a nezáživných podmínek ani nemluvě. Společnost odmítla komentovat, o kolika uživatelích smartphonů sbírá informace.
 
Alphonso navíc využívá dohody se společností Shazam, která je asi nejznámějším poskytovatelem softwaru pro rozpoznání hudby. A také patří k důvěryhodným značkám, proto uživatelé většinou nemají strach této aplikaci povolit přístup k mikrofonu. Alphonso údajně posílá Shazamu nasbírané zvukové vzorky, který je prostřednictvím svého pokročilého softwaru zpracuje a zjištěná data prodá zpět firmě Alphonso. Výsledkem jsou mimo jiné cenné statistiky o tom, jaký obsah sledují diváci na svých televizorech a jakým způsobem je ovlivňují televizní reklamy, například zda se po reklamě na pojištění automobilu rozhodnou zřídit nabízený produkt. Využívají přitom skutečnosti, že velká část uživatelů svůj telefon využívá jako druhou obrazovku během sledování televize, a to především během reklamní pauzy.
 
Alphonso na svých stránkách nabízí návody, jak deaktivovat cílené reklamy nebo přístup k mikrofonu na iOS i Androidu.
 


reklama